| کد خبر: 162628 |

یزدانی خبر داد:

ارتقای خطوط ریلی باری از اولویت‌های شرکت راه‌آهن

معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه سالانه ۲ میلیون تن بار ترانزیتی از طریق خطوط ریلی جابه جا می‌شود، گفت:پیش بینی می‌شود با تکمیل خطوط ریلی و راه‌های ترانزیتی این میزان به ۱۰ میلیون تن افزایش یابد.

تین نیوز

معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه سالانه ۲ میلیون تن بار ترانزیتی از طریق خطوط ریلی جابه جا می‌شود، گفت:پیش بینی می‌شود با تکمیل خطوط ریلی و راه‌های ترانزیتی این میزان به ۱۰ میلیون تن افزایش یابد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مازیار یزدانی در آیین بهره‌برداری از پروژه خط آنتنی شرکت بارآهن سپاهان و اتصال به شبکه ریلی کشور افزود: تکمیل کریدور‌های شمال-جنوب و جنوب - غرب باعث افزایش حمل و نقل کالا در کشور خواهد شد.

وی با اشاره به خط ریلی رشت- آستارا را به عنوان کریدور شمال- جنوب با حداکثر ترانزیت حمل بار از کشور، گفت: اتصال آستارا به شبکه ریلی کشور و سپس اتصال به خلیج فارس یکی از طرح‌های مهم در حال پیگیری دولت است.

معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه هم اکنون امکان جابه جایی بار از این طریق وجود دارد، گفت: بخشی از مسیر در محدوده رشت تا آستارا هنوز ساخته نشده و حمل بار از طریق حمل و نقل ترکیبی (جاده) منتقل می‌شود و در ادامه بطور مجدد از طریق ریل به بندرعباس قابل انتقال است.

یزدانی با بیان اینکه باید خطوط آنتنی (رفت و برگشت) هر چه سریعتر توسعه و گسترش پیدا کند گفت: در تمام خطوطی که در سال‌های اخیر در کشور ساخته شده به خطوط آنتنی توجهی نشده است.

وی با بیان اینکه هنگام ساخت خطوط راه آهن بر اثر کمبود بودجه، فشار‌های مختلف فقط راه آهن را تکمیل می‌کنیم و به احداث خطوط آنتنی (رفت و برگشت) توجهی نداریم، افزود: بسیاری از مسیر‌های راه آهن همانند مسیر اصفهان- شیراز و همه مسیر‌هایی که در چند سال اخیر ساخته شده، ضررده هستند.

یزدانی گفت: در صورتی که خطوط راه آهن تا چند سال آینده توسعه پیدا کند و به خطوط آنتنی متصل نشود سونامی تلفات و کشتار جاده‌ای در کشور اتفاق خواهد افتاد.

وی ادامه داد: مسئولان راه آهن به این نتیجه رسیده اند که برای توجیه اقتصادی خطوط و جلوگیری از افزایش تلفات جاده‌ای باید هرچه سریعتر برنامه ریزی کرده خطوط آنتنی راه آهن را متصل کنند.

وی با بیان اینکه ساخت و توسعه راه آهن هزینه بر و زمان بر است، اما پروژه‌هایی با مشارکت و سرمایه گذاری خارجی در کشور در حال اجراست،گفت: عملیات برقی کردن مسیر تهران- مشهد، ساخت خطوط ریلی قطار‌های پرسرعت در مسیر تهران- قم- اصفهان و برقی کردن مسیر گرمسار- اینچه برون از مهم‌ترین پروژه‌های بزرگ راه آهن در شبکه ریلی کشور است. 

یزدانی افزود: یکی از اولویت‌های راه آهن جمهوری اسلامی اهتمام به ارتقاء خطوط ریلی باری است، چراکه این امر باعث صرفه جویی در سوخت و کاهش هزینه ها، تصادف ها، استهلاک جاده‌ای و تبعات اجتماعی می‌شود.

وی با بیان اینکه مطالعات خوبی در حوزه توسعه خطوط راه آهن کشور انجام شده، اما ساخت راه آهن پرهزینه است، گفت: باید راهکار‌های مناسبی برای تامین مالی آن پیش بینی شود که بهترین راه سرمایه گذاری خارجی است که هم اکنون در دستور کار دولت و راه آهن جمهوری اسلامی است. 

معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به افتتاح و بهره برداری از پروژه خط آنتنی شرکت بارآهن سپاهان و اتصال به شبکه ریلی کشور گفت: راه آهن با بهره برداری از اینگونه پروژه‌ها شکوفا خواهد شد.

وی با قدردانی از مشارکت بخش خصوصی در توسعه راه آهن گفت: امیدواریم بخش خصوصی در سایر نقاط کشور هم به اینگونه پروژه‌ها در راستای توسعه راه آهن توجه داشته باشد. 

به گزارش ایرنا پروژه اتصال شرکت بار آهن سپاهان به شبکه ریلی با هدف افزایش سهم ریل در جابجایی بار‌های استان و در راستای تحقق برنامه ششم توسعه کشور در بخش ریلی افتتاح شد.

این پروژه با هدف جذب و حمل مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌های فولادسازی منطقه شرق اصفهان ازطریق ناوگان ریلی، درسال جاری افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت. 

شرکت بار آهن سپاهان با همکاری و مساعدت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، باهدف افزایش سهم ریل در حمل بار‌های استان، نسبت به احداث خط منشعب فرعی بطول هشت کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیارد ریال از ایستگاه راه آهن فیروزه اقدام کرد. 

به گفته مدیر کل راه آهن اصفهان، با احداث این خط ریلی، مجتمع‌های فولادی منطقه شرق اصفهان به شبکه سراسری راه آهن متصل شد و با افتتاح و بهره‌برداری از مرحله اول آن در سال جاری، زمینه جذب و حمل ۲۵۰ هزار تن مواد اولیه از این مجتمع فراهم شد و در مراحل بعدی، تا یک میلیون تن افزایش خواهد یافت. 

وی گفت: سیاست‌های تشویقی راه آهن فرصتی بسیار مناسبی برای اتصال واحد‌های صنعتی به شبکه ریلی و برخورداری از مزایای بی بدیل آن در راستای تحقق برنامه ششم توسعه کشور در بخش ریلی است. 

هم اکنون طول خطوط ریلی کشور به بیش از ۱۳ هزار کیلومتر رسیده و دولت در نظر دارد در پایان برنامه ششم توسعه طول شبکه ریلی کشور به ۲۵ هزار کیلومتر افزایش یابد و امسال ۹۱۹ کیلومتر خط آهن جدید به بهره برداری می‌رسد.

شرکت بارآهن سپاهان در سال ۱۳۷۲ تاسیس شد و در زمینه ساخت محصولات و خدمات ساخت سازه‌های راه آهن و ایجاد زیرساخت حمل مواد اولیه از شرکت فولاد مبارکه اصفهان به گروه صنعتی سپاهان فعالیت می‌کند. 

استان اصفهان ۳۵ تا ۴۰ رام قطار باری با ترافیک بالا در روز دارد، و از نظر تخلیه بار رتبه اول (با ۳۳ درصد از سهم کل کشور)، از نظر صدور بارنامه رتبه دوم، از نظر تن کیلومتر رتبه سوم و از نظر تناژ بارگیری رتبه چهارم کشوری را دارد. 

سهم راه‌های ریلی نسبت به کل راه‌ها در استان اصفهان ۱۸ درصد، سهم جابه جایی مسافر در راه آهن نسبت به همه بخش‌ها هشت درصد و سهم حمل و نقل باری در راه آهن نسبت به کل در استان ۲۵ درصد است. 

استان اصفهان در سال ۱۳۴۷ به شبکه سراسری راه آهن کشور پیوست و دارای ۶۸۱ کیلومتر و ۶۷۷ متر خط اصلی، ۱۸۸ کیلومتر خط مانوری و ۶۶ کیلومتر خط صنعتی و تجاری ریلی است. 

۲۵ درصد کل بار‌های حمل شده در بخش مواد اولیه و بیش از ۵ درصد حمل محصولات ریلی راه آهن جمهوری اسلامی ایران مربوط به شرکت فولاد مبارکه اصفهان است. 

فولاد مبارکه بزرگترین مجتمع صنعتی کشور و بزرگترین تولیدکننده فولاد تخت در خاورمیانه است. 

این مجتمع فولادی با سهم بیش از ۵۰ درصدی در تولید فولاد کشور دارای ارزش فعلی ۲۰۰ هزار میلیارد ریال است. 

شرکت فولاد مبارکه با داشتن حدود ۱۲ میلیون تُن ظرفیت آهن اسفنجی، بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان محسوب می‌شود.

 

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.