| کد خبر: 162598 |

◄ فرسودگی خطوط یا ناوگان؛ کدام‌یک مقصر حوادث ریلی است؟

در حال حاضر هنوز هم قطارهایی مثل قطار سبز و سیمرغ جزو بهترین قطارهای ما هستند که قدمتی 55 ساله دارند و در زمانی که آلمان به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می‌شد از آلمان غربی خریداری شده‌اند. بنابراین خرابی و کهنه بودن امکانات و تجهیزات به‌ویژه فرسودگی در خطوط ریلی در تبیین علل بروز حوادث مهم‌تر از فرسودگی ناوگان است.

تین نیوز

مهرداد فرشیدی استاد دانشگاه در رشته حمل‌ونقل در دانشگاه مشهد و شیراز و قشم گفت: اگرچه خطوط و ناوگان ریلی در کشور ما قدیمی هستند اما اتفاقات ثانوی نیز وجود دارند که می‌توانند بر وقوع حوادث ریلی اثر بگذارند.

فرشیدی در گفت‌وگو با تین‌نیوز ادامه داد: در حال حاضر هنوز هم قطارهایی مثل قطار سبز و سیمرغ جزو بهترین قطارهای ما هستند که قدمتی 55 ساله دارند و در زمانی که آلمان به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می‌شد از آلمان غربی خریداری شده‌اند.

این استاد دانشگاه توضیح داد: بنابراین خرابی و کهنه بودن امکانات و تجهیزات به‌ویژه فرسودگی در خطوط ریلی در تبیین علل بروز حوادث مهم‌تر از فرسودگی ناوگان است چراکه یک واگن قطار از سه قسمت تشکیل شده که شامل بوژی، شاسی و اتاق می‌شود.

او اضافه کرد: اتاق قطار با بازسازی بدون مشکل است و شاسی هم به دلیل قرار گرفتن ایران در منطقه آب‌وهوایی خشک تا سال‌های بسیار زیاد عمر می‌کند و بوژی یعنی چرخ و محور هم که مرتباً تعویض می‌شوند.

مهرداد فرشیدی نقش خطاهای انسانی، عوامل محیط طبیعی، شرایط کلی حاکم بر اقتصاد و سیاست کشور و تدوین ناقص قوانین و مقررات را نیز از دیگر عوامل وقوع حادث ریلی عنوان کرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.