| کد خبر: 160437 |

◄ نگرانی از محدودیت ریلی برای جابجایی مواد معدنی

حمل‌و‌نقل ریلی الزام توسعه پایدار فولاد در کشور است. این در حالی است که ظرفیت کنونی برای انتقال کافی نیست.

تین نیوز

حمل‌و‌نقل ریلی الزام توسعه پایدار فولاد در کشور است. این در حالی است که ظرفیت کنونی برای انتقال کافی نیست.

به گزارش تین‌نیوز، ایران دارای رتبه ۱۴ تولید فولاد جهان است و باید برای رسیدن به ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام تا افق ۱۴۰۴ حدود ۱۶۰ میلیون تن سنگ‌آهن تولید کند؛ حال‌آنکه این حجم از تولیدات برای انتقال نیازمند سیستم انتقالی ایمن با ظرفیت بالا هستند که راهکاری جز مسیر ریلی بر آن متصور نیست.

هفته گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن  در همایش فولاد ایران از محدودیت ظرفیت ریلی کشور برای حمل‌و‌نقل تولیدات فولادی و معدنی ابراز نگرانی کردند.

به گزارش روزنامه دنیای‌اقتصاد، پیش‌تر نیز محمدزاده، مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفته بود در سال ۱۴۰۴ باید ۲۲۴ میلیون تن ماده معدنی در کشور حمل شود و اگر با روند فعلی پیش ‌برویم، تنها یک‌سوم این میزان ماده معدنی قابل‌حمل از طریق ریل خواهد بود و بقیه آن باید از طریق حمل جاده‌ای جابه‌جا شود.

محمدزاده بابیان اینکه در حال حاضر وضعیت ساخت جاده و آزادراه در کشور مناسب نیست و باید حمل‌ونقل ریلی توسعه یابد، افزود: سهم راه‌آهن از دریافتی‌های تعرفه‌ای در سال ۹۲ بالغ‌بر۴۱ درصد بوده و این رقم در حال حاضر به ۲۸ درصد رسیده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در همایش فولاد ایران افزود: ظرفیت ترانزیت فولاد کشور با حمل‌ونقل ریلی ۲۸ میلیون تن است، این ظرفیت در افق ۱۴۰۴ باید به ۱۱۰ میلیون تن برسد و باید ظرفیت حمل فولاد روی ریل را تا ۵ برابر افزایش یابد.

رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران  نیز گفت: در حال حاضر مشکل اصلی، محدودیت ظرفیت حمل‌ونقل ریلی برای صنایع معدنی است.

مهدی کرباسیان گفت: انتقال محصولات معدنی در سال ۹۸ به ۲۲ میلیون تن می‌رسد. این در حالی است که ظرفیت جاده برای جابه‌جایی بار حدود ۸ میلیون تن است.

فولادسازان کشور چاره‌ای جز حمل  ارزان‌قیمت محصولات با سیستم ریلی نخواهند داشت؛ چراکه اگر راهی جز این را برگزینند در مدت‌زمان کوتاهی زمین‌گیر خواهند شد و از بازارهای رو به رشد منطقه عقب خواهند ماند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.