| کد خبر: 167040 |

◄ بررسی نقطه به نقطه چالش‌های اعضای صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌آهن

در زمان تأسیس صندوق و تدوین مصوبات قانونی آن در سال 72 که با مصوبه هیات وزیران انجام شد، مصوبات هیات وزیران هیچ تعارضی با قوانین نداشته و ندارند و خدشه‌ای به عملکرد صندوق به لحاظ قانونی وارد نیست. بنابراین سازمانِ صندوق و نحوه عملکرد آن، تعارضی با قانون ندارند اما گاهی ممکن است که مثلاً بنده به‌عنوان یک کارکن صندوق، تعارضی با بخشی از مفاد قانونی داشته باشم و این به معنی وجود تعارض در اساس‌نامه صندوق نیست.

تین نیوز

پایگاه خبری-تحلیلی تین‌نیوز بر اساس رسالت حرفه‌ای خود سلسله گزارش‌ها و گفت‌وگوها با موسسان و هیات مدیره و اعضای مجمع صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌آهن، به‌منظور بررسی چالش‌ها و مسائل پیش روی کارکنان راه‌آهن که ذی‌حسابان صندوق هستند را منتشر می‌کند که هدف از انتشار آنها بررسی رسالت کاری موسسه صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌آهن است.

به گزارش تین‌نیوز، این صندوق که به‌منظور رفع نیازهای ضروری کارکنان و همچنین به‌کارگیری منابع صندوق در جهت کسب درآمد بیشتر برای ایجاد پشتوانه رفاه- در زمان حال و آینده- کارکنان راه‌آهن تأسیس شده است، توسط اعضای آن محلی برای شک و تردید شده است.

موسسه صندوق پس انداز کارکنان راه آهن چیست.

سبحان نظری عضو هیات مدیره صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌آهن و مدیرعامل شرکت ترکیب حمل‌ونقل که از شرکت‌های متبوع صندوق است، درباره یکی از دلایل بروز این اعتراض‌ها به خبرنگار ما گفت: اعتراضات عمده کارکنان راه‌آهن بر سر این است که کارکنان می‌گویند صندوق پس‌انداز، صاحب هر شرکتی که هست، آن شرکت‌ها و امکانات با آورده مالی پرسنل راه‌آهن تهیه‌شده و باید کارکنان از منافع آن- به نحوی که ما می‌گوییم- منتفع شوند. این یکی از خواسته‌های کارکنان راه‌آهن است که به‌زعم بنده متاثر از مشکلات اقتصادی کارکنان ایجاد می‌شود. چراکه آنها معتقدند که صندوق می‌خواسته در جهت حمایت از کارکنان گام بردارد اما در این جهت یا گامی برنمی‌دارد یا اینکه گام‌های کوچک برمی‌دارد.

این عضو هیات مدیره صندوق در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی‌ بر اینکه بسترهای قانونی در اساس‌نامه صندوق برای پیگیری این اعتراض‌ها چیست، گفت: در زمان تأسیس صندوق و تدوین مصوبات قانونی آن در سال 72 که با مصوبه هیات وزیران انجام شد، مصوبات هیات وزیران هیچ تعارضی با قوانین نداشته و ندارند و خدشه‌ای به عملکرد صندوق به لحاظ قانونی وارد نیست. بنابراین سازمانِ صندوق و نحوه عملکرد آن، تعارضی با قانون ندارند اما گاهی ممکن است که مثلاً بنده به‌عنوان یک کارکن صندوق، تعارضی با بخشی از مفاد قانونی داشته باشم و این به معنی وجود تعارض در اساس‌نامه صندوق نیست. مضاف بر اینکه شهادت می‌دهم که صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌آهن از پاک‌ترین موسساتی است که تا به حال دیده‌ام. بنابراین، این صحیح نیست که افرادی فکر کنند که چون صندوق با اموال آن‌ها تهیه‌شده، انتظار داشته باشند که این اموال به فروش برسند و درآمد حاصل از آنها بین کارکنان تقسیم شود. این کار به لحاظ قانونی هم ممکن نیست.

نظری پیشنهاد دیگر برخی از کارکنان راه‌آهن-که اعضای این صندوق هستند- مبنی‌بر تبدیل موسسه به شرکت سهامی را هم بررسی کرد و گفت: این کار بر عهده مجمع صندوق پس‌انداز یعنی هیات مدیره راه‌آهن است و آنها می‌توانند برای این موضوع تصمیم‌گیری کنند اما به نظر بنده شرکت‌های سهامی در مقاطعی مثل همین دوره رکود اقتصادی ممکن است زیان‌ده باشند. در این شرایط،  آیا این دوستان حاضر به گردن نهادن به این وضعیت هستند یا خیر؟ ضمن اینکه این خواسته همه اعضا هم نیست.

سبحان نظری درباره نحوه پرداخت سود سپرده‌های اعضا نیز گفت: ما طبق اساسنامه صندوق، موظف به پرداخت سود به اعضا هستیم و مقید به این هستیم که این سود حتماً بیش از نرخ اوراق مشارکت بانک مرکزی باشد. این سود، یک آستانه حداقلی دارد تا کارکنان خیالشان از عدم تحمل ضرر راحت باشد. امسال و پارسال هم این نرخ سود با نرخ 23 درصد محاسبه شده است.

نظری درباره شیوه انتخاب هیات مدیره صندوق ادامه داد: هیات مدیره صندوق را مدیرعامل راه‌آهن تعیین می‌کند که بنابراین مجمع عمومی بالادستی هیات مدیره، اعضای هیات مدیره راه‌آهن هستند و مهندس شیواپور، مهندس پوربصیر، بنده و آقای پیری و دکتر محمودی اعضای هیات مدیره صندوق هستیم.

این مقام مسئول در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره اینکه، برای جلب و تامین نظر کارکنان راه‌آهن آیا به لحاظ قانونی امکان حضور یک عضو از آن‌ها در لیست هیات مدیره وجود دارد، گفت: طبق اساسنامه موجود این امر مقدور نیست اما اگر قرار بر تغییر باشد باید اساسنامه تغییر کند. هرچند یک منع قانونی در قوانین مدنی در این زمینه وجود دارد و آن این است که هیچ کارکنی به لحاظ قانونی امکان اینکه به‌طور هم‌زمان عضو هیات مدیره یک مجموعه دولتی و کارکن آن باشد را ندارد و صندوق هم از این قانون مستثنا نیست. این قانون مصرح کشور است اما با این‌حال اتفاقاً خوب است که دوستان به‌عنوان عضو در جلسات هیات مدیره حضور یابند. بنده درصورت موافقت مجمع از این قضیه استقبال می‌کنم چراکه مهم است که اشتباه بودن برخی از نظرات که توام با بی‌انصافی هم بوده اثبات شوند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.