| کد خبر: 159604 |

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تاسیسات زیربنایی راه‌آهن عنوان کرد:

◄ ایجاد ایستگاه‌های جدید راه‌آهن در داخل شهرها

شرکت ساخت‌وتوسعه زیربناهای حمل‌ونقلی، مسئولیت مطالعات زیرساخت‌های ایستگاه راه‌آهن در داخل شهرها را برعهده دارد و هم‌اکنون در همدان و ارومیه این ایستگاه‌ها در حال جانمایی هستند. بر این اساس تبدیل ایستگاه قطار به ایستگاه مالتی‌مدل یا چندمنظوره از اهداف توسعه حمل‌ونقل شهری خواهد بود.

تین نیوز

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تاسیسات زیربنایی راه‌آهن گفت: از زمانی‌که آقای آخوندی به وزارت راه‌وشهرسازی آمده‌‌اند وظایف زیرمجموعه‌ها براساس ایجاد یک نوع یکپارچگی در جهت ارتقای عملکرد حوزه حمل‌ونقل تغییر شکل یافته است. بنابراین ایجاد تغییر در سیاست‌های مربوط به راه‌آهن هم از جمله این تحولات رویکردی است.

به گزارش تین‌نیوز، وحید علی‌قارداشی، در حاشیه سومین همایش توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی TOD در گفت‌وگو با خبرنگار ما مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تاسیسات زیربنایی راه‌آهن افزود: توسعه قطارهای حومه‌ای و نگاه متفاوت به  مساله «ایستگاه» از ایستگاه راه‌آهن به ایستگاه مالتی‌مدل‌ یا ایستگاه چندمنظوره شهری، حاصل همین نگاه است.

علی‌قارداشی ادامه داد: در حال حاضر در کشورهای پیشرفته از هرکس که تعریف ایستگاه شهری را بپرسید، همین ایستگاه‌های چندمنظوره مدنظرش خواهد بود که عمدتاً با محوریت راه‌آهن است. اما بقیه مدل‌های حمل‌ونقل شهری مثل مترو، تراموا، ال‌آر‌تی ‌ها، دوچرخه و خطوط پیاده‌روی در شهر را نیز پوشش می‌دهد.

این مقام مسئول توضیح داد: تبدیل ایستگاه راه‌آهن به مولتی‌مدل‌ها اقدامی بوده که ما انجام داده‌ایم. در واقع بر این مبنا ایستگاه‌ها تبدیل‌به مراکز شهری‌ای می‌شوند که همه نیاز مردم را برآورده خواهند کرد.

وحید علی‌قارداشی با بیان اینکه امروزه ایستگاه‌های راه‌آهن به عنوان پرتوان‌ترین ایستگاه حمل‌ونقلی به شمار می‌روند، گفت: این ایستگاه‌ها قادر به جابه‌جایی 100میلیون مسافر هستند، در نتیجه می‌توانند نیازهای حمل‌ونقلی را به‌طور کامل پوشش دهند.

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تأسیسات زیربنایی راه‌آهن توضیح داد: سفرهای حومه‌ای برای بسیاری از افرادی که در حومه شهر ساکن هستند، بسیار مهم است که باید در این سفرها همه نیازهای خود را از جمله داروخانه، بانک و مراکز تجاری در ایستگاه‌ها برآورده شوند.

وی با بیان این‌که امروزه جابه‌جایی ایستگاه‌ها از بیرون شهرها به داخل شهرها دنبال می‌شود، گفت: در گذشته به دلیل اینکه ایستگاه‌های راه‌آهن خدمات چندانی را ارائه نمی‌دادند، در حریم شهرها جانمایی می‌شدند اما سیاست ما تغییر کرده و به دنبال ایجاد ایستگاه‌های جدید در داخل شهرها هستیم.

علی‌قارداشی تأکید کرد: شرکت ساخت‌وتوسعه زیربناهای حمل‌ونقلی، مسئولیت مطالعات زیرساخت‌های ایستگاه راه‌آهن در داخل شهرها را برعهده دارد و هم‌اکنون در همدان و ارومیه این ایستگاه‌ها در حال جانمایی هستند.

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تأسیسات زیربنایی راه‌آهن تأکید کرد: حمل‌ونقل ریلی باید به نحوی باشد که به حمل‌ونقل درون شهری متصل شود و این در اولویت برنامه‌های ما به شمار می‌رود.

علی‌قارداشی با اشاره به اینکه شهر تهران جزو شهرهای بزرگ دنیا به شمار می‌رود گفت: همین موضوع باعث می‌شود که زیر ساخت‌های حمل‌ونقل ریلی مورد توجه قرار گیرد، به طوری‌که چند ایستگاه جدید در شهر ری، جوانمرد قصاب و آزادگان جانمایی شده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: برنامه‌ای برای جانمایی ایستگاه جدید خطوط پر سرعت در نظر گرفته شده تا مردم با یک وسیله حمل و نقلی بتوانند به ایستگاه راه آهن دسترسی داشته باشند.

اجرای طرح TOD در ایستگاه‌های راه‌آهن منتهی به تهران

علی‌قارداشی درخصوص ایستگاه‌های جدید راه‌آهن گفت: خط راه‌آهن تهران به گرمسار در حال چهارخطه شدن است و پیشرفت‌های فیزیکی خوبی در این بخش مشاهده می‌شود. همچنین چهارخطه شدن تهران به کرج در دست احداث است و تا این لحظه خط 3 این پروژه پیشرفت خوبی داشته است. ایستگاه کرج-قزوین هم در مرحله دوخطه شدن است و کار در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تأسیسات زیربنایی راه‌آهن در ادامه به خط راه آهن تهران – پرند اشاره کرد و گفت: اولویت اول در این پروژه رفع گلوگاه‌ها است زیرا با رفع آن، بخش بزرگی از مشکلات این پروژه‌ مرتفع خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه پروژه حمل‌ونقل ریلی برای ساکنان جنوب غرب تهران بسیار پراهمیت است، افزود: در گذشته این خط راه‌آهن تنها 6 سرویس می‌داد، اما امروزه 24 سرویس جهت جابه‌جایی مسافران انجام می‌دهد.

علی‌قارداشی یادآور شد: با مدیریت سفرهای حومه‌ای می‌توانیم ترافیک و آلودگی هوا را به شدت ساماندهی کنیم، زیرا بسیاری از مسافران حومه‌ای 100 کیلومتر در روز سفر می‌کنند و این 100 کیلومتر برابر با 100 کیلومتر آلودگی هوا و ترافیک است؛ بنابراین بخش‌های حومه‌ای نیازمند ساماندهی گسترده‌ای هستند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    با سلام ،امید ابادانی کشور، سیاست خوبی است،یکی از مسئولان شهرداری حرف خوبی میزدمیگفت همه میگویند وجود کلانتری خوبه اما کنار خونه ما نباشه!!! ما چنین مشکلی در ایستگاه های راه اهن ایجادش در داخل شهر خواهیم داشت اما اگر منافع عمومی و جامعه در نظر بگیریم میبینیم فواید ان عظیم هست باید با اموزش و فرهنگ سازی مردم به یه بینش تسامح و دید بلند مدت رساند، اینگونه جامعه ما پیشرفت میکند ، ما باید برنامهای فرهنگی از الان برای فرهنگ سازی استفاده ایستگاه هادر داخل شهر تدارک ببینیم تا دچار اصطکاکهای منفی نشیم،مطمئنا مردم محله ای خاص خواهند رنجید اما اگر بفهمند همین ایستگاه های راه اهن مرکزی شهر باعث افزایش مراجعه مردم و رونق مغازه ها کسب و کار و حتی موجب تسهیل انها به دسترسی امکانات رفاهی tod وافزایش رفاه انها میشود مطمئنا رقابت در استقبال خواهد شد ، مهم اینست ما سیاست درستی در ایجاد این ایستگاه ها بکار بگیریم تا دچار اصطکاک و اینرسی وانشی مردم عزیز ان محله نشود بلکه همراهی هم کنند