| کد خبر: 160884 |

خط ریلی آستارا - آستارا نقطه اتکا روابط تجاری ایران و آذربایجان است

سرپرست امور عملیات و حمل و نقل راه آهن جمهوری آذربایجان گفت: خط آهن آستارا - آستارا به عنوان تکمیل کننده کریدور ریلی شمال - جنوب ایران، نقطه اتکا روابط تجاری این کشور با جمهوری آذربایجان است و باعث توسعه مناسبات خواهد شد.

تین نیوز

سرپرست امور عملیات و حمل و نقل راه آهن جمهوری آذربایجان گفت: خط آهن آستارا - آستارا به عنوان تکمیل کننده کریدور ریلی شمال - جنوب ایران، نقطه اتکا روابط تجاری این کشور با جمهوری آذربایجان است و باعث توسعه مناسبات خواهد شد.

به گزارش ایرنا رافیق عباس اف روز پنجشنبه در حاشیه ورود نخستین قطار باری روسیه به ایران در بارانداز راه آهن آستارا در جمع خبرنگاران افزود: راه آهن آستارا-آستارا به سبب جایگاه ممتازش در منطقه، همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان را گسترش داده و هر دو کشور بیش از این، از فواید آن بهرمند خواهند شد.

وی اضافه کرد: با افتتاح رسمی این خط ریلی در سال آینده، شاهد حمل و نقل بیش از یک میلیون تن کالای صادراتی و وارداتی خواهیم بود و به زودی 2 قطار باری با 45 و 127 واگن از پایانه ریلی آستارای جمهوری آذربایجان، وارد بارانداز آستارا در ایران خواهد شد.

عباس اف ادامه داد: خط ریلی آستارا - آستارا خلیج فارس را به دریای سیاه وصل می کند و امروز حجم حمل و نقل کالا از روسیه به ایران از طریق دریا افزایش یافته و با تکمیل این راه ریلی، فرصت ایده آلی برای تجار کشورهای منطقه ایجاد می شود.

شرکت های خارجی از راه آهن آستارا - آستارا استقبال کردند

مدیرکل راه آهن شمال غرب ایران نیز گفت: خط ریلی آستارا - آستارا از طریق جمهوری آذربایجان به روسیه و به فنلاند متصل خواهد شد و شرکت های خارجی برای استفاده تجاری از این راه آهن، اعلام آمادگی کرده اند.

علی خدایی افزود: بارانداز راه آهن آستارا - آستارا ظرفیت تخلیه بار 2 قطار در هر هفته را دارد و بعد از تکمیل، تعداد قطارهای ورودی افزایش خواهد یافت.

وی اضافه کرد: بر اساس تفاهم نامه ایران و جمهوری آذربایجان، غله ، مواد نفتی و معدنی نیز در بارانداز آستارا تخلیه خواهد شد.

مدیرکل راه آهن شمال غرب ایران اظهار کرد: خط ریلی آستارا - آستارا به عنوان پل تجاری ایران با اروپا و کشورهای همسود (CIS) به شمار می رود و باعث تحول بزرگی در اقتصاد منطقه خواهد شد.

به گفته خدایی، احداث طرح راه آهن آستارا-رشت نیز در سال آینده با سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان و نظارت جمهوری اسلامی ایران آغاز خواهد شد و در آینده از این مسیر برای حمل و نقل مسافر هم استفاده خواهد شد.

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در ابتدای سال 95 به منظور توسعه همکاری های اقتصادی، به ایجاد ارتباط ریلی دو کشور متعهد شده بودند و جمهوری آذربایجان با احداث هشت و نیم کیلومتر خط ریلی، قطار خود را به مرز ایران در آستارا رساند و ادامه این طرح با امتداد 2 و نیم کیلومتر و بارانداز آن در آستارای ایران اجرا شد و در آینده با اتصال به خط آهن رشت-قزوین، کریدور ریلی شمال -جنوب ایران فعال خواهد شد.

امروز نخستین قطار روسی حامل چوب نراد و ام.دی.اف از طریق راه آهن جمهوری آذربایجان به بارانداز راه آهن آستارا در غرب استان گیلان وارد شد و بار خود را تخلیه کرد.

شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان، با جمهوری آذربایجان 38 کیلومتر مرز خشکی و 15 کیلومتر مرزی آبی دارد و گمرک این شهرستان از مبادی مهم صادرات و واردات کشور است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.