| کد خبر: 160959 |

◄ تولید لوکوموتیو در «مپنا» بهره‌وری ریلی را افزایش می‌دهد؟

به زعم کارشناسان ریلی، هزینه های واردات لکوموتیو فقط به واسطه تعرفه پایین واردات لکوموتیو و عدم استفاده از ظرفیت ساخت لکوموتیو در داخل کشور ایجاد نمی شود، بلکه کیفیت نه چندان بالای لکوموتیوهای وارداتی که منجر به افزایش هزینه های تعمیر و نگهداری می شود و نوعا هم از چین و هند وارد می شوند، مزید بر علت است.

تین نیوز

استفاده مناسب از ظرفیت های موجود و افزایش بهره وری، کلید رشد صنایع مختلف کشور است. با این تعریف، هرچه شرکت های مختلف تولیدی به افزایش بهره وری در مجموعه خود توجه بیشتری نشان دهند، نتیجه بهتری از نظر رشد آن صنعت خواهند گرفت.

به گزارش تین نیوز، یکی از اصلی ترین راه های افزایش بهره وری در صنعت ریلی، تلاش برای تولید لکوموتیو در داخل کشور است. به زعم کارشناسان ریلی، این هزینه ها فقط به واسطه تعرفه پایین واردات لکوموتیو و عدم استفاده از ظرفیت ساخت لکوموتیو در داخل کشور نیست، بلکه کیفیت نه چندان بالای لکوموتیوهای وارداتی که منجر به افزایش هزینه های تعمیر و نگهداری می شود و نوعا هم از چین و هند وارد می شوند، مزید بر علت است.

پایین تر بودن قیمت لکوموتیوهای چینی که 40 تا 50 درصد ارزان تر از لکوموتیوهای اروپایی است، کیفیت پایین تر آنها را نشان می دهد. کیفیت لکوموتیو در سطح جهانی به ترتیب از کشورهای اروپایی نظیر آلمان با بالاترین کیفیت تولید واگن آغاز می شود و کشورهای امریکا، روسیه، چین و هند را در رتبه های بعدی قرار می دهد.

مپنالکوموتیو

نقش قابل ملاحظه مپنا در توسعه صنعت ریلی

مپنا همواره در توسعه صنعت ریلی نقش قابل ملاحظه ای در کشور داشته است. زیرمجموعه ریلی این شرکت، درزمینه برقی کردن خطوط ریلی، سیگنالینگ و مرکز کنترل، مخابرات و ارتباطات و توسعه ایستگاه ها و دپوهای تعمیراتی خدمات خود فعالیت می کند.

مپنا1

گروه مپنا همچنین می تواند در حوزه های طراحی و مهندسی، تأمین تجهیزات چه به صورت ساخت داخل و چه از طریق تأمین کنندگان معتبر جهانی، پیاده سازی، نگهداری و پشتیبانی خدمات خود را ارائه دهد و توانایی طراحی، مهندسی، تأمین تجهیزات، پیاده سازی، بهره برداری و سرمایه گذاری در طرح های ریلی را نیز در کارنامه خود دارد.

این شرکت در زمینه ارائه خدمات پس از فروش همچون مشاوره، آموزش و پشتیبانی مهندسی، تعمیرات و نگهداری و تأمین و فروش قطعات یدکی ید طولایی دارد.

پیش از این نیز معاون بازاریابی و فروش این شرکت گفته بود: مپنا ظرفیت تولید 120 دستگاه لکوموتیو در سال را دارد که به 150 دستگاه نیز خواهد رسید. دراین کارخانه ظرفیت تولید ماهیانه 10 دستگاه لکوموتیو از نوع مسافربری و باری نیز وجود دارد. ضمن اینکه مپنا لکوموتیو در زمینه تولید لکوموتیو، مجهز به سالن های بوژی، بدنه، رنگ، مونتاژ و تست به منظور تولید انواع لکوموتیو و واگن است.

مپنا2

حمایت جدید راه آهن از تأسیس شرکت نیروی کشش در مپنا

در ادامه حمایت ها از تولید لکوموتیو در داخل، مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی نیز در روزهای گذشته درباره  تأمین نیروی کشش از طریق کارخانه مپنا گفت: باید به همراه مپنا اندیشه ای کنیم تا این شرکت بتواند نیروی کشش را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد. چراکه مپنا توانسته است که درزمینه تکنولوژی قدم بلند بردارد، اما تنها این مساله کفایت نمی کند بلکه باید بتوانیم این تکنولوژی را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم.

mohamadzade

مدیرعامل شرکت راه آهن افزود: همه می دانیم که در حوزه حمل ونقل کشور اگر یک تن کیلومتر بار از حوزه جاده ای به ریل منتقل شود، برای کشور سود و صرفه جویی اقتصادی زیادی را به دنبال دارد. این اتفاق بزرگی است که طی ۳ سال از ۳۲ میلیون تن بار توانسته ایم به ۴۰ میلیون تن بار برسیم، اما باید توجه داشته باشیم که چه میزان بار که می توانست توسط ریل حمل شود، در جاده حمل شد.

این مقام مسئول با پیشنهاد اینکه راه آهن از راه اندازی شرکت نیروی کشش در مپنا استقبال می کند،  تاکید کرد: اگر برای آینده کشور، مصرف انرژی و آمار کشتار جاده ای نگران هستیم باید بدانیم با مدیریت فعلی به سمت افزایش این نگرانی ها پیش می رویم.

کاهش بهره وری در حمل ونقل ریلی و عدم رشد این صنعت در حمل بار و مسافر در مقایسه با حمل ونقل جاده ای به زعم کارشناسان حوزه ریلی، دلایل مختلف و بی شماری دارد که عدم تمایل شرکت های بخش خصوصی به سرمایه گذاری در این صنعت به دلیل هزینه های بالای آن، نقدینگی ناکافی و واردات لکوموتیو با هزینه های بالای تعمیر و نگهداریِ نمونه های نه چندان با کیفیت هندی و چینی آن، از مهم ترین این دلایل است.

به این معنی که هزینه های بالای واردات لکوموتیو به دلیل تعرفه پایین واردات، عدم استفاده از ظرفیت ساخت لکوموتیو در داخل و هزینه های بالا و لحظه ای تعمیر و نگه داری لکوموتیو- در همه دنیا و به ویژه در کشور ما به دلیل کیفیت پایین لکوموتیوهای وارداتی-  میزان بهره وری در این صنعت را تا حد زیادی کاهش داده و سطح بهره وری صنعت را نیز با نقصان جدی مواجه ساخته است.

اما از راهکارهای تغییر شرایط به نفع افزایش بهره وری و تولید لکوموتیو در داخل به عنوان یکی از مهم ترین دلایل افزایش قیمت تمام شده صنعت ریلی موارد زیر هستند:

تشویق دولت با ارائه مشوق های مختلف برای سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی به سرمایه گذاری در این صنعت، اعتماد به مجموعه های داخلی برای تولید لکوموتیو، انتقال تکنولوژی ساخت لکوموتیو به داخل به جای واردات مستقیم آن از خارج، تسهیل شرایط برای تولیدکنندگان داخلی لکوموتیو به جای کاهش تعرفه واردات آن که به فرصتی برای شرکت های خارجی تبدیل شده است، از راهکارهای ارائه شده به منظور کاهش هزینه های واردات این صنعت، کاهش هزینه های ثانوی لکوموتیو مثل هزینه تعمیر و نگهداری و در نتیجه افزایش بهره وری در حمل ونقل ریلی است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.