| کد خبر: 161255 |

◄ بودجه قطارهای حومه‌ای تهران از مترو جدا شد

اعتبار تخصیص یافته در بودجه برای توسعه قطارهای حومه ای هر سال به شرکت متروی تهران داده می شد.

تین نیوز

اعتبار تخصیص یافته در بودجه برای توسعه قطارهای حومه ای هر سال به شرکت متروی تهران داده می شد و متروی تهران نیز این اعتبار را عموما صرف ایستگاه های داخل شهر می کرد و در قطارهای حومه ای حرکت چندانی صورت نمی گرفت. اما امسال بودجه مربوط به قطارهای حومه ای را به وزارت راه وشهرسازی دادند. شهرداری اکنون باید به جای صرف هزینه در پروژه های عمرانی راه، تمرکز خود را بیشتر بر روی مترو بگذارد و هزینه بیشتری را در مترو صرف کند.

در بودجه بندی سال های گذشته، بودجه قطارهای حومه ای اطراف تهران به شرکت متروی تهران پرداخته می شد و این شرکت نیز بیش تر این بودجه ها را صرف مترو داخلی شهر تهران می کرد.

به گزارش تین نیوز، در حالی که این روند امسال دیگر پیگیری و انجام نشده است و بودجه توسعه قطارهای حومه ای در سال 97 به وزارت راه وشهرسازی داده شده، محمد محمودی شاه نشین عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در این باره گفت: در سال ۹۷ مبلغ کلانی تحت عنوان قطار حومه، که نقش مترو را دارد برای شهرهای هم جوار تهران در نظر گرفته شده است. قرار بود بخش عمده بودجه متروی تهران، صرف قطارهای حومه ای نظیر شهریار، ملارد، پردیس و همچنین قطار سریع السیر تهران-قم و تهران-اصفهان شود، اما به دلیل تسریع در این امر این دو بودجه را از یکدیگر جدا کردند.

این عضو کمیسیون شوراها در ادامه گفت: این اعتبار هر سال به متروی تهران داده می شد و متروی تهران نیز این اعتبار را عموما صرف ایستگاه های داخل شهر می کرد و در قطارهای حومه ای حرکت چندانی صورت نمی گرفت. اما امسال بودجه مربوط به قطارهای حومه ای را به وزارت راه وشهرسازی دادند. شهرداری اکنون باید به جای صرف هزینه در پروژه های عمرانی راه، تمرکز خود را بیشتر بر روی مترو بگذارد و هزینه بیشتری را در مترو صرف کند.

محمودی ادامه داد: اکنون اولویت دولت بیشتر بر روی توسعه قطارهای حومه ای است و این بدین معنا نیست که از بودجه مترو کم شده است بلکه از مترو داخل شهر به مترو اطراف شهر انتقال یافته است.

پیش از این نیز مهرداد تقی زاده درباره توسعه قطارهای حومه ای گفته بود: اگر ما از سال های دور به فکر توسعه قطار های حومه ای میبودیم، می شد بسیاری از نیاز مردم برای جابه جایی در طول این روز ها را به وسیله ریل مدیریت کرد.

او با بیان اینکه حمل ونقل در کشور ما خودرو محور است و حتی این روند تشدید نیز می شود، گفته بود: با افزایش تعداد خودرو های شخصی و افزایش جابه جایی مردم به وسیله این خودرو ها ما عملا حمل ونقل عمومی ریلی را از دست می دهیم. این در حالی است که با توجه به این که قطار های حومه ای معمولا زیان ده هستند، هیچ یک از دولت های قبل فکری به حال آن ها نکرده اند و تنها در طول سال های گذشته بوده که سنگ بنای بخش هایی از آن گذاشته شده است.

معاون حمل ونقل وزیر راه وشهرسازی ادامه داده بود: ما کارمان را از صفر شروع کردیم، اما امروز خطوط حومه ای میان تهران و شهر هایی مانند کرج، ورامین، قم و البته در مناطق دیگری مانند تبریز راه اندازی شده اند و آمار ما نشان می دهد که سالانه تقریبا پنج میلیون مسافر بدون احتساب آمار متروی تهران – کرج با قطار های حومه ای جابه جا می شوند. باید این سوال را از خودمان بپرسیم که اگر همین تعداد مسافر نیز از قطار به جاده ها اضافه می شدند چه تعداد ماشین جدید باید در ترافیک و مشکلات جوی باقی می ماند.

نیاز جدی به توسعه قطارهای حومه ای

با این گزاره ها متوجه می شویم که توسعه قطارهای حومه ای نیاز اصلی حمل ونقل کشور است و اینکه تا الان بودجه مربوط به توسعه آنها به شرکت مترو داده می شده، در جهت توسعه این بخش از حمل ونقل نبوده است. قطعا برای آنکه تعداد زیادی مسافر به وسیله ریل جابه جا شوند، هم نیاز جدی به ناوگان وجود دارد و هم  توسعه خطوط ریلی جدید باید در دستور کار قرار گیرد، زیرا در غیر این صورت ترافیک میان قطار های حومه ای و قطار های بین شهری بالا خواهد رفت. بنابراین اینکه بودجه توسعه قطارهای حومه ای به وزارت راه وشهرسازی رسیده می تواند در جهت توسعه واقعی قطارهای حومه ای تا حد زیادی موثر باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.