| کد خبر: 161376 |

◄ جزئیات افق 25000 کیلومتری خط آهن

در چارچوب برنامه ششم توسعه طول شبکه ریلی کشور از 13 هزار به 25 هزار کیلومتر افزایش می‌یابد و تا پایان سال جاری هم بااتصال پنج مرکز استان به خط آهن، تسهیل سفر و حمل بار، ارتقای ایمنی در بخش حمل‌ونقل، کاهش هزینه‌های سفر و تلفات رانندگی در این استان‌ها فراهم می‌شود.

تین نیوز

در چارچوب برنامه ششم توسعه طول شبکه ریلی کشور از 13 هزار به 25 هزار کیلومتر افزایش می‌یابد و تا پایان سال جاری هم بااتصال پنج مرکز استان به خط آهن، تسهیل سفر و حمل بار، ارتقای ایمنی در بخش حمل‌ونقل، کاهش هزینه‌های سفر و تلفات رانندگی در این استان‌ها فراهم می‌شود.

به گزارش تین‌نیوز، وزارت راه و شهرسازی در چارچوب برنامه‌های دولت، در تلاش است تا پایان سال جاری و اوایل سال آینده 5 مرکز استان کرمانشاه، ارومیه، تبریز، رشت و همدان به شبکه ریلی کشور متصل شود تا هم‌وطنان ما در این استان‌ها به‌جای حمل‌ونقل جاده‌ای و خودروهای شخصی از قطار برای انجام سفرهای خود استفاده کنند.

پیش‌ازاین وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود: به دستور رئیس‌جمهور  امسال 5 مرکز استان در کشور به شبکه حمل‌ونقل ریلی وصل می‌شود و خوشبختانه این طرح‌ها بیش از 90 درصد پیشرفت دارند و تلاش می‌کنیم این پنج مرکز استان به شبکه ریلی متصل شوند.

عباس آخوندی افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده بیشتر عملیات اتصال ریل به کرمانشاه به اتمام رسیده و همدان نیز مورد بهره‌برداری قرارگرفته و عملیات اتصال خط آهن به ارومیه، قزوین - رشت و مسیر جدید میانه به بستان‌آباد و ازآنجا به سمت تبریز هم در دست اجرا است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: با توجه به کارهایی که سال گذشته انجام‌شده امسال 919 کیلومتر راه‌آهن جدید مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

در طـرح راه‌آهن قزویـن - رشت به طول 165 کیلومتر که به‌صورت یک‌خطه و بـا سرعـت 160 کیلومتر برای قطارهای مسافری و 120 کیلومتر برای قطارهای باری طراحی‌شده از ایستگاه سیاه چشمه در قزوین شروع و با عبور از روستاهای کوهین و شیرین سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم‌آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می‌رسد.

 راه‌آهن قزویـن - رشت

این خط آهن در ادامه از ایستگاه راه‌آهن رشت دوشاخه شده که یک شاخه با عبور از شهر پیر بازار به بندرانزلی متصل می‌شود و شاخه دوم آن به شهر مرزی آستارا متصل می‌شود.

تعداد 9 ایستگاه شامل: دستجرد، کوهین، شیرین سو، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم، رشت و پیر بازار در این مسیر طراحی‌شده تا مسافران در این مسیر بتوانند به سهولت به‌قطار دسترسی داشته باشند.

این طرح علاوه بر آنکه ازلحاظ حمل‌ونقل داخلی بار و مسافر استان گیلان اهمیت دارد، ازنظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج‌فارس و آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم است.

در طرح توسعه شبکه ریلی به استان آذربایجان غربی و ارومیه این شبکه با عبور از استان‌های آذربایجان شرقی، زنجان، قزوین به تهران متصل می‌شود و از این طریق باعث توسعه اقتصادی منطقه و افزایش رفاه مردم منطقه می‌شود و مردم شهرهای ملکان، میاندوآب، مهاباد، محمدیار و نقده می‌توانند از آن استفاده کنند.

شبکه ریلی آذربایجان غربی و ارومیه

عملیاتی شدن این طرح علاوه برافزایش ایمنی حمل‌ونقل و صرفه‌جویی در مصرف سوخت، آلودگی زیست‌محیطی را کاهش داده و نقش بسیار مؤثری در حمل‌ونقل عمومی دارد و ضمناً اشتغال‌زائی مستقیم آن حدود 834 نفر خواهد بود و در توسعه مناطق جنوبی دریاچه ارومیه و استان آذربایجان غربی تأثیر زیادی خواهد داشت.

مسیر مراغه - ارومیه از ایستگاه مراغه محور راه‌آهن تهران - تبریز منشعب و از جوار شهرهای ملکان، میاندوآب، مهاباد، محمدیار و نقده عبور کرده و سپس به ارومیه می‌رسد.

 ایستگاه مراغه

طول این مسیر 180 کیلومتر است و در طول مسیر 7 ایستگاه پیش‌بینی‌شده که عبارت‌اند از ملکان، میاندوآب، قزل قلعه، مهاباد، نقده، شیرین بلاغ،رشکان و درنهایت به ارومیه می‌رسد و مسیر طوری انتخاب‌شده که از نزدیک شهرهای پرجمعیت و مناطق کشاورزی استان آذربایجان غربی عبور کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور می‌گوید: امسال با افتتاح 919کیلومتر راه‌آهن، پنج مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل می‌شوند که این اقدام‌ها باعث شده سال 96 سالی طلایی در شبکه راه‌آهن باشد.

خیرالله خادمی افزود: هم‌اکنون سه هزار و 500 کیلومتر راه‌آهن در شبکه ریلی کشور در حال اجرا است و متوسط ساخت ریل در کشور حداکثر 200 کیلومتر در هرسال بوده است که بهره‌برداری از 919 کیلومتر در سال جاری باعث رقم خوردن سالی پربار در این شبکه بوده و امسال حدود 280 کیلومتر در کشور ریل‌گذاری شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه 3 ‌هزار‌ و ٥٠٠ کیلومتر ریل جدید در کشور در قالب 22 طرح در حال ساخت است، گفت: ساخت این میزان خط به حدود ٨٠ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز داشت، لذا تصمیم گرفتیم 5 مرکز استان همدان، کرمانشاه، آذربایجان غربی (ارومیه)، گیلان (رشت) و آذربایجان شرقی که مسیر جدیدی به تبریز است را در اولویت کاری قرار دهیم.

خادمی با اشاره به اولویت‌هایی که موجب شد 5 مرکز زودتر از مراکز دیگر به شبکه ریلی وصل شود، گفت: نخست اینکه کار ساخت ریل در این مراکز سال‌ها بود که شروع‌شده اما تمام نشده بود، از طرف دیگر این مراکز رسیدن ریل به مرزها را تسهیل و بهره‌وری بالایی در حمل‌ونقل را نصیب کشور می‌کند، بنابراین تصمیم گرفتیم ساخت ریل در این مراکز را قبل از مراکز دیگر شروع کنیم.

به گفته خادمی، سه محور رشت - آستارا - تبریز - میانه مرز بازرگان و کرمانشاه به خسروی سه‌مرکزی هستند که شبکه ریلی را به مرزها می‌رسانند البته مسیر تبریز اکنون به مرز بازرگان متصل است اما خط جدید از راه میانه این مسیر را 200 کیلومتر کوتاه می‌کند.

خادمی بابیان این که در اتصال 5 مرکز استان به شبکه ریلی از 80 درصد منابع داخلی استفاده‌شده که 20 درصد سرمایه خارجی برای خرید ریل بوده است، گفت: برای راه‌آهن همدان 1000 میلیارد تومان، کرمانشاه تا الان 900 میلیارد تومان، رشت 1400 میلیارد تومان که ارزش آن درنهایت به 3 هزار میلیارد می‌رسد.

وی ادامه داد: محور میانه به تبریز حدود 850 میلیارد تومان هزینه دارد که ارزش نهایی آن به 1500 میلیارد تومان می‌رسد، راه‌آهن ارومیه نیز 400 میلیارد تومان سرمایه را به خود اختصاص داده است.

در پروژه دیگری راه‌آهن دوخطه میانه - بستان آباد- تبریز به طول 132 کیلومتر از ایستگاه موجود میانه واقع در مسیر راه‌آهن موجود تهران - تبریز شروع و با گذر از مسیری عمدتاً کوهستانی که از شهرهای ترکمانچای، بستان‌آباد و باسمنج به ایستگاه راه‌آهن تبریز متصل می‌شود.

این محور از مسیر موجود راه‌آهن میانه - تبریز حدود 100 کیلومتر کوتاهتر است و با اخذ مجوز احداث خط دوم تهران- میانه، در آینده یک مسیر دوخطه از منتهی‌الیه شمال شرقی تا شمال غربی کشور ایجاد خواهد شد.

کاهش حدود 100 کیلومتری مسیر راه‌آهن تهران- تبریز، که از شریان‌های اصلی شبکه راه‌آهن سراسری در منطقه شمال غرب و کریدور ترانزیت ریلی شرقی- غربی کشور و افزایش ظرفیت جابجایی حمل‌ونقل بار و مسافر و کاهش زمان سیر در این مسیر از مهم‌ترین مزیت های این طرح ریلی در استان آذربایجان غربی است تا هموطنان و صاحبان بار و کالا بتوانند از این خط ریلی به‌خوبی استفاده کنند.

در طـرح خط آهـن تهران - همدان - سنندج به طول 410 کیلومتر، به‌صورت یک خطه، با سرعت 160 مسافر و 120 باری (مسیر تهران- همدان به طول 260 کیلومتر و مسیر همدان - سنندج به طول150 کیلومتر) این طرح در مسیر خود از شهرهای تهران، رباط کریم، ساوه، فامنین، همدان، بهار، قروه و سنندج عبور می‌کند.

همچنین تعداد 12 ایستگاه شامل: همدان و ساوه (به‌عنوان ایستگاه‌های تشکیلاتی درجه 1)، نوبران و فامنین (به‌عنوان ایستگاه‌های مسافری درجه 2) و 8 ایستگاه درجه3 (که در دو فاز اول و دوم ساخته می‌شوند) در این مسیر در نظر گرفته‌شده است.

این طرح علاوه بر آنکه ازلحاظ حمل‌ونقل داخلی بار و مسافر استان‌های همدان و کردستان را به شبکه راه‌آهن سراسری متصل می‌کند، باعث فراهم آوردن بستری مناسب به‌ منظور احداث طرح‌ها و صنایع جدید، بهبود و گسترش شبکه ترابری منطقه و همچنین افزایش ایمنی سیر و کاهش مصرف سوخت می‌گردد.

طـرح راه‌آهن غرب کشور به طول 605 کیلومتر، به‌صورت یـک خطه، بـا سرعـت 160 کیلومتر مسافری و 120 کیلومتر باری مشتمل بر محورهای اراک (سمنگان)- کرمانشاه به طول 267 کیلومتر، کرمانشاه - خسروی به طول 263 کیلومتر و همدان - ملایر (جوکار) به طول 75 کیلومتر می‌باشد.

مسیر راه‌آهن مورد مطالعه از ایستگاه سمنگان (نزدیک اراک) شروع و ضمن عبور از حوالی شهرهای ملایر، نهاوند، کنگاور، صحنه، کرمانشاه، اسلام‌آباد غرب، گیلان غرب و قصر شیرین به شهر خسروی واقع در مرز بین ایران و عراق منتهی شده و از آن پس از طریق خانقین، بغداد، موصل، قامشلی، دیرالزور، رقه و حلب به بندر لاذقیه ختم می‌ شود.

ایستگاه سمنگان

تعداد 13 ایستگاه شامل ایستگاه‌های سمنگان، حک، جلایر، زنگنه، ملایر، کهریز، شادمانه، فیروزآباد، زاگرس، گاماسیاب، بیستون، کرمانشاه قدیم و کرمانشاه جدید در این مسیر در نظر گرفته‌شده است.

همچنین با اجرای این طرح امکان برقراری ارتباط ریلی بین ایران و عراق از طریق مرز خسروی و در نتیجه ارتباط با اماکن متبرکه کربلا، نجف اشرف و سایر مراکز زیارتی واقع در خاک عراق میسر می شود و مضافاً اینکه اتصال راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به بندر لاذقیه واقع در ساحل دریای مدیترانه از طریق کشورهای عراق و سوریه از دیگر مزایای این طرح است.

توسعه شبکه ریلی از اولویت‌های دولت است و ایجاد زیرساخت‌های حمل‌ونقل و شهرهای ریل پایه به یک استراتژی بلند مدت بخش حمل‌ونقل ایران تبدیل‌شده است به همین دلیل پس از اتصال این پنج استان به شبکه ریلی کشور، اتصال سه استان دیگر به ترتیب سنندج، اردبیل و بوشهر به شبکه حمل‌ونقل ریلی کشور در اولویت قرار دارند.

هم‌اکنون طول خط آهن کشور به حدود 13 هزار کیلومتر رسیده و دولت در نظر دارد در پایان 1404 طول شبکه ریلی کشور را به 25 هزار کیلومتر افزایش دهد و بخش زیادی از بار و مسافر از جاده به روی ریل منتقل شود.

طبق برنامه‌ریزی‌های وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه‌آهن قرار است در چشم‌انداز 1404 بیش از 30 درصد بار و 20 درصد مسافر کشور با شبکه حمل‌ونقل ریلی جابه‌جا شوند و یکی از برنامه‌های مهم و اولویت دولت توسعه شبکه حمل‌ونقل ریلی در کشور است.

اتصال 5 مرکز استان به خطوط ریلی کشور و برقراری ارتباط ریلی استان‌های غرب کشور به مرکز و شبکه راه‌آهن سراسری موجب رشد و توسعه بخش عظیمی از مناطق غربی کشور خواهد شد و ارزانی حمل بار و افزایش ایمنی و رفاه مسافران از دستاوردها و مزیت‌های این 5 طرح بزرگ ملی ریلی است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.