| کد خبر: 163109 |

◄ سبقت کشورهای همسایه از ایران در راه‌اندازی قطارهای پرسرعت

کشورهای دنیا در حال برنامه‌ریزی برای احداث ۴۴۵۹ کیلومتر خطوط پرسرعت هستند تا ضمن کاهش اتلاف وقت و ترافیک برای مردم کاهش آلودگی هوا را نیز فراهم کند.

تین نیوز

کشورهای دنیا در حال برنامه‌ریزی برای احداث ۴۴۵۹ کیلومتر خطوط پرسرعت هستند تا ضمن کاهش اتلاف وقت و ترافیک برای مردم، کاهش آلودگی هوا را نیز فراهم کند.

به گزارش تین‌نیوز، قطارهای پرسرعت و قطارهای حومه‌ای به‌عنوان نمادی از توسعه‌یافتگی کشورها علاوه بر تأمین آرامش،  امنیت و سرعت در تردد به‌عنوان حمل‌ونقل پاک نیز در کاهش آلودگی هوا و  آرامش روانی در شهرها نقش به‌سزایی ایفا می‌کند.

در گزارشی در روزنامه دنیای اقتصاد، تجربه‌های جهانی در این حوزه‌ها موردبررسی قرارگرفته است تا چشم‌انداز مخاطبان کمی گسترده‌تر شود.

قطارهای پرسرعت با سرعت چشم‌گیری در کشورهای مختلف رو به رشد هستند و با استقبال زیاد از طرف  مردم روبرو هستند. ژاپن پرچم‌دار بهره‌برداری از این نوع قطار است  و هم‌اکنون درکشورهای اروپایی و شرق آسیا فعال هستند. فرانسه، آلمان، اسپانیا، کره جنوبی، تایوان و چین ازجمله کشورهایی هستند که دارای مهم‌ترین قطارهای پرسرعت  هستند.

اگرچه چین با داشتن بزرگ‌ترین شبکه ریلی قطارهای پرسرعت جهان به یکی از غول‌های این صنعت بدل شده است اما برخی کشورهای اروپایی از سالیان پیش راه‌اندازی خطوط پرسرعت را آغاز کرده‌اند و تجربیات ارزنده‌ای را برای دیگر کشورهای جهان به ارمغان آورده‌ند.

قرارگیری ایستگاه‌های قطارهای پرسرعت در مرکز شهر سرعت سفرهای بین‌شهری را افزایش داده است. همچنین با توجه به‌سرعت زیاد قطارهای پرسرعت نسبت به خودروها به راه‌حلی ایمن  برای رفع ترافیک و یا تعدیل آن  در کشورها مبدل شده‌اند.

این قطارها از امنیت بالایی نیز برخوردار هستند به‌طور مثال، قطارهای پرسرعت ریلی ژاپن و فرانسه بیش از ۳۰ سال است که کار می‌کنند و تاکنون هیچ تصادف منجر به فوت مسافر در این وسایل نقلیه گزارش نشده است.

درآمدزایی این قطارها نکته قابل‌توجه دیگر است. «ژاپن ریل ایست»، بزرگ‌ترین شرکت از هفت شرکت قطارهای پرسرعت ژاپن محسوب می‌شود. این شرکت نیازی به یارانه‌های دولتی ندارد چون مالک زمین‌های اطراف ایستگاه‌هایش است و قادر است ارزش‌افزوده آن زمین‌ها را صرف سرمایه‌گذاری مجدد در سیستم خود کند.

 نزدیک به یک‌سوم درآمد این شرکت حمل‌ونقل ریلی از توسعه تجاری در امتداد مسیر خط آهن آن ناشی می‌شود. بنابراین، قطارهای پرسرعت می‌توانند زمان سفر‌های بین‌شهری را به‌شدت کاهش دهند و علاوه بر آن منافع اقتصادی گسترده‌تری را به ارمغان آورند که ازجمله آن‌ها می‌توان به بهبود دسترسی و پویایی مناطق و افزایش ارزش زمین‌هایی که در امتداد مسیر ریلی این قطارها وجود دارند، اشاره کرد. اگر برنامه‌ریزی‌ها به‌طور استراتژیک انجام شود، قطارهای پرسرعت می‌توانند به شهرهای جدید جهان در جذب شهروندان کمک کنند و درعین‌حال می‌تواند عاملی باشد که این شهرها بتوانند جایگاه خود را در منطقه و جامعه جهانی بیابند.

خطوط ریلی پرسرعت تا سال ۲۰۲۵

بر اساس گزارش‌  اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن(UIC) ، کشورهای دنیا در حال برنامه‌ریزی برای احداث ۴۴۵۹ کیلومتر خطوط پرسرعت هستند و ۱۴ هزار و ۳۸۲ کیلومتر خطوط پرسرعت نیز در برنامه بلندمدت کشورهای دنیا قرار دارد. بر اساس این گزارش در سال ۲۰۲۵ حدود ۵۴ هزار و ۵۵۰ کیلومتر خطوط پرسرعت در دنیا احداث می‌شود.

وضعیت پروژه قطار پرسرعت ایران در این گزارش‌ها، در دسته پروژه‌های «در حال انجام» قرار دارد.

ایران

ایران اما در سال ۱۳۸۵ کلنگ احداث خط پرسرعت قم- اصفهان را که بعدها به تهران- قم- اصفهان تغییر نام داد بر زمین زد؛ اما احداث این خط به دلیل مشکلاتی در تأمین مالی پس از گذشت ۱۱ سال هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده است. مسئولان راه‌آهن اما در سال ۹۶ از آغاز عملیات اجرایی این مسیر خبر دادند.

عربستان

خط پرسرعت عربستان (مدینه-جده-مکه) به‌عنوان نخستین خط آهن قطار پرسرعت خاورمیانه  در سال ۲۰۱۵ با سرعت ۳۰۰ کیلومتر افتتاح شد.

 پروژه قطار پرسرعت «حرمین»، شهرهای مقدس مکه و مدینه را با جده و شهر اقتصادی ملک عبدالله به هم پیوند می‌زند. طول این خط آهن بیش از ۴۵۰ کیلومتر است . یک ایستگاه قطار پرسرعت که قرار است در شهر اقتصادی ملک عبدالله تا سال ۲۰۱۸ به بهره‌برداری برسد، پروژه اصلی زیرساخت این شهر را تشکیل می‌دهد. این ایستگاه دسترسی آسان بین این شهر و منطقه بزرگ‌تر غرب عربستان را میسر خواهد کرد.

قطار پر سرعت عربستان

ترکیه

 ترکیه تا پایان سال ۲۰۱۶ حدود ۲۳۶۷ کیلومتر راه‌آهن پرسرعت احداث کرده است و تا سال ۲۰۲۵ حدود ۲۹۱۵ کیلومتر راه‌آهن پرسرعت را راه‌اندازی خواهد کرد.

قطار پر سرعت ترکیه

 

قطارهای حومه‌ای

قطارهای حومه‌ای نیز در کنار قطارهای پرسرعت به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های حمل‌ونقلی در شهرهای بزرگ جهان مطرح هستند . قطارهای منظم و پرظرفیت، بین شهرهای بزرگ و شهرهای واقع در حومه آن‌ها که عمدتاً مسافران با اهداف اشتغال، آموزش و درمان را جذب می‌کنند، قطارهای حومه‌ای محسوب می‌شوند. این سیستم، عموماً برای مسیرهایی طراحی می‌شود که سفرهای طولانی‌تری نسبت به سفرهای درون‌شهری دارند و فواصل بین ایستگاه‌های آن، برای افزایش سرعت و ظرفیت قطارها، بیشتر از فواصل ایستگاه‌های قطارهای شهری در نظر گرفته می‌شود.

به‌منظور کاهش مصرف سوخت و رفع معضل ترافیک، اکثر کشورهای دنیا، در کنار بهبود و توسعه سیستم اتوبوس‌رانی موجود، از سیستم‌هایی که باهدف جابه‌جایی انبوه مسافر طراحی‌شده‌اند، استفاده کرده‌اند.امکانات، قابلیت‌ها و تجهیزات و برخی مزایای آن باعث استقبال زیاد از این وسیله شده است.

این قطارها با کاهش مصرف سوخت و انرژی کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی را به دنبال خواند داشت. همچنین علاوه بر حذف ترافیک کاهش سوانح و حوادث ترافیکی و همچنین کاهش بیماری‌های جسمی و روانی از مزایای استفاده از حمل‌ونقل ریلی حومه‌ای است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.