◄ 2 ماه زمان برای ساخت یک پل در مسیر راهآهن رشت - قزوین
در حال حاضر پروژه راه آهن رشت - قزوین، ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ کشور، با بیان اینکه تاکنون زیرسازی خط ریلی رشت - قزوین تکمیلشده، گفت: ۱۶۱ کیلومتر ریلگذاری در این مسیر انجامشده که 3.5 کیلومتر دیگر آن باقیمانده است.
به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابطعمومی راه و شهرسازی گیلان، علی اکبر مردی، پل منجیل در مسیر خط آهن رشت - قزوین را کاری دشوار عنوان و تصریح کرد: ریلگذاری محدوده یک هزار و ۵۰۰ متری پل منجیل، به دلیل بتنی بودن زمانبر است و حدود ۲ ماه وقت میبرد.
سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راهآهن منطقه ۲ کشور از آماده بهرهبرداری بودن خط ریلی رشت - قزوین در هفته دولت امسال خبر داد و گفت: در مجموع ایستگاههای مسیر، ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و چهار ایستگاه کوهین، لوشان، رستمآباد و امام زاه هاشم با پیشرفت فیزیکی حدود ۹۵ درصد آماده بهرهبرداری هستند.
به گفته مردی، ساختمان اصلی ایستگاه رشت نیز ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای این خط ریلی هزینه شده که برای بهرهبرداری از آن، ۷۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است.
وی خاطرنشان کرد: البته برای تکمیل کامل این پروژه، ۱۳۰ میلیارد تومان دیگر نیاز داریم اما تکمیل و انجام کارهای جانبی، مانعی برای بهرهبرداری نیست.
وی به فازهای بعدی پروژه راهآهن در گیلان نیز اشاره و تصریح کرد: در مراحل بعدی دو پروژه رشت - انزلی و رشت - آستارا وجود دارد که تاکنون مسیر ۴۰ کیلومتری رشت - انزلی، ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راهآهن منطقه ۲ کشور اضافه کرد: برای بهرهبرداری راهآهن رشت - انزلی ۴۰۰ میلیارد تومان نیاز است که در صورت تأمین بهموقع اعتبار، این پروژه طی دو سال به بهرهبرداری میرسد.
به گفته مردی، مسیر ریلی ۱۶۵ کیلومتری رشت - آستارا هم ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد و تاکنون جمهوری آذربایجان ۵۰۰ میلیون دلار وام داده که تقریباً در حال نهایی شدن است و برای فاینانس چین نیز در حال انعقاد قرارداد هستیم که احتمالاً به نتیجه میرسد و اگر بهموقع تأمین مالی شود، ظرف پنج سال آینده قابل بهرهبرداری است.
ساخت پروژه راهآهن رشت - قزوین از سال ۱۳۸۵ آغازشده و این مسیر در قالب هشت قطعه کار میشود. این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه هفت میلیون تن بار را حمل و ۲ و نیم میلیون مسافر را جابجا کند.
خط ریلی رشت - قزوین ۵۲ دستگاه تونل به طول ۲۲ کیلومتر دارد. همچنین حدود هشت کیلومتر پلهای ویژه در این مسیر وجود دارد که بزرگترین پل راهآهن کشور، به طول یک هزار و ۴۳۰ متر روی سد منجیل است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.