| کد خبر: 164733 |

◄ افتتاح شرکت قطارهای حومه‌ای در سه ماهه اول امسال

در قانون برنامه ششم توسعه، دولت و مجلس با توجه به ورود و تردد روزانه حدود 550هزار خودرو از شهرهای اطراف تهران به این شهر که باعث آلودگی هوا، ایجاد ترافیک در ورودی شهرها و تصادف و گاها کشته و زخمی شدن هم‌وطنانمان می‌شود، تکلیف کردند که شرکت قطارهای حومه‌ای زیرمجموعه شرکت راه‌آهن تأسیس شود که متعاقب آن، اساسنامه شرکت قطارهای حومه‌ای با امضای ریاست سازمان برنامه، وزیر محترم راه و شهرسازی و وزیر کشور به هیات دولت ارجاع داده شد و هم‌اکنون هم این برنامه در دولت در دست پیگیری است. اگر تأسیس این شرکت تصویب شود، شرکت قطارهای حومه‌ای ایجاد می‌شود. تکلیف تأسیس این شرکت حتماً در سه ماه اول سال 97 مشخص و نهایی خواهد شد.

تین نیوز

توسعه قطارهای حومه‌ای که به‌زعم وزیر راه‌وشهرسازی حلقه اتصال ادغام مسکن و شهرسازی به یکدیگر است، حافظ منافع شهروندان و طبیعت در کنترل آلودگی هوا و صرفه‌جویی در مصرف سوخت  هم هست. ضمن اینکه قطارهای حومه‌ای می‌تواند در رساندن شهروندان در سریع‌ترین زمان ممکن به مقصد مورد نظر هم موثر باشد.

به گزارش تین‌نیوز، میرحسن موسوی، معاون مسافری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران درباره سرعت‌بخشی به بحث توسعه قطارهای حومه‌ای به خبرنگار ما گفت: در قانون برنامه ششم توسعه، دولت و مجلس محترم با توجه به ورود و تردد روزانه حدود 550 هزار خودرو از شهرهای اطراف تهران به این شهر که باعث آلودگی هوا، ایجاد ترافیک در ورودی شهرها و تصادف و گاهاً کشته و زخمی شدن هم‌وطنانمان می‌شود، تکلیف کردند که شرکت قطارهای حومه‌ای زیرمجموعه شرکت راه‌آهن تأسیس شود که متعاقب آن، اساسنامه شرکت قطارهای حومه‌ای با امضای ریاست محترم سازمان برنامه، وزیر محترم راه و شهرسازی و وزیر کشور به هیات دولت ارجاع داده شد و هم‌اکنون هم این برنامه در دولت در دست پیگیری است. اگر تأسیس این شرکت تصویب شود، شرکت قطارهای حومه‌ای ایجاد می‌شود. تکلیف تأسیس این شرکت حتماً در سه ماه اول سال 97 مشخص و نهایی خواهد شد.

 موسوی در اینباره بیشتر توضیح داد و تصریح کرد: شرکت راه‌آهن به‌محض تصویب اساسنامه به ایجاد شرکت و ساختار آن اقدام خواهد کرد. ضمن اینکه ما همین‌الان هم مدیر پروژه قطارهای حومه‌ای را در شرکت راه‌آهن داریم که برنامه‌های مربوط به تأسیس این شرکت را هم در بخش ساخت و هم در بخش بهره‌برداری پیگیری می‌کند اما با تخصیص اعتباراتی که سازمان برنامه‌ریزی به این حوزه اختصاص خواهد داد در آینده نزدیک شاهد سرعت‌بخشی بیشتری در اجرا و بهره‌برداری قطارهای حومه‌ای خواهیم بود.

میر حسن موسوی، معاون مسافری راه‌آهن

چگونگی تخصیص اعتبار در بودجه 97

معاون مسافری راه‌آهن در پاسخ به این پرسش که آیا در بودجه‌های سنواتی به‌ویژه در سال 96 به شرکت قطارهای حومه‌ای و توسعه آن توجه شده است یا خیر گفت: در بودجه امسال برای تکمیل پروژه‌های خطوط حومه‌ای، ردیف بودجه پیش‌بینی‌شده است. ضمن اینکه برای تکمیل و توسعه ناوگان حومه‌ای در سریع‌ترین زمان ممکن هم از فاینانس خارجی و هم از منابع داخلی دولت و هم سرمایه‌گذاری شرکت‌های داخلی استفاده خواهیم کرد. مطالعات همه مواردی که عنوان کردم انجام شده است و ان‌شاءالله در هر سه بخش با تزریق منابع مالی، کارهای توسعه قطارهای حومه انجام خواهد شد.

موسوی با توضیح این مطلب که راه‌آهن درحال‌حاضر از برخی از خطوط قطارهای بین‌شهری، کاربری حومه‌ای می‌کند و یکسری از خطوط مخصوص به‌قطار حومه‌ای را در دست احداث دارد، گفت: در راستای حمایت از تولید داخلی تعدادی از ناوگان قطارهای حومه توسط یکی از کارخانه‌های داخلی سازنده ناوگان ریلی تأمین شده است که علاوه بر این‌ها تأمین مالی 150 ست واگن ریل‌باس هم پیش‌بینی‌شده، مراحل اولیه‌اش انجام شده و هم‌اکنون در حال طی کردن تشریفات قانونی تولید آن واگن‌ها آن هستیم.

موسوی ضمن تاکید بر این موضوع که بحث توسعه قطارهای حومه‌ای همواره دغدغه ما بوده است، ادامه داد: بر همین مبنا ما از سال 92 تا سال 96 تعداد قطارهای حومه‌ای را در کلان‌شهرهای مختلف ایران به‌ویژه در کلان‌شهر تهران افزایش دادیم و از 2.8  میلیون نفر به6.2 میلیون نفر سفر رساندیم.

تناسب افزایش تعداد قطارهای حومه‌ای متناسب با سیل درخواست مردم

معاون مسافری راه‌آهن  در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی‌بر اینکه آیا تعداد قطارهای حومه‌ای متناسب با سیل درخواست مسافران افزایش یافته است، گفت: تقاضای سفر با قطار در کلان‌شهرها وجود دارد و ما بر اساس همین تقاضا، بحث افزایش تعداد خطوط مستقل حومه‌ای را از تهران تا قزوین، تهران تا گرمسار و تهران تا پرند را در دست ساخت داریم. همچنین برای توسعه قطارهای حومه‌ای، در حال انجام تشریفات ساخت 450 واگن ریل بأس از کره جنوبی با مشارکت شرکت واگن‌ساز داخلی هستیم تا این واگن‌ها به‌تدریج به شبکه ریلی ملحق شوند.

قطار حومه ای 3

موسوی تصریح کرد: این تعداد واگن به ما ظرفیتی معادل 100 میلیون نفر صندلی خواهد داد و کمک خواهد کرد تا به بحث توسعه تعداد قطارهای حومه‌ای با توجه به نیازهای کلان‌شهرها کمک کنیم که در این بحث، توسعه زیرساخت‌ها و خطوط ریلی مخصوص قطارهای حومه‌ای را در دستور کار قرار دادیم. این امکان جدید، در آینده به ما اجازه خواهد داد تا ان‌شاءالله بتوانیم با هِد وِی نیم ساعت از مسیرهایی که تقاضای سفرهای حومه‌ای وجود دارد نسبت به جابه‌جایی مسافر اقدام کنیم.

ضمن اینکه بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری، تلاش‌های دولت محترم و مجلس شورای اسلامی، تلاش‌های بسیاری برای انتقال مسافر از جاده به ریل انجام شده است و گام‌های مثبتی در پیگیری این موارد برداشته شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.