| کد خبر: 160555 |

◄ افتتاح راه‌آهن آستارا-آستارا؛ فروردین 97

مدیرکل امور بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: بزودی قطار باری آزمایشی از سن پترزبورگ روسیه وارد بارانداز آستارای ایران شده و در فروردین ماه سال آینده، خط ریلی آستارا - آستارا به صورت رسمی با حضور مسئولان کشورمان و جمهوری آذربایجان افتتاح می شود.

تین نیوز

 مدیرکل امور بین‌الملل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: به‌زودی قطار باری آزمایشی از سن‌پترزبورگ روسیه وارد بارانداز آستارای ایران شده و در فروردین‌ماه سال آینده، خط ریلی آستارا-آستارا به‌صورت رسمی با حضور مسئولان کشورمان و جمهوری آذربایجان افتتاح می‌شود.

به گزارش تین‌نیوز، عباس نظری افزود: مطابق تفاهم‌نامه امضاشده بین مرزبانان ایران و جمهوری آذربایجان در این جلسه، مانعی برای ورود قطار آزمایشی به خاک ایران وجود ندارد و بار قطار، ورقه‌های ام‌دی‌اف خواهد بود و مسئولان راه‌آهن ایران و جمهوری آذربایجان، ریل و حرکت قطار را به‌صورت فنی ارزیابی خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه خط آهن آستارا-آستارا علاوه بر بخش تجاری در بخش مسافری نیز فعال می‌شود، اظهار کرد: در این رابطه مذاکرات مقدماتی با مسئولان راه‌آهن‌های جمهوری آذربایجان و روسیه انجام‌شده و در آینده قطار مسافری از آستارا تا مسکو فعال خواهد شد.

خط ریلی آستارا-آستارا از برکات برجام است

مدیرکل امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن همچنین در بازدید از پل ریلی آستارا-آستارا و بارانداز آن در آستارای استان گیلان گفت: راه‌آهن آستارا-آستارا از برکات و دستاوردهای برجام است و کشورهای اروپایی برای انتقال بار از این محور ریلی تمایل نشان می‌دهند.

نظری ادامه داد: جمهوری آذربایجان برای راه‌آهن آستارا - آستارا از مرز ایران تا بارانداز آن حدود 60 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده و در ماه‌های آینده، 500 میلیون دلار برای بارانداز تا رشت سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

نظری بابیان اینکه قطارهای باری از خط ریلی آستارا - آستارا به طول یک هزار و 800 کیلومتر در ایران تردد خواهند کرد، گفت: پیش‌بینی می‌شود در مرحله نخست، سالانه 2 میلیون تن کالا از این خط ریلی حمل‌ونقل شود و بعد از اتصال آستارا به خط آهن قزوین - رشت، این ظرفیت تا پنج میلیون تن افزایش یابد.

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در ابتدای سال 95 به‌منظور توسعه همکاری‌های اقتصادی، به ایجاد ارتباط ریلی دو کشور متعهد شده بودند و جمهوری آذربایجان با احداث هشت و نیم کیلومتر خط ریلی، قطار خود را به مرز ایران در آستارا رساند و ادامه این طرح با امتداد 2 و نیم کیلومتر و بارانداز آن در آستارای ایران اجرا می‌شود.

بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان واقع‌شده و با جمهوری آذربایجان 38 کیلومتر مرز خشکی و 15 کیلومتر مرزی آبی دارد و گمرک این شهرستان از مبادی مهم صادرات و واردات کشور است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.