| کد خبر: 167064 |

◄ 2 ماه زمان برای ساخت یک پل در مسیر راه‌آهن رشت - قزوین

در حال حاضر پروژه راه آهن رشت - قزوین، ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

تین نیوز

سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ کشور، با بیان اینکه تاکنون زیرسازی خط ریلی رشت - قزوین تکمیل‌شده، گفت: ۱۶۱ کیلومتر ریل‌گذاری در این مسیر انجام‌شده که 3.5 کیلومتر دیگر آن باقی‌مانده است.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط‌عمومی راه و شهرسازی گیلان، علی اکبر مردی، پل منجیل در مسیر خط آهن رشت - قزوین را کاری دشوار عنوان و تصریح کرد: ریل‌گذاری محدوده یک هزار و ۵۰۰ متری پل منجیل، به دلیل بتنی بودن زمان‌بر است و حدود ۲ ماه وقت می‌برد.

سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه ۲ کشور از آماده بهره‌برداری بودن خط ریلی رشت - قزوین در هفته دولت امسال خبر داد و گفت: در مجموع ایستگاه‌های مسیر، ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و چهار ایستگاه کوهین، لوشان، رستم‌آباد و امام زاه هاشم با پیشرفت فیزیکی حدود ۹۵ درصد آماده بهره‌برداری هستند.

به گفته مردی، ساختمان اصلی ایستگاه رشت نیز ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای این خط ریلی هزینه شده که برای بهره‌برداری از آن، ۷۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است.

وی خاطرنشان کرد: البته برای تکمیل کامل این پروژه، ۱۳۰ میلیارد تومان دیگر نیاز داریم اما تکمیل و انجام کارهای جانبی، مانعی برای بهره‌برداری نیست.

وی به فازهای بعدی پروژه راه‌آهن در گیلان نیز اشاره و تصریح کرد: در مراحل بعدی دو پروژه رشت - انزلی و رشت - آستارا وجود دارد که تاکنون مسیر ۴۰ کیلومتری رشت - انزلی، ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه ۲ کشور اضافه کرد: برای بهره‌برداری راه‌آهن رشت - انزلی ۴۰۰ میلیارد تومان نیاز است که در صورت تأمین به‌موقع اعتبار، این پروژه طی دو سال به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته مردی، مسیر ریلی ۱۶۵ کیلومتری رشت - آستارا هم ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد و تاکنون جمهوری آذربایجان ۵۰۰ میلیون دلار وام داده که تقریباً در حال نهایی شدن است و برای فاینانس چین نیز در حال انعقاد قرارداد هستیم که احتمالاً به نتیجه می‌رسد و اگر به‌موقع تأمین مالی شود، ظرف پنج سال آینده قابل بهره‌برداری است.

ساخت پروژه راه‌آهن رشت - قزوین از سال ۱۳۸۵ آغازشده و این مسیر در قالب هشت قطعه کار می‌شود. این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه هفت میلیون تن بار را حمل و ۲ و نیم میلیون مسافر را جابجا کند.

خط ریلی رشت - قزوین ۵۲ دستگاه تونل به طول ۲۲ کیلومتر دارد. همچنین حدود هشت کیلومتر پل‌های ویژه در این مسیر وجود دارد که بزرگ‌ترین پل راه‌آهن کشور، به طول یک هزار و ۴۳۰ متر روی سد منجیل است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.