| کد خبر: 166535 |

◄ رجا واگن‌های قرارداد 10 سال پیش را از واگن‌پارس تحویل گرفت

بوژی، چرخ، موتور و به‌طورکلی مشخصات فنی ساخت ترن‌ست‌ها، همه ساخت شرکت زیمنس و اتاق و سیستم تحویه، ساخت شرکت واگن‌پارس است.

تین نیوز

هفته گذشته شرکت واگن‌پارس سه واگن ترن‌ست دیگر را به شرکت رجا تحویل داد که هرکدام از آنها با سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت می‌توانند حرکت ‌کنند. در خبرها آمده که این واگن‌ها با استفاده از پیشرفته‌ترین تجهیزات ریلی اروپایی ساخته شده است، هر واگن برای بیش از ۳۰ مسافر ظرفیت دارد و سالن این واگن‌ها مجهز به تهویه مطبوع پیشرفته است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، محمد رجبی مدیرعامل رجا در این‌باره گفت: ترن‌ست‌هایی که شرکت رجا خریداری کرده است، ادامه همان ترن‌ست‌های قبلی‌ای است که قرارداد آنها 10 سال قبل منعقد شده و باقیمانده آن که تعداد زیادی هم نیست به‌صورت خُرد خُرد، تحویل شرکت رجا می‌شود.

رجبی درباره سهم زیمنس از پروسه ساخت این واگن‌ها گفت: بوژی، چرخ، موتور و به‌طورکلی مشخصات فنی ساخت این واگن‌ها همه ساخت شرکت زیمنس و اتاق آن‌ها و سیستم تهویه ساخت شرکت واگن‌پارس است.

مدیرعامل شرکت رجا درباره سطح کیفی این واگن‌ها هم گفت: این واگن‌ها با توجه به قیمتی که می‌پردازیم نمونه‌های خیلی خوبی هستند و حداقل عمر مفیدشان 20 سال است اما به هرحال نمونه‌های ساخت داخل واگن‌ها نیاز به پیشرفت بیشتری به لحاظ سطح تکنولوژیکی دارند، چون سطح کیفی موادی که در ساخت نمونه‌های خارجی به کار می‌رود بالاتر است و دلیل آن‌هم سابقه طولانی‌مدت ساخت این تجهیزات در کشورهای اروپایی و سابقه کوتاه ما به‌طور کلی در توسعه صنعت ریلی است. به‌عنوان مثال، فولادی که در ایران تولید می‌شود معمولا عمر طولانی‌تری نسبت به فولاد تولیدی کشورهای اروپایی دارد اما با توجه به اینکه وضعیت اقتصادی در کشور ما برای سرمایه‌گذاری اقتصادی خیلی مناسب نیست، نمی‌توانیم محصولات گران اروپایی را بخریم و برای سطح حمل‌ونقل ریلی ما که در سطح متوسط جهانی است، همین نمونه‌ها خوب است.

محمد رجبی درباره روند معمولِ ساخت واگن‌های داخلی نیز گفت: به طور معمول، بدنه و مبلمان داخلی و تجهیزات برقی داخل واگن‌ها ساخت داخل است و موتور و تجهیزات فنی ساخت اروپا یا روسیه است. اما تجهیزات فنی‌ ترن‌ست‌هایی که تابه‌حال وارد شرکت رجا شده، همه اروپایی و اتاق و مبلمان آن معمولا ساخت داخلی است.

رجبی درباره تحویل اخیر ترن‌ست‌های تولیدی شرکت واگن‌پارس هم ادامه داد: این قرارداد باید 10 سال قبل تمام می‌شد. این واگن‌ها متعلق به شرکت راه‌آهن است و شرکت رجا فقط بهره‌بردار آن است.

رجبی همچنین در پاسخ به این پرسش که با برگشت تحریم‌های امریکا آیا در قراردادهای ریلی اتفاقی می‌افتد یا نه گفت: ما امیدواریم که اتفاقی در این زمینه نیفتد اما قراردادهای شرکت رجا، عموماٌ نظیر خرید این چند دستگاه ترن‌ست، همه مربوط به گذشته است و بنده نمی‌توانم نظر قطعی‌ در این‌باره بدهم و بهتر است تحلیلگران اقتصاد سیاسی در این‌باره اظهار نظر کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.