| کد خبر: 162755 |

◄ جزئیات جایزه بهره‌وری و تعالی سازمانی در شرکت‌های ریلی

اعطای جایزه در جشنواره تعالی سازمانی راه‌آهن با اعطای یک معیار مالی، محرکی برای ایجاد فضای رقابتی به جهت تعالی حقیقی مناطق و تشویق مناطق و سازمان‌های همکار برای شناخت نقاط قوت و زمینه‌های قابل‌بهبود خود، ایجاد فضای لازم برای تبادل تجربیات موفق مناطق و سازمان‌ها خواهد بود.

تین نیوز

چهارمین دوره جشنواره تعالی سازمانی راه‌آهن با حضور مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و معاونان آن، مدیران کل این شرکت و مدیران عامل شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی با هدف ارتقای سطح کیفی و کمّی همه زیرمجموعه‌های فعال در صنعت حمل‌ونقل ریلی در محل ساختمان راه‌آهن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، این جایزه از سال 1393 با انتخاب و درجه‌بندی ادارات کل راه‌آهن و شرکت‌های ریلی به لحاظ درجه کیفی و کمّی ارائه خدمات ریلی و در قالب اعطای تقدیرنامه و تندیس، به‌منظور ارتقای سطح ادارات کل مناطق و شرکت‌های همکار، افزایش بهره‌وری و گسترش مفاهیم تعالی سازمانی طراحی و اجرا شده است.

امسال نیز 15 نفر متشکل از همکاران راه‌آهن در ستاد و مناطق و 5 نفر از شرکای تجاری این شرکت و 20 نفر از ارزیابان پارسال جشنواره به‌عنوان تیم ارزیاب انتخاب شده بودند که از عصر دیروز تا اواسط شب و با اعطای جوایز به مجموعه‌های ذی‌ربط حمل‌ونقل ریلی نتیجه ارزیابی خود را نشان دادند.

در آغاز برنامه، مجید احمدی زمانی مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد چهارمین جشنواره بهره‌وری و تعالی حمل‌ونقل ریلی به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: ما براساس فرمت 94+ جایزه ملی تعالی سازمانی اظهارنامه 51 صفحه‌ای در اختیار شرکت‌کنندگان قرار دادیم و آن‌ها نیز این اظهارنامه را پر ‌کردند و به دبیرخانه سازمان ارسال کردند.

احم

احمدی ادامه داد: ما 8 تیم را تجهیز کردیم و دامنه اجرا 16 شرکت و 19 اداره کل مناطق بود که آن‌ها را بر اساس مدل تعالی سازمانی ارزیابی کردیم.

دامنه شمول مجموعه‌های ریلی

مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد چهارمین جشنواره بهره‌وری و تعالی حمل‌ونقل ریلی بیان کرد: امسال شرکت‌های ریلی شامل 3 شرکت مسافری، 9 شرکت باری و 3 شرکت پیمان‌کار می‌شدند که شمار آن‌ها کمتر از پارسال بود و دلیل این امر هم حفظ حیات اقتصادی شرکت‌ها در شرایط اقتصادی سخت‌تر عنوان شد. به گفته احمدی زمانی از نظر تیم ارزیاب، سطح بلوغ شرکت‌ها نیز عامل تعیین‌کننده‌ دیگری در انتخاب شرکت‌ها بود که بر این اساس شرکت‌ها باید از حداقل معیارهای توسعه برخوردار باشند تا شانس انتخاب را داشته باشند.

ملاک ارزیابی ستادهای راه‌آهن و شرکت‌های ریلی

مجید احمدی ادامه داد: مدل تعالی سازمانی برای ارزیابی ستادها که زیرمجموعه راه‌آهن به شمار می‌روند، ممکن نیست و این ستادها با یک مدل خاصی به‌نام مدل «v» ارزیابی شدند که در آن ستادها براساس فرآیندها، پروژه‌ها و نتایج حاصل از انجام فرایندها و پروژه‌ها ارزیابی می‌شوند و هرلحظه به روزآمد شدن و خودارزیابی احتیاج دارند. بحث رضایت مشتریان داخلی واحدهای ستادی نیز ملاک تعیین‌کننده‌ای است که در غالب تبیین نتایج فرم نظرسنجی برای مشتریان، ارزیابی صورت می‌گیرد. احمدی رضایت بالادستی تحت عنوان رضایت معاونان مدیرکل از مدیران ستادها را هم ملاک دیگری برای ارزیابی عنوان کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: ارزیابی شرکت‌ها نیز از نظر سطح ایمنی و بهره‌وری مورد ارزیابی قرار گرفت که برای ارزیابی ایمنی در نتایج حاصل از ارزیابی فرآیندها، کارکنان، مشتریان و جامعه از شاخص‌های U.I.C (با مدل ریاضیِ شاخص‌های کمی، معادل حادثه تقسیم‌بر واحد حمل، معادل حادثه تقسیم‌بر قطار کیلومتر باری و معادل حادثه تقسیم‌بر قطار کیلومتر مسافری) استفاده شد و نتیجه، میزان بهره‌وری شرکت را نشان داد. برای ارزیابی بهره‌وری نیز از شاخص‌های سازمان ملل متحد در حوزه ریلی که در بخش اروپایی سازمان تدوین‌شده و برای ارزیابی شرکت‌ها تدوین‌شده استفاده شده است.

احمدی توضیح داد: برخی از ملاک‌های سازمان ملل متحد قرابتی با شاخص‌های موجود در اداره کل و مجموعه ریلی ایران نداشتند و از آنها فقط 11 شاخص اصلی را ارزیابی مردیم که شامل بهره‌وری در حوزه حمل بار و حمل مسافر، بهره‌وری نیروی کار، بهره‌وری ترافیک، بهره‌وری لکوموتیو واگن و خطوط ریلی، متوسط سرعت، سهم ریل در مناطق از کل سهم جابه‌جایی منطقه، بحث کارآمدی خدمات یا درآمدزایی مناطق و پوشش‌دهی هزینه‌ها توسط درآمدها می‌شد.

اهداف جایزه تعالی حمل‌ونقل ریلی

مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد چهارمین جشنواره بهره‌وری و تعالی حمل‌ونقل ریلی همچنین گفت: اعطای جایزه با اعطای یک معیار مالی، محرکی برای ایجاد فضای رقابتی به جهت تعالی مناطق و تشویق مناطق و سازمان‌های همکار برای شناخت نقاط قوت و زمینه‌های قابل‌بهبود خود، ایجاد فضای لازم برای تبادل تجربیات موفق مناطق و سازمان‌ها است.

معادل مالی تقدیرنامه‌ها

احمدی بیان کرد: تقدیرنامه دو ستاره به‌معنی اعطای 10 روزه حقوق، مزایا و پاداش به برگزیدگان است. تقدیرنامه 3ستاره به‌معنی اعطای 15 روزه و تقدیرنامه 4 ستاره به‌معنی اعطای 20 روزه حقوق، مزایا و پاداش به برگزیدگان است. همچنین اعطای تندیس بلورین به معنی 25 روز، تندیس زرین 45 روز و تندیس سیمین معادل اعطای 30 روز حقوق و مزایا به شرکت‌های ریلی است.

این مقام مسئول در این‌باره بیشتر توضیح داد و گفت: در نهایت گزارش‌هایی تحت عنوان گزارش بازخورد به شرکت‌ها از طرف دبیرخانه جشنواره فرستاده می‌شود که انتظار است برای کسب رتبه بالاتر و برای ارزیابی سال آینده، توسط شرکت‌ها تبدیل به گزارش بهبود می‌شوند.

احمدی افزود: برنامه‌ریزی برای سال 97 در این جشنواره هم، انجام دو تور تعالی در پاییز 97 و دو همایش فصلی در بهار و تابستان 97 خواهد بود که همه این‌ها، نشان‌دهنده اهمیت بحث بهره‌وری در شرایط کنونی اقتصاد کشور توسط مدیران راه‌آهن است.

مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد چهارمین جشنواره بهره‌وری و تعالی حمل‌ونقل ریلی عنوان کرد: سال 96 برای راه‌آهن، سال مدیریت فرایندها بود و شاهد رشد 22درصدی و جهش فرآیندها در این زمینه نیز بودیم و سال آینده نیز سال مدیریت بهره‌وری خواهد بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.