| کد خبر: 162862 |

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران :

◄ 700 کیلومتر خط آهن به شبکه ریلی اضافه شد

معاون وزیر راه و شهرسازی از ریل‌گذاری بخش قابل‌توجهی از راه‌آهن قزوین-رشت خبر داد و با بیان اینکه این خط آهن اوایل سال آینده و تا قبل از تابستان به بهره‌برداری خواهد رسید گفت: راه‌آهن تا ۱۰ سال آینده قابلیت جذب ۳۰ میلیون تن بار ترانزیتی را دارد.

تین نیوز

عصر امروز در محل ساختمان راه‌آهن جلسه‌ای درباره عملکرد راه‌آهن در سال ۹۶ و چشم‌انداز توسعه ریلی در سال جدید با حضور مدیرعامل شرکت راه‌آهن برگزار شد.

به گزارش تین‌نیوز سعید محمدزاده گفت: پیش‌بینی می‌کنیم در چند روز آینده یعنی تا پایان سال با همکاری راه‌آهن و منطقه آزاد ۸۰۰ واگن به شبکه ریلی اضافه و از طریق شبکه ریلی شلمچه به بندر امام متصل شود.

محمدزاده همچنین با تشریح اقدامات انجام شده در سال 96 اظهار کرد: امسال 700 کیلومتر خط آهن در مناطق خوزستان، لرستان، محور جنوب، تهران و مسیر بافق و اصفهان ریل‌گذاری شده و خط آهن ملایر - کرمانشاه هم آماده بهره‌برداری است.

این مقام مسئول درباره مراحل تکمیل قطارهای مسافری تصریح کرد: راه‌آهن مراغه-ارومیه تقریباً تکمیل شده و اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

محمدزاده از ریل‌گذاری بخش قابل‌توجهی از راه‌آهن قزوین-رشت خبر داد و با بیان اینکه این خط آهن اوایل سال آینده و تا قبل از تابستان به بهره‌برداری خواهد رسید گفت: راه‌آهن تا ۱۰ سال آینده قابلیت جذب ۳۰ میلیون تن بار ترانزیتی را دارد.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی از ریل‌گذاری بخش قابل‌توجهی از راه‌آهن قزوین-رشت خبر داد و با بیان اینکه این خط آهن اوایل سال آینده و تا قبل از تابستان به بهره‌برداری خواهد رسید، یادآور شد: با احتساب ریل‌گذاری‌های صورت گرفته توسط شرکت ساخت در مجموع 1200 کیلومتر خط‌گذاری صورت گرفته که در تاریخ 90 ساله راه‌آهن بی‌سابقه است.

سعید محمدزاده با بیان اینکه امسال 100 کیلومتر خط آهن نیز در سخت‌ترین و فرسوده‌ترین خطوط ریلی کشور راه‌سازی شده است خاطرنشان کرد: از 700 کیلومتر خط دوم تاکنون 300 کیلومتر به بهره‌برداری رسیده و 400 کیلومتر باقی‌مانده سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل راه‌آهن در ادامه از تراک‌بندی حدود 400 کیلومتر خطوط راه‌آهن در سال 96 خبر داد و گفت: امسال توجه ویژه‌ای به قطارهای حومه‌ای از جمله تهران - زنجان، تهران - گرمسار، تهران - پرند، کاشمر و مشهد شده و بخشی از این خطوط به بهره‌برداری رسیده است.

حق دسترسی را کاهش دادیم

این مقام مسئول با بیان اینکه از سال 86 تا 92 در حوزه حمل‌ونقل ریلی بار سیر نزولی داشتیم، افزود: برای توقف این روند از سال 93 به بعد حق دسترسی را کاهش دادیم. در این راستا حق دسترسی از 57 درصد سال 92 امروز در حمل بار به‌طور متوسط به 20 درصد کاهش یافته است.

صرفه‌جویی 5 میلیارد دلاری مصرف سوخت

محمدزاده با بیان این نکته که تا قبل از سال 92 کل بار جابه‌جاشده در شبکه سرتاسری راه‌آهن سالانه 32 میلیون تن بود، گفت: این رقم با توجه به کاهش حق دسترسی در سال 92 به 35 میلیون تن و سال گذشته به 40 میلیون تن و امسال به 47 میلیون تن افزایش‌یافته است.

وی با اشاره به اینکه در مقیاس تن‌کیلومتر سال گذشته، 27 میلیارد تن عملکرد راه‌آهن بوده که این روند در سال جاری به 30 میلیارد تن کیلومتر افزایش‌یافته است افزود: یک‌ تن‌کیلومتر حمل بار بر اساس نرخ کنونی نفت 1.3 دلار صرفه‌جویی سوخت به دنبال دارد و رشد 3 میلیارد تن‌کیلومتری نزدیک به 5 میلیارد دلار در سال صرفه‌جویی در مصرف سوخت داشته است.

محمدزاده همچنین گفت: پیش‌بینی می‌کنیم در چند روز آینده یعنی تا پایان سال با همکاری راه‌آهن و منطقه آزاد ۸۰۰ واگن به شبکه ریلی اضافه و از طریق شبکه ریلی شلمچه به بندر امام متصل شود.

وی پیش‌نیاز تحقق این برنامه را رفع گلوگاه‌های ریلی و اتصال ریل و بندر عنوان کرد و افزود: یکی از برنامه‌های ما در این بخش برنامه‌ای کردن قطارهای کانتینری به‌صورت هفتگی برای صاحبان بار مانند قطارهای مسافربری است.

نیروی انسانی؛ بالاترین هزینه‌کرد

معاون وزیر راه افزود: هزینه عمده راه‌آهن، مربوط به نیروهای انسانی است. راه‌آهن به‌طور مستقیم از منابع داخلی خود حقوق 23 هزار کارکنان را پرداخت می‌کند. علاوه بر این حقوق 13 هزار کارکنان از محل طرح‌های عمرانی نیز پرداخت می‌شود.

محمدزاده با اشاره به اینکه بیش از 80 درصد هزینه‌های راه‌آهن مربوط به نیروهای انسانی است گفت: مدیریت شبکه ریلی نیازمند تعداد زیادی نیرو است. درآمد راه‌آهن نیز شفاف بوده و در اختیار سازمان حسابرسی است.

پرداخت یارانه 750 میلیارد تومانی  به بخش مسافری

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه سال گذشته 750 میلیارد تومان یارانه غیرمستقیم به حوزه مسافری پرداخت کرده‌ایم از انتقال بدهی 1400 میلیارد تومانی راه‌آهن به دولت بر اساس مصوبه مجلس خبر داد و گفت: در حوزه واگن باری پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال 800 واگن به شبکه ریلی اضافه شود.

او همچنین بیان کرد: در خصوص قراردادهای ATC، مناقصه برگزار می‌شود و در ایران فقط یک شرکت طراح ATC احراز صلاحیت شده داریم.

محمدزاده با بیان اینکه در دنیا سازنده‌های ATC بسیار محدود بوده و حتی از تعداد انگشتان دو دست هم کمتر است گفت: هیچ ترک تشریفاتی در خصوص واگذاری قراردادهای ATC راه‌آهن انجام‌نشده و ما با برگزاری مناقصه‌های اینترنشنال قرارداد واگذاری‌ها را انجام داده‌ایم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.