| کد خبر: 159516 |

احیای خط قطار مسافری پاکستان - ایران

ایران و پاکستان برای احیای خط مسافری قطار ' کویته پاکستان - زاهدان ایران' تا ابتدای محرم سال آینده (۱۴۴۰ ه ق) به توافق رسیدند.

تین نیوز

ایران و پاکستان برای احیای خط مسافری قطار ' کویته پاکستان - زاهدان ایران' تا ابتدای محرم سال آینده (۱۴۴۰ ه ق) به توافق رسیدند.

به گزارش ایرنا نشست دو روزه هماهنگی کمیته مشترک کارشناسی حمل و نقل ریلی پاکستان و ایران در وزارت راه آهن پاکستان آغاز شد و شرکت کنندگان در آن درباره راه اندازی قطار مسافری بین دو کشور در هنگام بهبود وضع امنیتی پاکستان به توافق رسیدند.

هیات ایرانی شرکت کننده در این کمیته به ریاست 'مجید ارجونی' مدیر کل راه آهن جنوب شرق جمهوری اسلامی ایران مستقر در زاهدان همچنین در این کمیته درباره گسترش خدمات این خط ریلی به مشهد یا قم و احیای آن تا قبل از محرم سال آینده با طرف پاکستانی گفت و گو و تبادل نظر کرد.

راه اندازی و گسترش خط حمل بار و کالا بر اساس تقاضای فعالان اقتصادی بین کویته و زاهدان نیز در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دو طرف همچنین در خصوص موضوعاتی همچون زمان سیر قطار در دالان «ITI» ( اسلام آباد - تهران - استانبول) و هزینه های حمل و نقل کالا به گفت و گو و تبادل نظر پرداختند.

هیات ایرانی زمان سیر قطار را از زمان ورود به خاک جمهوری اسلامی ایران از مرز میرجاوه و خروج آن از مرز رازی به سمت ترکیه، چهار روز اعلام کرد، در حالی که زمان سیر در خاک پاکستان و ترکیه به ترتیب 8 و 4 روز اعلام شد.

کارشناسان وزارت راه آهن پاکستان همچنین در این نشست مشترک اعلام کردند که بازنگری توافق نامه 1959 بین راه آهن پاکستان و راه آهن ایران در دست انجام است.

با توجه به اینکه ایران و پاکستان از توانمندی های نهفته اقتصادی زیادی برخوردار بوده و دو کشور قدرتمند منطقه محسوب می شوند، افزایش حجم مبادلات دو کشور در بخش های مختلف می تواند گامی موثر برای بهبود وضع منطقه باشد.

هم اکنون بسیاری از مردم کشور پاکستان خواستار سفر به ایران و زیارت امکان مذهبی ایران هستند، اما با توجه به سخت بودن تردد جاده ای در مرزها، راه اندازی قطار مسافربری می تواند گامی موثر در رفع این مشکل باشد.

همچنین ایرانیان زیادی می توانند با سفر به پاکستان ضمن دیدن امکان جذاب و گردشگری این کشور به کشورهای آسیای شرقی نیز سفر کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.