| کد خبر: 166060 |

◄ دو پیشنهاد برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی واگن

اگر کیفیت واگن‌های ساخت داخل را با نمونه‌های اروپایی مقایسه کنید احتمالاً در بخش مسافری نیازمند جهش جدی هستیم اما در کل و با توجه به خطوط ریلی موجود، واگن‌سازهای داخلی ما از پس تأمین واگن موردنیاز کشور به‌شرط حمایت دولت برمی‌آیند.

تین نیوز

یک فعال ریلی برای استفاده از پتانسیل موجود در بخش تولید واگن در ایران، دو پیشنهاد ارائه کرده است.

به گزارش تین‌نیوز، درباره اینکه عملاً چقدر در صنایع مختلف، از جمله در صنعت حمل‌ونقل ریلی، تولید داخلی واقعاً حمایت می‌شود و اینکه کیفیت ادوات و تجهیزات ریلی ساخت داخل چه رتبه‌ای در رقابت با نمونه‌های خارجی مشابه خود دارند، از سوی کارشناسان صنعت اختلاف نظر وجود دارد. محمود امامی، مدیرعامل شرکت ماربین (راهبری قطارها) و عضو انجمن ریلی در این‌باره به خبرنگار ما گفت: ما به‌عنوان یکی از فعالان صنعت ریلی همیشه از تولیدات داخلی برای تأمین نیازهای خود استفاده می‌کنیم اما ممکن است قطعاتی- به‌ویژه قطعات مربوط به لکوموتیو و بخش‌های فنی بوژی را- نتوان با بهره‌مندی از توان تکنولوژی داخلی ساخت. بااین‌همه در حال حاضر، کیفیت کالاهای داخلی به‌خصوص در زمینه تجهیزات داخلی قطارها از کالاهای چینی بسیار بالاتر است.

امامی ادامه داد: واگن‌های چینی خریداری‌شده بعد از پنج یا شش سال از رده خارج می‌شوند و واگن‌های ساخت داخل، عمر مفیدشان بیش از 40 سال است. یکسری واگن وارداتی خیلی خوب هم داریم که مربوط به سال 1972 است و 50 سال پیش از آلمان غربی خریداری شده‌اند و کیفیت بسیار خوبی دارند و همچنان هم در شبکه فعال‌اند.

این عضو انجمن ریلی افزود: بنابراین اگر کیفیت واگن‌های ساخت داخل را با نمونه‌های اروپایی مقایسه کنید، خواهید دید که احتمالاً در بخش مسافری نیازمند جهش جدی هستیم اما در کل و با توجه به خطوط ریلی موجود، واگن‌سازهای داخلی ما از پس تأمین واگن موردنیاز کشور به‌شرط حمایت دولت برمی‌آیند. ضمن اینکه در چند سال گذشته، تعدادی واگن آلمانی را وارد کردیم و دیدیم تکنولوژی ساخت آن‌ها آن‌قدر بالا بود که مرتباً با مشخصات فنی‌شان به چالش برمی‌خوردیم و هرازگاهی هم از خود آلمان برای تعمیر این واگن‌ها به دلیل اینکه ما خودمان نمی‌توانستیم آن‌ها را تعمیر کنیم، می‌آمدند. با این شرایط معتقدم که تولیدات داخلی باید حمایت شوند و واگن‌های ساخت داخل در خط سیر قرار بگیرند.

امامی با بیان این نکته که مشکل سرعت پایین سیر در حمل‌ونقل ریلی اعم از باری و مسافری به کیفیت خطوط ریلی برمی‌گردد، نه کیفیت ساخت واگن‌ها، اضافه کرد: خطوط آهن کشور ما کشش سرعت بیش از 160 کیلومتر بر ساعت را ندارند. در حالی که هم‌اکنون ترن‌هایی در فرانسه هستند که توانایی سیر با سرعت 300 کیلومتر بر ساعت را دارند. بنابراین پیشنهاد بنده این است که در خطوط خلوت‌تر با همین خطوط موجود، از واگن‌های تولید داخل استفاده کنیم و در خطوط شلوغ‌تر مثل خط تهران-اصفهان از تکنولوژی غربی استفاده کنیم تا به‌ویژه مسافران این منطقه به‌جای طی مسیر در 9 ساعت در سه ساعت این مسیر را بروند و دیگر به جاده‌های شلوغ هم روی نیاورند.

امامی با بیان این‌که امکان هم به حمایت دولت‌ها احتیاج دارد و بیان کرد: ما در زمینه خطوط پرسرعت باید از نمونه‌های خارجی استفاده کنیم یا اینکه بهتر است که با انتقال تکنولوژِی، امکانات مربوط به خطوط پرسرعت را در داخل کشور تولید کنیم.

بنابراین حمایت از تولید داخلی در چارچوب توانمندی‌هایمان باید باشد. یعنی اگر در زمینه تولیدات واگن باری به‌کفایت لازم رسیده‌ایم حتما شرکت‌های ریلی از داخل خرید کنند اما اگر در بخش دیگری این کفایت وجود ندارد و می‌خواهیم از تولید داخلی حمایت کنیم حتماً باید زمینه ورود و انتقال تکنولوژی ساخت آنها فراهم شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.