| کد خبر: 167015 |

◄ نگاهمان برای تأمین ریل باید به تولیدات داخلی باشد.

افزایش ترانزیت کالا به صادرات محصولات ایرانی کمک می‌کند

تین نیوز

نماینده مردم یزد با اشاره به نام‌گذاری سال ۹۷ و تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از کالا و تولیدات ایرانی درباره نقش راه‌آهن در این‌ باره گفت: با توجه به برنامه ششم توسعه و تأکید براین ‌که باید سهم راه‌آهن در جابه‌جایی بار تا پایان برنامه ششم به ۳۰ درصد از کل آمار ترانزیت کشور برسد، اولین کار در راستای حمایت از تولید داخلی افزایش ترانزیت کالا و کمک به صادرات محصولات ایرانی است.

به گزارش روابط عمومی راه‌آهن، سید ابوالفضل موسوی بیوکی،  با بیان اینکه حمل‌ونقلی ریلی در همه جای دنیا در زمره کم‌هزینه‌ترین و ایمن‌ترین نوع حمل‌ونقل به شمار می‌رود، افزود: با حمل‌ونقل ریلی بار بخش اعظمی از ترافیک جاده‌ای به ریل منتقل می‌شود و این امر علاوه بر مزایای یادشده باعث کاهش مصرف سوخت در کشورمان می‌شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه در حال حاضر کشورمان از زیرساخت‌های ریلی مناسبی برخوردار است، تصریح کرد: برای افزایش حمل‌ونقل ریلی لازم است که زیرساخت‌های ریلی توسعه یابد و در این زمینه نیاز به تأمین ریل داریم.

موسوی بیوکی با اشاره به اینکه در گذشته بیش‌تر ریل‌های موردنیاز کشور از کشورهای خارجی تأمین می‌شد، اظهار کرد: در حال حاضر تولیدکنندگان کشورمان معتقد هستند که صنعت کشور جوابگوی تولید ریل است و می‌توانند در تولید لکوموتیو و واگن با صنعت گران خارجی رقابت کنند از این‌ رو نگاهمان برای تأمین ریل باید به تولیدات داخلی باشد.

نماینده مردم یزد، با یادآوری اینکه متأسفانه هنوز در تکنولوژی ساخت لکوموتیو و واگن با کشورهای دیگر فاصله‌داریم، اظهار کرد: کیفیت تولیدات داخلی نقش بسیار مهمی در بهره‌گیری از آن‌ها دارد و باید توجه داشت که حفظ ایمنی در راه‌آهن بسیار مهم است و لازمه این موضوع استفاده از کالاهای باکیفیت و مطمئن است.

وی یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان داخلی صنعت ریلی را تأمین سرمایه دانست و تصریح کرد: باید شرایط استفاده از فاینانس‌های خارجی برای تولیدکنندگان داخلی مهیا شود. در عین‌ حال بانک‌ها نیز می‌توانند با ارائه تسهیلات خاص، تمهیداتی برای سرمایه‌گذاری در بخش تولیدات ریلی فراهم آورند.

عضو کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به برنامه‌های شرکت راه‌آهن برای افزایش حمل بار و ترانزیت کالا خاطرنشان کرد: براساس آمارهای منتشره، نسبت به زیرساخت‌های موجود در راه‌آهن، نیمی از این ظرفیت مغفول مانده و تنها از ۵۰ درصد این ظرفیت استفاده می‌شود.

وی افزود: این در حالی است که استاندارد جهانی استفاده از ظرفیت‌های ریلی ۷۰ درصد است و شاهد هستیم که در بسیاری از کشورها بیشترین حمل بار با خطوط ریلی صورت می‌گیرد.

موسوی بیوکی تأکید کرد: اگر مدیریت و برنامه‌ریزی درست در بهره‌برداری از شبکه ریلی صورت گیرد، آمارهای مسئولان راه‌آهن مبنی بر حمل ۳ میلیون تن کالا در سال ۹۷ و هدف‌گذاری ۵/ ۷ میلیون تن کالا در سال‌های پیش رو میسر خواهد بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.