| کد خبر: 161232 |

◄ پرداخت تسهیلات به شبکه ریلی به نفع بخش بار است نه مسافر

واقعا برای ما نمی‌صرفد که برای خرید واگن مسافری نو 3میلیارد تومان هزینه بدهیم و بلیت آن را نهایتا به بهای 150هزار تومان آن هم در ایام پیک سفر بفروشیم. برای حل این مشکل لازم نیست که به مسافر با بالاتر بردن نرخ بلیت‌ها فشار بیاوریم بلکه باید حمایت‌های بیشتری از شبکه صورت بگیرد.

تین نیوز

اگرچه تسهیلات دولت به راه آهن و شبکه ریلی، منافع همه بخش های صنعت را در نظر می گیرد اما ارائه تسهیلات به شبکه ریلی، بیش از آنکه در متعادل سازی نسبت هزینه-درآمد شبکه مسافری ریلی موثر افتد، به نفع شبکه باری ریلی است.

به گزارش تین نیوز، محمد کریمی مدیرعامل شرکت باری-مسافری جوپار در این باره به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر خروجی شبکه ریلی چندان قابل قبول نیست اما در بخش مسافری وضعیت بسیار اسف بارتر از بخش باری است.

کریمی ادامه داد: قیمت 50واگن مسافری نو، با 600 واگن باری نو برابری می کند. ضمن اینکه در قوانین مربوط به شبکه مسافری نیز گاهی برخوردهای سلیقه ای اعمال می شود.

مدیرعامل شرکت جوپار افزود: همه اینها را در کنار مشکلات واردات واگن مسافری در نظر بگیرید. واقعا برای ما نمی صرفد که برای خرید واگن مسافری نو 3میلیارد تومان هزینه بدهیم و بلیت آن را نهایتا به بهای 150هزار تومان آن هم در ایام پیک سفر بفروشیم. برای حل این مشکل لازم نیست که به مسافر با بالاتر بردن نرخ بلیت ها فشار بیاوریم بلکه باید حمایت های بیشتری از شبکه صورت بگیرد.

محمد کریمی در ادامه توضیح داد: در حال حاضر روی واگن هایی که عمرشان کمتر از 25سال بود اقدامات نوسازی انجام شد و برای از رده خارج کردن واگن های بالای 55 سال هم تلاش های بسیاری صورت گرفت و این کار نیز انجام شد اما به جرات می توان گفت که اگر در حال حاضر در بخش مسافری حدود 2هزار واگن وجود داشته باشد، بیش از نیمی از آن  مربوط به واگن های دست دو یا عمر بالای 30 سال هستند.

کریمی بیان کرد: واگن های بالای 45 سال هم به سازی شده اند. اما از طرفی به ما می گویند اگر می خواهیم بازار مسافری ریلی را پوشش بدهیم، می توانیم در کنار واردات واگن های دست دوم، یک واگن نو هم با آن وارد کنیم. حال  آنکه بهتر است که برای حل مشکلات بخش مسافری عمر متوسط واگن ها را از 25 به 20 سال کاهش دهیم تا به عنوان مثال افتتاح قطارهای 5ستاره، با نوسازی همان واگن های قدیمی صورت نگیرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.