| کد خبر: 166866 |

◄ فعالیت‌های قابل واگذاری راه‌آهن به بخش غیردولتی چیست؟

همه واگذاری‌ها و خصوصی‌سازی‌ها در توسعه صنعت ریلی بی‌تاثیر نبوده و در بخشی از امور همچون تعمیر و نگهداری و خطوط، ناوگان و بخش علائم و ارتباطات بسیار موفق هم بوده است.

تین نیوز

اگرچه واگذاری بخش‌های مختلف راه‌آهن جمهوری اسلامی به بخش خصوصی از اوایل دهه 80 به‌صورت رسمی آغاز شد و این شرکت، کل ناوگان باری و مسافری را به جز لکوموتیوها به بخش خصوصی واگذار کرد اما به‌زعم کارشناسان صنعت ریلی، روش خصوصی‌سازی در راه‌آهن حداقل در برخی بخش‌ها شتاب‌زده بوده و در برخی موارد نیاز به بازنگری و اصلاح دارد

به گزارش تین‌نیوز، کارشناسان صنعت ریلی معتقدند با این اقدامات بهره‌وری افزایش نیافت که واگذاری شرکت رجا به تامین اجتماعی بابت رد دیون، از این جمله است. اما به زعم مسعود یقینی استاد دانشکده راه‌آهن  همه این واگذاری‌ها هم در توسعه صنعت ریلی بی‌تاثیر نبوده و در بخشی از امور همچون تعمیر و نگهداری و خطوط، ناوگان و بخش علائم و ارتباطات بسیار موفق هم بوده است.

خ

فهرست فعالیت‌های قابل واگذاری راهآهن به بخش غیردولتی و سهم آنها از بخش غیردولتی

انواع واگن‌های مسافری (واگذار شده است) و خدماتی مربوط و راهبری قطارهای مسافری

انواع واگن‌های باری (واگذار شده است) و راهبری قطارهای باری

انواع لکوموتیو (در حال حاضر تحت مالکیت راه‌آهن و بخش خصوصی «البرز نیرو» و «راهور نیروی آریا») و خودکشنده‌ها و بهره‌برداری از آنها

نگهداری و تعمیرات ناوگان و تأمین قطعات مورد نیاز

مدیریت ترافیک و بهره‌برداری از شبکه خطوط ریلی

کارگاه دپوهای نگهداری و تعمیرات ناوگان

کارخانه‌ها، کارگاه‌های تأمین و تولید مواد، قطعات، ماشین

آلات و تجهیزات مربوط به بخش ریلی

کارگاه‌های نگهداری و بازسازی خطوط، ابنیه، فنی و علایم و ارتباطات

ماشین‌آلات مکانیزه احداث، نگهداری و بازسازی خطوط و بهره‌برداری و نگهداری از آنها

ایستگاه‌های مسافری و باری

نگهداری و تعمیرات ارتباط و علائم الکتریکی (بخشی واگذار شده است)

خدمات مهندسی و مشاوره تحقیقاتی و پژوهشی (با همکاری فعالان انجمن‌ها و دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد)

تکنولوژی اطلاعات

تعمیرات و نگهداری خط و ابنیه فنی

تعمیرات و نگهداری ساختمان و تأسیسات (جاری و اساسی)

بهره‌برداری از گارهای مانوری

پایانه‌ها، باراندازها، انبارها، زمین، ساختمان و تأسیسات

مالکیت خطوط فرعی (صنعتی-تجاری)

یقینی مهم‌ترین مساله‌ای که سد راه اجرای درست خصوصی‌سازی در کشور است را عدم آموزش مناسب به فعالان صنعت و عدم وجود نقدینگی کافی عنوان کرد و گفت: کشورهای دیگر نیز از این روش استفاده می‌کنند و به ازای هر نفر کیلومتر یا تن-کیلومتر بار و مسافر حمل‌شده یا احداث ناوگان یا خرید ناوگان، معافیت‌ها و حمایت‌هایی را از توسعه بخش حمل‌ونقل ریلی انجام می‌دهند تا این بخش رشد کند.

وی به ارائه مثال در زمینه ارائه تشویق‌هایی که می‌تواند در این زمینه وجود داشته باشد، اشاره کرد و ادامه داد: راه‌آهن باید برای سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل ریلی ایجاد جذابیت کند و همچنین باید حق دسترسی کمتری از واگن گرفته شود یا اینکه لکوموتیو و نیروکشش با هزینه کمتری در اختیار این بخش گذاشته شود تا بخش خصوصی بتواند به راحتی رشد کند. ایجاد یک نهاد تنظیم مقررات یا نهاد رگولاتوری مستقل از دستگاه‌های مجری نیز در این صنعت ضرورت دارد. همچنین برداشت از محل صندوق توسعه ملی یا استفاده از یارانه انرژی و همچنین تسهیلات بانک‌ها به بخش خصوصی راهکارهای دیگری است که در دولت دوازدهم و در شرکت راه‌آهن ج.ا.ا همه این موارد در حال انجام و پیگیری هستند.

واگذاری شرکت قطارهای مسافربری رجا، شرکت خدمات خط و ابنیه فنی (تراورس)، شرکت خدمات مهندسی ساختمان و تاسیسات (بالاست) و شرکت حمل‌ونقل کالا، نمونه‌هایی از پیاده‌سازی سیاست خصوصی‌سازی در صنعت ریلی هستند که در واقع به‌صورت رسمی از سال ۱۳۸۱ با ایجاد واحدی با نام مشاور خصوصی‌سازی در راه‌آهن ایجاد شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • جواد 0 0

    با سلام خدا لعنت کند باعث وبانی بخش خصوصی که روزگارما کارگران تعمیرات لکوموتیو راه اهن بخصوص نواحی هرمزگان سیرجان روسیاه کرده انشأالله خدا جواب ظلم و رو میده دیدار به قیامت