| کد خبر: 164041 |

◄ اتصال ریلی بندرعباس به روسیه با راه‌آهن آستارا-آستارا

سفیر تام‌الاختیار جمهوری آذربایجان جزئیات روابط ترانزیتی با ایران را تشریح کرد.

تین نیوز

سفیر تام‌الاختیار جمهوری آذربایجان در ایران جزئیات روابط ترانزیتی با ایران را تشریح کرد.

به گزارش تین‌نیوز،  بنیاد حسین‌اف با اشاره به همکاری‌های دو کشور در حوزه ترانزیت گفت: در 25 سال گذشته بین ایران و آذربایجان بیش از 170 سند امضاشده است که از این تعداد 50 سند در حوزه اقتصادی بوده است.

او در ادامه گفت: بنا به تصمیم روسای جمهوری دو کشور راه‌آهن آذربایجان وارد خاک  ایران شده است.

سفیر جمهوری آذربایجان در ایران گفت: راه‌آهن کمربندی در خاک جمهوری آذربایجان به طول 6.5 کیلومتر و در ادامه یک دهنه پل بر روی رودخانه ارس و همچنین یک هزار و 300 متر راه‌آهن در اراضی ایران احداث‌شده است.

حسین اف افزود: علاوه بر این 35 هکتار زمین در اختیار راه‌آهن جمهوری آذربایجان قرار داده‌شده است و در این زمین بارانداز ساخته می‌شود. 

او در ادامه گفت: جمهوری آذربایجان برای احداث راه‌آهن رشت - آستارا اعتبار 500 میلیون دلاری اختصاص داده است و در عرض سه سال می‌تواند به نتیجه برسد.

حسین‌اف گفت: در صورت اتصال ریلی ایران به آذربایجان انتقال کالا از  بندرعباس به شمالی‌ترین نقطه اروپا و روسیه از طریق ریلی میسر خواهد شد.

او درباره دیگر سرمایه‌گذاری‌های ریلی این کشور گفت: راه‌آهن باکو- تفلیس- قارص با کمک دولت آذربایجان به بهره‌برداری رسید.

حسین اف درباره اتصال جاده‌ای ایران و آذربایجان گفت:  آذربایجان قصد ساخت اتوبان از باکو تا آستارای ایران با مشارکت شرکت‌های ایرانی را دارد.

سفیر آذربایجان در ایران گفت: درباره همکاری دو کشور در حوزه خودروسازی گفت: ایران‌خودرو و آذرماش، خودرو مشترک به نام «خزر» تولید می‌کنند که کارخانه آن نیز در جریان سفر آقای روحانی افتتاح شد.

او تصریح کرد: در حال حاضر کالا از مومبای هندوستان از طریق دریا به بندرعباس و از آنجا از طریق ریل تا قزوین و از قزوین به‌صورت جاده‌ای تا آستارای آذربایجان و سپس با قطار تا روسیه حمل می‌شود.

به گزارش ایرنا، این دیپلمات جمهوری آذربایجان اضافه کرد: این مسیر در مقایسه با مسیرهای دیگر به لحاظ زمان 60 درصد و ازنظر قیمت 40 درصد اقتصادی‌تر است.

سامانه « آسان ویزا»

او درباره فرایند صدور ویزا برای اتباع ایرانی نیز گفت: اتباع ایرانی می‌توانند به بخش کنسولی سفارت آذربایجان در تهران و سرکنسولگری آذربایجان در تبریز مراجعه کرده و ویزا دریافت کنند.

سفیر آذربایجان در تهران گفت: او در ادامه گفت: در حال حاضر قیمت ویزای جمهوری آذربایجان برای اتباع ایرانی 20 دلار  و مدت ویزا 30 روز است.

حسین‌اف ادامه داد: علاوه بر این سامانه «آسان‌ویزا» هم به‌منظور تسهیل صدور ویزا راه‌اندازی شده است و اتباع ایرانی بیشترین دریافت‌کنندگان ویزا از طریق این سامانه هستند.

سفیر جمهوری آذربایجان در تهران تأکید کرد: از 15 مارس 2018 هم اتباع ایرانی می‌توانند در فرودگاه‌های بین‌المللی آذربایجان ویزا بگیرند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.