| کد خبر: 166872 |

◄ حمل‌ونقل ریلی پشتوانه تولیدکنندگان داخلی

حمل‌ونقل ریلی نه‌تنها در ایران بلکه در سراسر جهان ازجمله مطمئن‌ترین و ایمن‌ترین زیرساخت‌های حمل‌ونقل بشمار می‌رود، بنابراین می‌تواند برای حمل تولیدات داخلی وسیله‌ای کم‌هزینه و مناسب باشد و باعث کاهش هزینه آن‌ها شود. صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس بابیان این مطلب گفت: توسعه شبکه ریلی یکی از مهم‌ترین راهه‌ای حمایت از تولیدات داخلی است.

تین نیوز

حمل‌ونقل ریلی نه‌تنها در ایران بلکه در سراسر جهان ازجمله مطمئن‌ترین و ایمن‌ترین زیرساخت‌های حمل‌ونقل بشمار می‌رود، بنابراین می‌تواند برای حمل تولیدات داخلی وسیله‌ای کم‌هزینه و مناسب باشد و باعث کاهش هزینه آن‌ها شود. صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس بابیان این مطلب گفت: توسعه شبکه ریلی یکی از مهم‌ترین راهه‌ای حمایت از تولیدات داخلی است.

بدری با اشاره به اینکه حمل مواد اولیه تولیدات داخلی به‌وسیله راه‌آهن می‌تواند موجب کاهش قیمت محصولات داخلی شود، اظهار داشت: توسعه راه‌آهن در سریع‌ترین زمان ممکن، موجب تسریع حرکت حجم بزرگی از کالاها در استان‌های مختلف و قطب‌های توسعه اقتصادی می‌شود که همین امر نیز هزینه تولیدکنندگان داخلی را کمتر می‌کند.

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین بابیان اینکه کاهش قیمت کالاهای داخلی شرایط را برای رقابت آن‌ها با کالاهای مشابه خارجی را فراهم می‌آورد، خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه حمایت ویژه‌ای از توسعه حمل‌ونقل ریلی به‌عمل‌آمده است که براساس آن سالانه یک درصد محل درآمدهای نفتی به توسعه راه‌آهن اختصاص‌یافته است.

او افزود: همچنین در بودجه امسال پیش‌بینی‌شده است که در پروژه‌هایی که با فایناس خارجی اجرا می‌شود، ۱۵ درصد آورده دولت از محل صندوق توسعه ملی تأمین شود.

بدری با اشاره به اینکه راه‌آهن می‌تواند به تولید داخلی ریل و واگن نیز کمک کند، اظهار داشت: خوشبختانه اقداماتی در این زمینه از سوی ذوب‌آهن اصفهان صورت گرفته و قراردادهایی نیز برای تولید ریل بسته‌شده است. شرکت راه‌آهن کشور می‌تواند در خریدهای خود از تولیدات کارخانه‌های داخلی استفاده و از کالای ساخت داخل حمایت کند.

سخنگوی کمیسیون عمران تصریح کرد: درعین‌حال شرکت‌های تولیدکننده ریل و واگن بایستی در تولیدات خود ملزم به رعایت استانداردهای تائید شده و جهانی باشند، چراکه رعایت این استانداردها لازمه فراهم آمدن ایمنی حمل‌ونقل ریلی است.

او بابیان اینکه باوجود معادن بسیار در کشور، تهیه مواد اولیه برای تولید ریل مشکلی ندارد، گفت: درزمینهٔ تولید واگن نیز اقدامات مناسبی صورت گرفته است.

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین درباره رقابت تولیدکنندگان داخلی با تولیدکنندگان خارجی تصریح کرد: البته با توجه به شرایط متلاطم بازار ارز، تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی تولیدکنندگان داخلی واگن و ریل برای پا گرفتن محصولات خود، همچنان نیازمند حمایت‌های دولتی هستند.

او تأکید کرد: شرکت راه‌آهن می‌تواند با استفاده از وام‌های حمایتی، دولتی و یارانه‌ای از محل ۲۰ درصد پروژه‌های عمرانی در توسعه زیرساخت‌ها کشورِ بهره ببرد. همچنین دولت با ارائه وام‌های کم‌بهره به تولیدکنندگان ریل و واگن شرایط را برای رقابت آن‌ها فراهم می‌آورد.

سخنگوی کمیسیون عمران همچنین صنایع کشورمان را دارای توانمندی بالایی دانست و افزود: راه‌آهن با حمایت از برنامه‌های حمل‌ونقل ریلی نخبگان ازجمله در شبکه‌های الکترونیکی و کنترلی می‌تواند به رونق تولیدات داخلی کمک کند و جوانان تحصیل‌کرده را پای‌کار بیاورد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، بدری اظهار داشت: حتی اگر قیمت تولیدات داخلی از تولیدات خارجی گران‌تر باشد اما با خرید تولیدات داخلی مجدداً سرمایه در کشور جریان یافته و سود آن به جیب تولیدکننده داخلی می‌رود.

تسعه شبکه ریلی کشور با کمک شرکت‌های چینی، روسی و آلمانی باشتاب مناسبی در حال انجام است؛ اما خروج آمریکا از برجام ممکن است این روند را تا حدی کند کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.