| کد خبر: 165856 |

◄ تعمیرات «ویژه»، بهره‌وری واگن‌های باری را پایین می‌آورد؟

45 هزار مورد تعمیر ویژه در سال یعنی این‌که واگن‌ها 90 هزار روز در سال متوقف و 45 هزار بار مانور انجام می‌شود تا واگن از قطار منفصل و به خط تعمیر ارسال شود، 45 هزار مورد تعمیرات انجام و قطعات یدکی استفاده می‌شود و مجددا 45 هزار بار دیگر مانور انجام می‌شودتا واگن بر روی قطار قرار گیرد تا به سیر خود ادامه دهد.

تین نیوز

در کنار تمام گلوگاه‌های موجود، یکی از موارد بسیار مهمی که کمتر به آن توجه شده و در بهره‌وری واگن نقش حائز اهمیتی دارد، تعمیرات ویژه واگن‌های باری است.

به گزارش تین‌نیوز، این مطلب را یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در یک گروه حمل‌ونقل ریلی و در جمع کارشناسان این حوزه بیان کرد و گفت: تعداد تعمیر ویژه در سال 91 حدود 35 هزار موردبوده و در سال 95 تعداد45 هزار تعمیرات ویژه برای واگن‌های باری به ثبت رسیده است.

وی افزود: این بدان معنی است که با این وضعیت بهره‌وری و با این همه هزینه، تعمیرات ویژه نه تنها کاهش نداشته بلکه حدود 10 هزار مورد افزایش هم داشته است. 

این کارشناس اظهار کرد: برای انجام تعمیرات، هماهنگی‌های اداری و راه‌اندازی مجدد هر واگن به‌طور میانگین 2 روز زمان لازم است. 

وی گفت: 45 هزار مورد تعمیر ویژه در سال یعنی این‌که واگن‌ها 90 هزار روز در سال متوقف و 45 هزار بار مانور انجام می‌شود تا واگن از قطار منفصل و به خط تعمیر ارسال شود، 45 هزار مورد تعمیرات انجام و قطعات یدکی استفاده می‌شود و مجددا 45 هزار بار دیگر مانور انجام می‌شودتا واگن بر روی قطار قرار گیرد تا به سیر خود ادامه دهد.

این کارشناس با اشاره به هزینه‌هایی که این موضوع بر سیستم حمل‌ونقل ریلی تحمیل می‌کند، بیان کرد: توقف لکوموتیو اصلی و سایر واگن‌های قطار که تعمیری نیستند، هزینه لکوموتیو مانوری و دسته مانورچی، هزینه کادر اداری هماهنگ کننده، هزینه اجرت تعمیرات و قطعات یدکی و..... از جمله این هزینه‌هاست.

وی با بیان این‌که نحوه نگرش در بخش حمل‌ونقل بار ریلی نیازمند تغییر است، تاکید کرد: به ثانیه ثانیه تاخیر در حرکت قطار مسافری حساسیم اما برای قطار باری چطور ؟

پیش از این یکی از مقامات مسول در بخش ریلی مهم‌ترین دلیل پایین بودن بهره‌وری درگفته بود: به همین دلیل است که گاهی در یک مبدا بارگیری با کمبود واگن خالی یک شرکت جهت بارگیری محموله مواجه هستیم.

به گفته وی این در حالی است که از همان نوع واگن در همان محل، واگن خالی وجود دارد و به‌دلیل اینکه متعلق به شرکت دیگری است بارگیری صورت نمی‌گیرد و این خود از دلایل مهم کاهش بهره‌وری این نوع واگن‌ها است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • جاويد تقي زاده 0 0

    با سلام- داده هاي فوق براي تحليل بهره وري واگن، كفايت نمي كند. چراكه تعميرات ويژه متاثر از عوامل متعدد از جمله كيفيت تعميرات اساسي(دوره اي) ، نحوه بهره برداري از واگن و... است. ضمنا با لحاظ تعداد 23000 دستگاه واگن باري موجود در ناوگان ، تعميرات ويژه هر واگن در طول سال نيز مي بايست مورد توجه قرار گيرد

  • سعید قصابیان 0 0

    سلام. 45 هزار تعمیر ویژه عدد فجیعی است. امید وارم این عدد درست نباشد.تعداد تعمیرات ویژه شاخص مهمی برای ارزیابی کیفیت بازدید ها و تعمیرات مقرره ی واگن هاست. از سوی دیگر سهم مهمی در زمان خروج از سرویس واگنها و محاسبه دردسترس بودن واگنها ( Availability ) دارد.
    اگر شرکت های حمل و نقل ریلی بر روی کاهش زمان خواب واگن ( = افزایش کیفیت تعمیرات و نگهداری ) سرمایه گذاری کنند نیازشان به خرید واگن نو کاهش می یابد. این قدم مهمی در حفاظت از دارایی فیزیکی و صیانت از سرمایه ی ملی است.