| کد خبر: 162577 |

◄ گزارش مرکز پژوهش‌ها از روند نوسازی ناوگان ریلی در دولت روحانی

انقلاب ریلی از اصلی‌ترین وعده‌های دولت تدبیر و امید بود که باوجود مشکلات متعدد ازجمله کمبود اعتبار قدم‌های مثبتی در این راه برداشته‌شده است.

تین نیوز

انقلاب ریلی از اصلی‌ترین وعده‌های دولت روحانی بود که با وجود مشکلات متعدد از جمله کمبود اعتبار قدم‌های مثبتی در این راه برداشته‌شده است.

چندی پیش عباس آخوندی با اعلام کاهش سن ناوگان ریلی از 64 به 45 سال گفت: بزرگ‌ترین نهضت ریلی را در کشور به اجرا گذاشته‌ایم و به‌زودی سن میانگین ناوگان ریلی را به کمتر از 35 سال خواهیم رساند.

به گزارش خبرآنلاین، بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد تعداد کل لکوموتیوها در سال 1391 برابر 778 دستگاه و تعداد واگن‌های باری در سال 1391 برابر 22 هزار و 230 دستگاه بوده است. همچنین بررسی آماری تعداد سالن‌های مسافری نشان می‌دهد که در پایان سال 1392 تعداد این سالن‌ها حدود 2 هزار و 105 دستگاه بوده است.

طبق برنامه وزارت راه و شهرسازی، از سال 1392 تا بهمن سال 1396 در جهت توسعه ناوگان ریلی، درمجموع 111 دستگاه لکوموتیو نو، 49 دستگاه لکوموتیو بازسازی و تبدیل‌شده و 30 دستگاه لکوموتیو وارداتی وارد ناوگان ریلی کشور شده است. همچنین 287 دستگاه واگن مسافری نو و وارداتی، 91 دستگاه واگن مسافری بازسازی و تبدیل‌شده، 76 دستگاه واگن خودکشش (ریل‌باس و ترنست) و 2 هزار و 450 واگن باری نو به مجموعه ناوگان ریلی کشور افزوده‌شده است.

در حال حاضر توسعه شبکه ریلی از اولویت‌های دولت است و ایجاد زیرساخت‌های حمل‌ونقل و شهر‌های ریل پایه به یک استراتژی بلندمدت بخش حمل‌ونقل ایران تبدیل‌شده است. در حال حاضر طول خط آهن کشور به حدود ۱۳ هزار کیلومتر رسیده و دولت در نظر دارد در پایان ۱۴۰۴ طول شبکه ریلی کشور را به ۲۵ هزار کیلومتر افزایش دهد و بخش زیادی از بار و مسافر از جاده به روی ریل منتقل شود.

طبق برنامه‌ریزی‌های وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه‌آهن قرار است در چشم‌انداز ۱۴۰۴ بیش از ۳۰ درصد بار و ۲۰ درصد مسافر کشور با شبکه حمل‌ونقل ریلی جابه‌جا شوند و یکی از برنامه‌های مهم و اولویت دولت توسعه شبکه حمل‌ونقل ریلی در کشور است.

هم‌اکنون سرعت قطارهای مسافری از ۱۲۰ به حداکثر ۱۴۰ و ۱۵۰ قطارهای باری از ۱۱۰ به حداقل ۱۲۰ عمدتاً در محور تهران-مشهد افزایش‌یافته است.

کریدور ریلی شمال-جنوب که از بندر شهید رجایی تا کشورهای شمالی ایران ادامه خواهد داشت در برخی قسمت‌ها به بهره‌برداری رسیده است و در برخی پروژه‌ها با همکاری سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در حال ساخت است.

به‌این‌ترتیب در صورت تحقق اهداف وزارت آخوندی در بخش ریلی، ایران به یکی از باصرفه‌ترین مسیرهای ترانزیت کالا در جهان تبدیل خواهد شد و بخش زیادی از ترانزیت بین آسیا و اروپا از طریق خاک ایران انجام خواهد شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.