| کد خبر: 163280 |

◄ رشد 6 درصدی در حوزه حمل‌ونقل ریلی مسافری در سال 96

مراسم رونمایی از واگن‌های مسافری جدید شرکت راه‌آهن و شرکت رجا با حضور وزیر راه‌وشهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی در محل ایستگاه راه‌آهن برگزار شد.

تین نیوز

مراسم رونمایی از واگن‌های مسافری جدید شرکت راه‌آهن و شرکت رجا با حضور وزیر راه‌وشهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی در محل ایستگاه راه‌آهن تهران برگزار شد.

به گزارش تین‌نیوز، سعید محمدزاده در این مراسم گفت: سال ۹۶ سال تولید و‌ اشتغال بود و بر همین اساس بیش از ۷۵۰ میلیارد تومان، یارانه غیرمستقیم به بخش مسافری پرداخت شد که به ازای هرمسافر ۳۰هزار تومان می‌شود.

محمدزاده ادامه داد: هرچند از سال ۸۸ تا ۹۵ حمل‌ونقل عمومی با کاهش سهم مواجه بوده و به دلایل مختلفی به سمت خودرومحوری رفته‌ایم اما همت ما این است که از حمل‌ونقل ریلی مسافری حمایت شود. ما در سال 96 برای اولین بار شاهد 6 درصد رشد در حوزه مسافر بوده و در مورد قطارهای حومه‌ای هم رشد ۱۷ درصدی را تجربه کرده‌ایم.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی با یادآوری بازگشایی ال‌سی راه‌آهن برقی تهران-مشهد، گفت: بیش از 1000 میلیارد تومان از سوی دولت برای آغاز این پروژه تزریق شده است و امیدواریم عملیات ساخت با سرعت انجام شود.

محمدزاده افزود: دو میلیارد دلاری که در این بخش هزینه می‌شود در راستای منویات رهبر معظم انقلاب بوده است که با اجرای این پروژه سرعت قطار به 200 کیلومتر و میزان حمل‌ونقل مسافر به 20 میلیون نفر در سال افزایش می‌یابد.

مدیرعامل راه‌آهن از آغاز عملیات اجرایی قطار سریع‌السیر قم-اراک در سال آینده خبر داد و گفت: به طور کلی ظرفیت افزایش سفر ریلی به 300 میلیون سفر در سال با تأمین ناوگان موردنیاز آن وجود دارد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به حمایت‌های صورت گرفته از سوی دولت و اینکه قرارداد توسعه ایستگاه‌های راه‌آهن در هفت شهر ایران اجرایی می‌شود، از واریز ۷۵۰ میلیارد تومان یارانه به این بخش برای توسعه بخش مسافری ریلی خبر داد.

محمدزاده با اشاره به امضای قرارداد خرید 450 ریل‌باس میان ایران و کره‌جنوبی  با فاینانس 700 میلیون یورویی گفت: در صورت واردات کامل تمامی 450 دستگاه ظرفیت صندلی در این قطارها به 80 میلیون می‌رسد.

وی افزود: طی چهارسال‌ آینده تمامی این واگن‌ها به قطارهای حومه‌ای افزوده می‌شود و ظرفیت حمل ونقل حومه‌ای را ایران به 80 میلیون نفر افزایش می‌دهد البته این قطارها ظرفیت 300میلیون صندلی را دارد که به زودی اقدامات آن نیز انجام می‌شود.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن با اشاره به ارائه خدمات مسافری و توسعه مفاهیم TOD در سال 97 گفت: در این زمینه در سال 97 تفاهم‌نامه‌ای بین راه‌آهن و استانداری اهواز منعقد می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قرارداد توسعه ایستگاه‌های راه‌آهن در هفت شهر ایران اجرایی می‌شود و در روزهای آینده قرارداد جدید برای شهر اهواز در فضای ۳۲۰ هزار مترمربع اجرایی خواهد شد.

به گفته وی راه‌آهن در کنار بخش مسافری در حوزه باری نیز پیشرفتی ۱۰ درصدی داشته و میزان بار جابه‌جاشده از حدود ۲۲ میلیارد تن - کیلومتر به ۳۰ میلیارد تن - کیلومتر در سال ۱۳۹۶ رسیده است.

او خاطرنشان کرد: راه‌آهن تلاش می‌کند که در سال آینده برنامه‌های کلان توسعه‌ای خود را به تمام بخش‌های مسافری و باری گسترش دهد و نقش این صنعت مهم در حمل‌ونقل ایران را افزایش دهد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.