| کد خبر: 164781 |

◄ احداث مسیر ریلی رودهن-لاریجان-آمل اقتصادی نیست؟

یک کارشناس ریلی در تشریح جزئیات خط آهن تهران-آمل گفت: احداث این خط آهن غیراقتصادی است و 20 سال طول خواهد کشید تا هزینه اولیه احداث آن بازگردد.

تین نیوز

یک کارشناس ریلی  در تشریح جزئیات خط آهن تهران-آمل گفت: احداث این خط آهن غیراقتصادی است و 20 سال طول خواهد کشید تا هزینه اولیه احداث آن بازگردد.

به گزارش تین‌نیوز، احداث مسیر ریلی رودهن-لاریجان-آمل  به دلیل اینکه 65 درصد آن را تونل تشکیل داده است رقمی در حدود 7 برابر پروژه‌های ریلی معمولی هزینه در برداشته و اقتصادی نیست.

این در حالی است که در قانون بودجه97 بیش از ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه به طول ۱۲۰ کیلومتر تعیین‌شده است.

شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور هزینه ساخت هر کیلومتر خط آهن تهران – آمل را ۵۳ میلیارد تومان تخمین زده است اما هزینه احداث خط آهن در دشت و کوهستان بین ۳ تا ۹ میلیارد تومان است.

سید میثم لاجوردی، کارشناس ارشد ساخت و احداث راه‌آهن در این‌باره گفت: در ۸۳ کیلومتر از مسیر ۱۲۰ کیلومتری، پل، تونل و دیگر ابنیه فنی قرار دارد که هزینه احداث آن را چندین برابر سایر پروژه‌های ریلی واقع در دشت بالا می‌برد. همچنین حدود ۷۸ کیلومتر معادل ۶۵ درصد پروژه را تونل تشکیل می‌دهد که بسیار هزینه‌بر است.

او تأکید کرد: هزینه احداث گران‌ترین پروژه‌های ریلی  برای هر کیلومتر ۹ میلیارد تومان است یعنی احداث این پروژه 7 برابر هزینه خواهد داشت.

او تأکید کرد: هزینه احداث خط آهن تهران- آمل به‌تنهایی ۲۰ درصد هزینه کل 4700 کیلومتر را به خود اختصاص داده است.

مدیر گروه حمل‌ونقل مرکز مطالعات اقتصادی دانشگاه علم و صنعت گفت:  در حال حاضر ۳۵ پروژه ریلی مهم در کشور وجود دارد که تکمیل آن‌ها می‌تواند در رونق ترانزیت کشور موثر باشد اما تکمیل آن‌ها معطل بودجه است.

به گزارش مهر، او در ادامه گفت: خط موجود تهران-مازندران از ساری عبور می‌کند، می‌توان با احداث انشعاب در خط ریلی تهران-مازندران به سمت آمل بخشی از مسافران این محور را از جاده به ریل منتقل خواهد کرد.

ضمن اینکه  راه‌آهن مسافری تهران- آمل حداکثر روزانه ۵ هزار نفر را جابه‌جا  خواهد کرد و بیشتر مسافران  مناطق شمالی، ساکنان پایتخت هستند که منتقل کردن سفرها از جاده به ریل، بسیار پایین خواهد بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مجتبی فرخی 0 1

    سلام در کنار اتوبان تهران شمال ایجاد خط آهن خیلی بصرفه تر خواهد بود