| کد خبر: 162414 |

◄ پروژه‌های فعلیِ ریلی نباید معطل تولید ریل ملی شود

ما تولیدی تحت عنوان تولید ریل داخلی نداشته‌ایم و هنوز ریلی از ذوب‌آهن اصفهان خارج نشده تا بتوانیم بر روی کیفیت آن قضاوتی را داشته باشیم.

تین نیوز

براساس سند چشم‌انداز ۲۰ ساله در افق ۱۴۰۴، کشور باید از ۲۵هزار کیلومتر خط ریلی برخوردار باشد که در حال حاضر تنها ۱۱هزار کیلومتر خط ریلی در کشور وجود دارد و برای رسیدن به هدف چشم‌انداز باید ۱۴هزار کیلومتر خط ریلی جدید احداث شود.

به گزارش تین‌نیوز، در صورت عدم تولید ریل در داخل کشور، احداث این مقدار خط ریلی باعث خروج بیش از یک میلیارد دلار ارز از کشور خواهد شد. علاوه‌بر این، تعمیر و نگه‌داری خطوط موجود نیز نیازمند ریل جدید است.

در همین ارتباط جبارعلی ذاکری، عضو انجمن مهندسی ریلی درباره اینکه آیا اساساً زمینه تولید ریل در داخل کشور وجود دارد یا خیر و اینکه کیفیت ریل‌های تولیدشده قابل‌تأیید هستند یا نه به خبرنگار ما گفت: هنوز ما تولیدی تحت عنوان تولید ریل داخلی نداشته‌ایم و هنوز ریلی از ذوب‌آهن اصفهان خارج نشده تا بتوانیم بر روی کیفیت آن قضاوتی را داشته باشیم.

ذاکری ادامه داد: برای فهم این مطلب لازم است بدانیم که به لحاظ رشد حمل‌ونقل ریلی، ما جزو کشورهای درحال‌توسعه در دنیا هستیم. از طرفی در زمینه تولید ریل نیز توانایی تولید داخلی در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان شکل‌گرفته اما هنوز این توانمندی عملیاتی نشده است و نمی‌توان با ان‌شالله گفتن هم مطمئن شد که این تولید حتماً در داخل صورت گیرد.

این عضو انجمن مهندسی ریلی همچنین افزود: وضعیت پروژه‌های ریلی در کشور در حال حاضر به ریل نیازمند هستند. عقل سلیم هم حکم می‌کند تا زمانی‌که ریل داخلی تست‌های موردنیاز خود را سپری نکرده و مقبولیت مهندسی را دریافت نکرده است، کماکان راه برای ورود ریل به کشور باز باشد وگرنه توسعه ریلی کشور متوقف خواهد شد؛ این دلیل اصلی واردات ریل از خارج است.

این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که آیا بخشی از تولید ریل نمی‌تواند با انتقال تکنولوژی توسط تولیدکننده داخلی صورت پذیرد، گفت: کشور به بالای 75 هزار تن ریل نیازمند است. بنده بارها گفته‌ام که با توجه به بودجه‌های جاری کشور حدود 100 تا 120 هزار تن ریل موردنیاز کشور است و تا امروز نیز ظرفیتی برای تولید ریل در کشور ایجاد نشده چون هنوز تولید داخلی ریل تست‌های اولیه‌اش را سپری نکرده است. ذوب‌آهن در این زمینه اقداماتی را انجام داده و دارد فرایند ساخت ریل را تکمیل می‌کند اما هنوز در پروژه‌های اجرایی حمل‌ونقل ریلی وارد نشده تا بتوانیم قضاوتی در این زمینه داشته باشیم.

جبارعلی ذاکری ادامه داد: ما همواره بخشی از ظرفیت را به تولید داخلی اختصاص داده‌ایم. شرکت ساخت و شرکت راه‌آهن ج.ا.ا برای تولید ریل ملی با ذوب‌آهن اصفهان تفاهم‌نامه‌هایی را امضا کرده است. حدود 40 هزار تن را راه‌آهن و حدود 25 هزار تن را نیز ما با ذوب‌آهن اصفهان قرارداد بسته‌ایم. بنابراین ما از تولید داخل استقبال کرده و خواهیم کرد اما هیچ‌وقت نباید پروژه‌های ریلی را معطل تولید ریل در داخل کشور بکنیم.

ذاکری افزود: ما در حال حاضر منتظریم کیفیت این تولیدات به حدی برسد که خود شرکت‌ها اعلام کنند که تولیداتشان با استانداردهای تعیین‌شده برابری می‌کند تا راه‌آهن نیز مصنوعات تولیدشده را دریافت بکند و در شبکه ریلی قرار دهد.

جبارعلی ذاکری دلیل تعلیق تولید ریل در کشور را به عکس روند تولید در کشورهایی نظیر هند را کُندیِ آماده‌سازی کارخانه برای تولید ریل دانست و اضافه کرد: فرایند تولید ریل در حال شکل‌گیری است اما این روند کند است. ضمن اینکه ما نیز معتقدیم که فرایند تولید ریل به داخل منتقل‌شده و ذوب‌آهن در حال حاضر در حال تکمیل این فرایند است.

عضو انجمن مهندسی ریلی درباره اینکه آیا ایران درزمینه تولید ریل از اهداف برنامه ششم توسعه عقب است اظهار کرد: نیاز به تولید ریل در کشور را وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می‌کند و ما نیز میزان نیاز به ریل را در پروژه‌های خودمان معین می‌کنیم. با این تفسیر بله، نسبت به برنامه ششم توسعه عقب هستیم و هم‌اکنون هم باید تولید 200 یا 300 هزار تن را در دست اقدام داشته باشیم و نداریم. به‌هرحال ما منتظریم تا بازخوردهای تولید ریل ملی را از طریق ذوب‌آهن دریافت کنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.