| کد خبر: 160629 |

◄ جابه‌جایی 140 هزار مسافر با قطار در ایام برف و بوران

میرحسن موسوی با اهتمام به اینکه تجربه گذشته باید چراغ راه آینده باشد و الان که مدتی از روزهای پربارش گذشته، زمان تحلیل اتفاقات رقم‌خورده است، توضیح داد: مردم باید بدانند که در تمام طول مدت بارش برف، دستگاه‌های برف‌روب و جرثغیل‌های نجات راه‌آهن راه را باز می‌کردند و برخلاف جاده‌های اصلی کشور، هیچ مسیر ریلی در این روزها مسدود نشد.

تین نیوز

مدیریت بحران در زمان بارش برف در روزهای گذشته بیش از هر چیز، پتانسیل های موجود برای ارائه خدمات در همه بخش های حمل ونقل اعم از جاده ای، ریلی و هوایی را به چالش کشید. شرایطی که عیارِ سنجشی شد برای میزان آماده باش مجموعه های وابسته به حوزه حمل ونقل. شاید ادعای گزافی نباشد اگر بگوییم که در این شرایط حمل ونقل ریلی در تلاش شبانه روزی بالاترین عملکرد را در میان همه حوزه های حمل ونقلی از خود ارائه داد.

به گزارش تین نیوز در شرایطی که به تعبیر معاون مسافری راه آهن ج.ا.ا، شبکه ریلی یک لحظه از بارش برف و کولاک خلاصی نیافت، بار ترافیکی حمل ونقل جاده ای در همه مسیرهای ریلی به ویژه در مسیرهای پرتردد مثل محور تهران-قم تماما بر دوش شبکه ریلی افتاد اما به اعتقاد کارشناسان مختلف ریلی، راه آهن به خوبی از پس این شرایط برآمد.

میرحسن موسوی معاون مسافری راه آهن با بیان اینکه تجربه گذشته باید چراغ راه آینده باشد و الان که مدتی از روزهای پربارش گذشته، زمان تحلیل اتفاقات رقم خورده است، توضیح داد: مردم باید بدانند که در تمام طول مدت بارش برف، دستگاه های برف روب و جرثغیل های نجات راه آهن راه را باز می کردند و برخلاف جاده های اصلی کشور، هیچ مسیر ریلی در این روزها مسدود نشد.

موسوی

موسوی افزود: ماموران ما با تعدادی نردیک به 300نفر، نسبت به برف روبی ترانشه ها، ورودی پل ها، روی سوزن ها و بررسی وضعیت سیر قطار روی گراف 24 ساعته اقدام می کردند. یعنی اینطور نبود که با یک بار برف روبی کار تمام شود. بلکه مثلا برف سوزن ها را تمیز می کردند و دو قطار برای ادامه مسیر در آن بلاک قبول می شد و پس از گذر آن قطار، دوباره سوزن ها نیاز به برف روبی داشتند. یا اینکه اصلا دوباره مسیر یخ می زد.

به گفته وی، در مجموع در دو روز بحرانی 432 قطار نزدیک به 140 هزار مسافر را جابه جا کرد که به صورت جزئی تر شامل 59 هزار نفر در  محور خراسان، بیش از 11 هزار نفر در محور  آذربایجان، حدود 34 هزار نفر در محور  جنوب و جنوب شرق و حدود 33 هزار نفر با قطارهای حومه ای می شد.

این مقام مسئول ادامه داد: حضور مستمر کارگران راه آهن خاص بود و قطارها در همه مسیرها در تردد بودند. هیچ قطاری در ایستگاه نبود و در ایستگاه ری، ورامین، گرمسار و سمنان هم به دلیل محدودیت دید لکوموتیوران قطارها متوقف شدند. لکوموتیورانان ما مکلف بودند با سرعت مطمئن یعتی 40 کیلومتر بر ساعت حرکت کند.

با این توضیحات متوجه می شویم که تنها نوع حمل ونقلی که در روزهای اخیر و پربارش همه مسافران خود را به مقصد رسانده، سیستم ریلی کشور بوده است. سیستمی که اتفاقاً در مقایسه با حمل ونقل هوایی و جاده ای اعتبارات کمتری را دریافت می کند.

این اتفاقات، بیش از پیش توجه مسئولان را به توسعه حمل ونقل همگانی با اتکا به ایجاد شهرهای ریل پایه جلب کرده است. تا جایی که با توجه به وضعیت بحرانی شبکه حمل ونقل جاده محور با آسیب هایی که از آن در شرایط عادی و بحرانی به وجود می آید، از شخص وزیر راه تا معاونت حمل ونقل وزارت راه و معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری نسبت به اهمیت ریل محور شدن شهرهای کشور سخن گفته اند و درخواست تهیه یک گزارش ریشه ای از وضعیت اضطراری روزهای برفی داشته اند.

با این همه، موعد مقرر حل مشکلات و موانع، بر سر راه توسعه صنعت حمل ونقل کشور- با توجه به درجه اهمیت آن در زندگی روزمره مردم در شرایط عادی و بحرانی- را کسی نمی داند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.