| کد خبر: 166328 |

◄ دلایل کاهش سهم حمل‌ونقل ریلی از زبان مدیرعامل راه‌آهن

معاون وزیر راه و شهرسازی علت کاهش سهم حمل‌ونقل ریلی در بازار را تشریح کرد.

تین نیوز

معاون وزیر راه و شهرسازی علت کاهش سهم حمل‌ونقل ریلی در بازار را تشریح کرد.

به گزارش تین‌نیوز، سعید محمدزاده معاون در مراسم اختتامیه برگزاری دوره‌های آموزشی بین‌المللی ریلی اظهار داشت:علت اصلی عدم رقابت‌پذیری ریل با سایر مدهای حمل‌ونقل، میزان بهره‌وری، استفاده از امکانات و نحوه رفتار بنگاهی راه‌آهن است.

او در ادامه گفت: قیمت سوخت و عوارض ۲۰ درصدی حمل بار در راه‌آهن نسبت به عوارض ۴ درصدی جاده به از دیگر مشکلات است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: انتقال بار از جاده به ریل منجر به‌صرفه جویی ۳۵ سی‌سی و ۲۰ سی‌سی به ازای حمل یک مسافر از طریق ریل به‌جای جاده می‌شود. همچنین استفاده از حمل‌ونقل ریلی حومه‌ای نیز منجر به‌صرفه جویی ۸۰ سی‌سی می‌شود که می‌تواند محور اقدامات توسعه‌ای کشور باشد.

او در ادامه گفت: در بخش بار طی سال‌های ۸۴ و ۸۵ سهم راه‌آهن ۲۰ درصد بوده و در سال ۹۲ این سهم به حداقل ممکن رسید. همچنین از سال ۸۴ تا ۹۲ راه‌آهن خصوصی‌سازی انجام گرفت.

محمدزاده گفت: در سال ۹۲ سهم راه‌آهن از تعرفه ۵۷ درصد بود که طی ۳ سال به ۱۹ درصد رسید و این کاهش به‌منزله کم شدن درآمد راه‌آهن به یک‌سوم است.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: اما رشد بار از سال ۹۲ تا ۹۴ به ۳۵ میلیون تن و در سال ۹۵ به ۴۰ میلیون تن و همچنین در سال ۹۶ به ۴۷ میلیون تن افزایش یافت که رشد قابل‌توجهی محسوب می‌شود.

محمد زاده گفت: سهم راه‌آهن از بازار طی سال‌های ۹۲ تا ۹۶ از ۲۲ میلیارد تن کیلومتر به ۳۰.۳ میلیارد تن کیلومتر افزایش‌یافته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه یادآور شد: برگزاری دوره‌های آموزشی تصمیم به‌جایی بود تا انتقال دانش فقط از داخل کشور صورت نگیرد و راه‌آهن بتواند از دانش و فناوری سایر کشورها نیز استفاده کند.

او  بابیان اینکه راه‌آهن یک بنگاه حمل‌ونقلی است گفت: بنابراین شرکت ما یک بنگاه آموزشی است. از همین رو بحث آموزش و انتقال دانش به جایگاه اصلی آن (دانشکده حمل‌ونقل ریلی دانشگاه علم و صنعت) واگذار شد.

وی تأکید کرد: باید بتوانیم برای رشد از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم و برگزاری این دوره آموزشی نشان‌دهنده یک اقدام روبه‌جلو بود که هدف ما تداوم این دوره‌ها با عمق بیشتری است.

او از راه‌آهن ایتالیا  به‌عنوان مثالی یادکرد و گفت: این راه‌آهن زمانی زیان‌ده بود اما امروز به سوددهی رسیده است.

این مقام مسئول از بررسی و برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره آموزشی دیگری کمتر از یک ماه دیگر خبر داد و گفت: نفرات برگزیده دوره‌های آموزشی ریلی به صاحب صنعت ازجمله ایتالیا اعزام خواهند شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.