| کد خبر: 164569 |

◄ سهم شبکه ریلی از جابه‌جایی مسافر؛ فقط 5درصد

با اینکه بیش از 30 درصد حمل بار و مسافر در کشورهای اروپایی با شبکه ریلی انجام می‌شود اما در کشور ما سهم جابه‌جایی مسافر 5 درصد و بار حدود 9 الی 10 درصد است.

تین نیوز

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس از سهم ناچیز جابه‌جایی مسافر و بار از طریق شبکه حمل‌ونقل ریلی در کشور انتقاد کرد و گفت: هرچند از آغاز امسال، آمار سفرهای داخلی رشد 10درصدی سفر از طریق حمل‌ونقل ریلی را نشان می‌دهد اما توسعه این صنعت نه تنها در حوزه مسافری، بلکه برای کسب سهم بیشتر در ترانزیت و اتصال به کریدورهای مهم دنیا لازم است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، این نماینده مجلس با اشاره به تجربه کشورهای پیشرفته در زمینه توسعه شبکه حمل‌ونقل ریلی و سهم کم ایران در این صنعت که منجر به ارزآوری‌های بی‌شمار شده، گفت: در کشوری مانند روسیه حدود 80 درصد و آمریکا بیش از 60 درصد حمل‌ونقل بار و کالا از طریق ریل صورت می‌گیرد اما در کشور ما سهم شبکه ریلی بسیار ناچیز است.

ککک

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس  با تاکید بر ضرورت توسعه و تقویت صنعت حمل‌ونقل ریلی در کشور با توجه به اینکه این صنعت سبز و پاکی بوده و ایمنی تردد در آن فوق‌العاده بالا است، تصریح کرد: بیش از 30 درصد حمل بار و مسافر در کشورهای اروپایی با شبکه ریلی انجام می‌شود اما در کشور ما سهم جابه‌جایی مسافر 5 درصد و بار حدود 9 الی 10 درصد است.

مجید کیان‌پور با اشاره به مصوبه مجلس در خصوص اختصاص یک درصد از منابع فروش نفت و گاز به وزارت راه‌وشهرسازی برای توسعه شبکه حمل‌ونقل ریلی، گفت: این مصوبه سال گذشته در جریان تصویب برنامه ششم توسعه در مجلس مصوب شد اما باید بدانیم که برای توسعه حمل‌ونقل ریلی نیازمند منابع بیشتری هستیم.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه برای رشد سهم جابه‌جایی بار و مسافر از طریق حمل‌ونقل ریلی باید اعتبارات بیشتری برای توسعه این صنعت در نظر گرفته شود، گفت: برای توسعه این صنعت به اعتباراتی بیش از مبالغ مصوب نیاز است تا سالانه هزینه شود.

کیان‌پور با تاکید بر اینکه با توجه به ایمن بودن شبکه ریلی باید از صنعت حمل‌ونقل ریلی استفاده کنیم، افزود: تا جایی که امکان دارد باید کالا و بار از جاده به ریل انتقال داده شود زیرا علاوه بر ارزان‌تر بودن این مسیر کاهش چشمگیر تصادفات جاده‌ای را نیز شاهد خواهیم بود.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه سالانه 75 هزار تن ریل برای توسعه شبکه ریلی نیاز است، تصریح کرد: اکنون تکنولوژی تولید ریل در کشور وجود دارد و فناوری تولید واگن را نیز می‌توانیم طی تفاهم‌نامه‌ها تحت لیسانس کشورهای پیشرفته به داخل کشور انتقال بدهیم.

مجید کیان‌پور ادامه داد: تولید واگن و ریل در داخل کشور علاوه بر کمک به تولید ملی به اشتغال پایدار می‌انجامد و در نتیجه شرایط کشور را در جهت اقتصاد مقاومتی هدایت می‌کند.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: واردات ریل نیز می‌تواند انجام شود اما قانون حداکثر توان داخلی اشاره به این موضوع دارد که به‌شرط استفاده از شرایط داخلی می‌توان از توان شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی در جهت رشد تولیدات داخلی استفاده کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.