| کد خبر: 160203 |

◄ اظهار نظر مجلسی ها درباره اولویت توسعه ریلی در بودجه97

ساماندهی حمل ونقل عمومی با تکیه بر توسعه حمل ونقل ریلی باید موردتوجه قرار گیرد. این مهم یکی از سیاست های کلی نظام و برنامه ششم توسعه است که در لایحه بودجه مطرح شده و موردتوجه قرارگرفته است.

تین نیوز

در سه روز گذشته صحن علنی مجلس شاهد اظهارنظرهای نمایندگان در رد یا تایید مفاد و ماده قانون های بودجه 97 بوده است.

به گزارش تین نیوز، با توجه به اینکه این بودجه ریزی در بخش ریلی با کاهش 28درصدی مواجه شده است، نمایندگان موافق، دلیل این امر را جایگزینی بودجه ریزی برمبنای عملکرد، به جای چانه زنی در بودجه عنوان کرده اند. این بخشی از سخنان رمضانعلی سبحانی فر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس است که در ادامه گفته است: در لایحه بودجه سال 97 به توسعه حمل ونقل ریلی توجه شده است. چرا که توسعه این بخش سهم مهمی در رونق اقتصادی دارد. همچنین به حمل ونقل عمومی که در صرفه جویی انرژی و کاهش آلودگی هوا و سفر ارزان مسافران تاثیرگذار است نیز توجه شده است.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز با تأکید بر وجود انضباط مالی در تنظیم لایحه بودجه سال ۹۷ گفته: یکی از نکات برجسته لایحه توسعه حمل ونقل عمومی با تکیه بر حمل ونقل ریلی است.

داوود محمدی در جریان بررسی کلیات بودجه سال 97 در موافقت با آن ادامه داده است: نکات برجسته ای در این لایحه موردتوجه قرارگرفته که بخشی از آنها مربوط به اصلاحات ساختاری بودجه است.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز، لایحه بودجه سال 97 را بر مبنای عملکرد دانسته است و بیان کرده: این در حالی است که در سال های گذشته درصدی از بودجه به استان ها تعلق می گرفت بدون آن که قیمت تمام شده خدمات مشخص شود اما این تغییر در لایحه سال 97 سبب انضباط مالی، کاهش هزینه ها و افزایش ضریب بهره وری می شود.

محمدی با تأکید بر اینکه ساماندهی حمل ونقل عمومی با تکیه بر توسعه حمل ونقل ریلی باید موردتوجه قرار گیرد، ادامه داده: این مهم نیز یکی از سیاست های کلی نظام و برنامه ششم توسعه است که در لایحه بودجه مطرح شده و موردتوجه قرارگرفته است.

پیش از این نیز شادمهر کاظم زاده، عضو هیات رییسه کمیسیون عمران مجلس از کاهش بودجه ریلی اظهار ناراحتی کرده بود و تخصیص 350 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به توسعه صنعت ریلی را امیدوار کننده دانسته بود.

در برنامه توسعه حمل ونقل ریلی، اعتبارات مربوط به دو قسمت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور و شرکت راه آهن، مجموعاً حدود 40 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

به صورت جزئی تر می توان گفت اعتبارات راه آهن حدود 28 درصد کاهش و اعتبارات مربوط به شرکت ساخت 55 درصد کاهش داشته است. راه آهن در سال گذشته 2 هزارو 757 میلیارد تومان اعتبار مصوب داشته که این اعتبار اعم از اعتبارات مربوط به طرح های مندرج در پیوست یک قانون و طرح های متفرقه بوده است. امسال این عدد 1982 میلیارد تومان شده است. پس بخش ریلی به طور کلی حدود 28 درصد نسبت به سال گذشته کاهش اعتبار را تجربه کرده است.

مخالفان کاهش بودجه 97 با استناد به همین موارد، توسعه حمل ونقل ریلی را دور از انتظار می دانند و موافقان، تغییر شیوه بودجه ریزی بر مبنای عملکردهای بخش های مختلف از جمله بخش ریلی را به نفع پویایی فعالیت های اقتصادی راه آهن و بنگاه های اقتصادی ریلی می دانند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.