| کد خبر: 163302 |

افتتاح خط آهن سراسری در استان کرمانشاه؛

با اتصال شبکه ریلی پس از ۲۷ سال انتظار مردم کرمانشاه به بار نشست

پس از ۲۷ سال انتظار با سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران و برخی از وزرای دولت تدبیر و امید ، راه آهن کرمانشاه امروز به بهره برداری می رسد .

تین نیوز

پس از ۲۷ سال انتظار با سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران و برخی از وزرای دولت تدبیر و امید ، راه آهن کرمانشاه امروز به بهره برداری می رسد .

به گزارش ایرنا، حسن روحانی در سفر ۲۷ تیرماه سال ۱۳۹۵ در جمع مردم کرمانشاه اعلام کرد که مردم این استان بزودی شاهد افتتاح خط آهن سراسری در این استان خواهند بود.

استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه با وسعت حدود ۲۵ هزار کیلومترمربع، ۱.۵ درصد از مساحت کل کشور(هفدهمین استان) را به خود اختصاص داده و شامل ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر و ۸۶ دهستان است.

با توجه به اهمیت اتصال مراکز استانها به شبکه ریلی کشور دولت و وزارت راه وشهرسازی برای تحقق این وعده رئیس جمهوری و برخورداری مردم کرمانشاه از خدمات شبکه ریلی بسیج شدند و با اختصاص اعتبارات مورد نیاز در نهایت این استان به بکه ریلی کشور متصل شد.

مطالعات طرح راه آهن کرمانشاه از سال ۱۳۶۹ شروع شد اما ۱۱ سال بعد از آن یعنی در سال ۱۳۸۰ مرحله اجرای این طرح آغاز شد و در طول یک دهه یعنی تا سال ۱۳۹۰ راه آهن از اراک به ملایر رسید یعنی هر سال ۹ کیلومتر و در مجموع ۹۰کیلومتر از این خط اجرا شد تا به تدریج وارد غرب کشور و شهر کرمانشاه شود.

سرعت اجرای این پروژه برای رسیدن به کرمانشاه که مرکزیت غرب کشور را دارد بسیار کند شد و از سال ۹۰ تا ۹۲ نیز به دلیل تحریم و مشکلات اقتصادی کشور این پروژه مورد توجه قرار نگرفت و در اولویت نیز نبود.

راه آهن ایران رکورد ریل‌گذاری را در پروژه راه آهن کرمانشاه شکست به طوری که در طول چهار سال ۱۷۶ کیلومتر ریل‌گذاری از فیروزان در استان همدان تا شهر کرمانشاه انجام شد و این نشان از اراده و همت جمعی مسئولان کشور برای تحقق این پروژه ملی دیگر بود.

استان‌های کرمانشاه، ایلام و کردستان با چهار میلیون نفر جمعیت اکنون فاقد خطوط ریلی هستند و ورود قطار به کرمانشاه می‌تواند به توسعه این منطقه و تسهیل در رفت و آمد مردم این سه استان کمک کند و برای دولت نیز که زمینه و بستر این کار زیربنایی را انجام داده از هر لحاظ توجیه فنی و اقتصادی دارد.

دولت به آمدن قطار به کرمانشاه بسنده نمی‌کند و در نظر دارد شبکه ریلی در این استان را به مرز خسروی در شهرستان قصرشیرین برساند و برای تحقق این برنامه، عملیات اجرایی ریل‌گذاری در مسیر کرمانشاه به اسلام آباد غرب اکنون در دست اجرا است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه روز گذشته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از آغاز بلیت فروشی راه آهن استان از پنجم فروردین ۹۷ خبر داد و گفت: برای تکمیل این طرح در سال ۹۶، این سازمان اعتباری بیش از ۲.۵ برابر رقم مصوب را تخصیص داده است.

طهمورث الیاسی بختیاری با بیان این که قطعه ریلی ملایر به کرمانشاه صبح سه شنبه ۲۹ اسفند با حضور رئیس جمهوری به بهره ‌برداری می‌رسد ، افزود: اولین مسافران اولین قطار کرمانشاه جمعی از خانواده های شهدا، خانواده‌های جانباختگان زلزله و اصحاب رسانه هستند که دقایقی پس از افتتاح عازم مشهد مقدس می شوند.

الیاسی بیان کرد: با توجه به علاقه ویژه محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه به مردم کرمانشاه، تمام هزینه‌های این سفر پنج روزه از سوی سازمان برنامه و بودجه تامین شده است.

به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه، برای ساخت قطعه ملایر به کرمانشاه حدود هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است که با احتساب مجموع هزینه های راه آهن غرب کشور از سمنگان (اراک) تا شهر کرمانشاه، این رقم به ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال می‌رسد.

به گفته وی ، با وجود اینکه در سال ۹۶ تنها هزار و ۴۹۰ میلیارد ریال اعتبار برای راه آهن کرمانشاه در نظر گرفته شده بود اما سازمان برنامه و بودجه سه هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال به این طرح تزریق کرد تا آرزوی دیرینه کرمانشاهی ها محقق شود.

وی گفت: قرار است از روز پنجم فروردین ۹۷ بلیط‌ فروشی برای عموم مردم آغاز شود و یکی از دلایلی که باعث تاخیر در بهره برداری از قطار کرمانشاه شد، همین موضوع و تاکید رئیس جمهوری بر ایجاد امکان استفاده عمومی از قطار بلافاصله پس از افتتاح بوده است.

آنچنان که او بیان کرد: راه آهن کرمانشاه امکان حمل مسافر و بار به تمام ایستگاه های ریلی سراسر کشور را دارد و با تکمیل قطعه کرمانشاه به خسروی، به راه آهن عراق، سوریه و در نهایت اروپا هم متصل می شود.

این خط آهن یک خط ۶۰۵ کیلومتری است که از اراک (سمنگان) آغاز و با عبور از شهرهای ملایر، کنگاور، صحنه، کرمانشاه، سرپل ذهاب و قصرشیرین در نهایت به مرز خسروی می رسد سپس به راه آهن عراق و از آنجا به بندر لاذقیه سوریه، دریای مدیترانه و اروپا متصل می شود.

 

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.