| کد خبر: 161080 |

عضو کمیسیون عمران مجلس خبر داد:

◄ سوال از وزیر صنعت برای روشن شدن وضعیت تولید ریل ملی

برای توسعه شبکه ریلی تولیدکنندگان ریل ملی باید به صورت شبانه روزی فعالیت کنند.

تین نیوز

محمدرضا ملکشاهی با بیان اینکه با محرز شدن کم کاری ذوب آهن در تحویل ریل ملی سوال از وزیر صنعت کلید خواهد خورد، گفت: با عوامل عقب ماندگی شبکه حمل ونقل ریلی مماشتی صورت نمی گیرد.

آغاز هر فعالیت تولیدی علاوه بر احساس نیاز به آن برای کشور بر اصل دیگری به نام نسبت هزینه-فایده متکی است. به این معنی که با توجه به کمبود منابع بودجه ای کشور، نسبت منطقی ای بین میزان هزینه هایی که برای انجام پروژه های مختلف صنعتی و تولیدی و منافعی که متعاقب آن فعالیت صنعتی حاصل می شود، باید برقرار باشد. مثلا در زمینه صنعت کشاورزی، بارها و بارها کارشناسان مختلف گفته اند کاشت محصولاتی که برداشت آنها به مصرف بالای منابع آب وابسته است، توجیه بردار نیست. این قاعده درباره هر نوع فعالیت اقتصادی صدق می کند؛ یعنی به طور کلی قواعد حاکم بر فعالیت های اقتصادی با همین نسبت سنجیده می شوند.

به گزارش تین نیوز، در تولید ریل ملی نیز کارشناسان مختلف، نظرات متفاوتی را مطرح کرده اند. عده ای بر این باورند که اساساً ریل محصولی نیست که الزام ساخت آن در داخل، ضروری به نظر برسد و عده ای نیز بر الزام تولید این محصول چنان حساسیتی دارند که از عنوان «ریل ملی» برای آن استفاده می کنند.

ریل ملی که زمزمه های آن از دهه 70 شمسی به گوش می رسد، تا الان به مرحله بهره برداری و تولید انبوه نرسیده است. در همین ارتباط، یک عضو کمیسیون عمران مجلس از احتمال کم کاری ذوب آهن در تحویل ریل ملی و طرح سوال از وزیر صنعت، معدن و تجارت در این زمینه خبر داده است.

محمدرضا ملکشاهی گفت: با محرز شدن کم کاری ذوب آهن در تحویل ریل ملی سوال از وزیر صنعت، معدن و تجارت کلید خورده است.

این عضو کمیسیون عمران با اشاره به برخی اظهارنظرها درخصوص عدم همکاری شرکت ذوب آهن برای تحویل ریل ملی ادامه داد: دولت به سبب عدم نظارت و اقتدار در انجام تعهدات صنایع تحت پوشش خود، امروز به منابع ملی ما صدمه می زند.

ملکشاهی با بیان اینکه شرکت ذوب آهن از زیرمجموعه های وزارت صنعت، معدن و تجارت است و این وزارتخانه باید درخصوص بدعهدی احتمالی آن درخصوص تحویل ریل ملی پاسخگو باشد، افزود: چرایی بدعهدی این شرکت در تحویل ریل ملی باید بررسی شود زیرا بی توجهی به تعهدات، توسعه شبکه ریلی را متوقف می کند.

نسبت منطقی تولید ریل در داخل و کاهش آمار بیکاری

نماینده مردم خرم آباد در ادامه با تاکید بر اینکه برای توسعه شبکه ریلی تولیدکنندگان ریل ملی باید به صورت شبانه روزی فعالیت کنند، تصریح کرد: فعالیت خطوط تولید ریل برای کاهش آمار بیکاری در کشور لازم است.

ملکشاهی با بیان اینکه فعالیت بیش از توان واحدهای تولیدی برای کاهش آمار بیکاری و بهبود وضعیت اقتصاد بیمار کشور لازم است، گفت: با سستی نمی توان انقلابی در اقتصاد ایجاد کرد از این رو دولت باید بیش از پیش به ظرفیت های تولیدی در کشور توجه کند.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت فعلی ریل ملی نشان دهنده بی رغبتی دولت به تولید در داخل یا ناتوانی در مدیریت در این حوزه است، افزود: واردات ریل در صورتی که توان تولید آن در داخل کشور وجود دارد بی معنا است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه چرایی تلاش دولت برای واردات ریل در صورتی که بیکاری نظام ما را با چالش مواجه کرده باید مشخص شود، تصریح کرد: اینکه شرکت ذوب آهن در تحویل تولیدات خود تاخیر داشته یا به نحوی بدعهدی می کند و همچنین تهدید وزارت راه مبنی بر عدم تحویل ریل از سوی شرکت های داخلی به واردات منجر خواهد شد هر دو استراتژی اشتباه است.

 واردات کالاهای مشابه

ملکشاهی در این زمینه توضیح داد: وزارتخانه ها و دولت نباید رغبتی به خرید تجهیزاتی که در داخل تولید می شود داشته باشند.

وی با بیان اینکه صنایع در کشور باید با کار جهادی تجهیزات مورد نظر دستگاه های مختلف را تهیه کنند، گفت: اگر شرکت ذوب آهن با توجه به ضرورت تولید ریل باز هم کم کاری می کند، دولت باید پاسخگوی آن باشد. زیرا این وضعیت از تبعات دولتی ماندن بسیاری از شرکت ها است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه مجلس باید نظارت بیشتری بر عملکرد دستگاه های مختلف داشته باشد، افزود: باید با بررسی های دقیق، علت توقف تولید ریل ملی یا مشکلات آن بررسی شود.

سوال از وزیر صنعت

محمدرضا ملکشاهی با بیان اینکه با محرز شدن کم کاری ذوب آهن در تحویل ریل ملی سوال از وزیر صنعت کلید خواهد خورد، ادامه داد: با عوامل عقب ماندگی شبکه حمل ونقل ریلی مماشتی صورت نمی گیرد.

ملکشاهی با تاکید بر ضرورت رهاسازی بنگاه داری از سوی دولت گفت: دولت باید بخش خصوصی را فعال کرده و با واگذاری شرکت های وابسته خود به این بخش تحرک بیشتری به آنها ببخشد.

reil meli

وی با بیان اینکه اقتصاد ما باید از دست سیاست مداران نجات پیدا کند، افزود: سیاسی ها، اقتصاد را برای قدرت می خواهند در حالی که امروز مردم نیاز به کار و کسب درآمد دارند.

این نماینده مجلس، با بیان اینکه دولت باید شرکت داری را رها کرده و به دنبال سهام داری برود، تصریح کرد: شرکت داری برای دولت مفسده زا است از این رو دولت نباید مدیریت شرکت ها را بر عهده بگیرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس، با تاکید بر اینکه امروز 813 هزار میلیارد تومان از بودجه دولت مربوط به شرکت ها است، گفت: متاسفانه مجلس توانایی نظارت بر هزینه ها و درآمدهای این شرکت ها را ندارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.