| کد خبر: 159375 |

◄ ورود استارت‌آپ‌ها به حوزه ریلی ساده نیست

در حال حاضر بخش خصوصی ما هنوز جزو شرکت‌های سنتی هستند و نمی‌توانند در شرایط جدید و اگر رویکرد کاری‌شان را تغییر ندهند، مؤثر باشند. تنها شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌هایی که در زمینه حمل‌ونقل ریلی اطلاعات کاملی دارند و در عین حال، گلوگاه‌های کشور را نیز می‌شناسند، می‌توانند در این زمینه ورود کنند.

تین نیوز

مدتی است در حوزه ریلی و به‌ویژه در راه‌آهن ج.ا.ا زمزمه‌های تغییر رویکرد از سنتی به مدرن با ایجاد استارت‌آپ‌های نوین شنیده می‌شود. این تغییر رویکرد با تکیه بر تکنولوژی فضای مجازی در حوزه ریلی خواهد بود.

به گزارش تین‌نیوز، نکته‌ای که در تحلیل ورود به کسب‌وکارهای نوین نباید از آن غافل بود، توجه به بسترهای موجود است. اینکه تا چه میزان فضا برای ورود بخش ریلی به دنیای پرسرعت مجازی که مشتریان در آن انتظار ارائه خدمات در کمترین زمان ممکن، با بالاترین کیفیت را دارند فراهم است، پرسشی است که در بخش دوم گفت‌وگو با جبارعلی ذاکری، عضو انجمن مهندسی ریلی و معاون شرکت ساخت زیربناهای کشور به آن پرداخته‌ایم. در قسمت اول به تعریف استارت‌آپ‌ها و بررسی این نکته که آیا شرایط برای ورود آنها به بخش ریلی فراهم است یا خیر پرداخته‌ایم که ادامه آن را می‌خوانید.

ذاکری در ادامه، با بیان این مطلب که ما قطعاً این تغییر رویکرد را برای کسانی که بار انبوه دارند و از مدهای دیگر حمل‌ونقل برای انتقال بار خود استفاده می‌کنند، انجام می‌دهیم تا به سمت استفاده از حمل ونقل ریلی جذب شوند، ادامه داد: در شرایط فعلی لازم است که شرکت‌های حمل‌ونقلی چابک‌سازی شوند چراکه بدنه نیروی انسانی آن‌ها در طول این سال‌ها بیشتر شده و شاید با استفاده از سیستم‌های GPS و مشابه آن بتوان تکنولوژی و ابزار آن را جایگزین استفاده بیش از حد از نیروی انسانی کرد و هزینه‌های فناوری را جایگزین آن کرد.

معاون شرکت ساخت زیربناهای کشور درباره تقدیم بودجه 97 به مجلس با کاهش 28 درصدی سهم حمل‌ونقل ریلی از بودجه عمرانی کشور و میزان عزم دولت برای به میدان آمدن استارت‌آپ‌ها گفت: استارت‌آپ‌ها نسل جدید شرکت‌های اقتصادی هستند و انگشت‌شمارشان توانسته‌اند در این زمینه به موفقیت نائل شوند که اصطلاحاً به آن‌ها «شرکت‌های مقیاس‌پذیر» می‌گویند. وجه مشخصه این شرکت‌ها نیز این است که هزینه‌ها برای چند سال در آن‌ها ثابت می‌مانند و درآمدها تا چند برابر افزایش پیدا می‌کنند.

ذاکری ادامه داد: در حال حاضر بخش خصوصی ما هنوز جزو شرکت‌های سنتی هستند و نمی‌توانند در شرایط جدید و اگر رویکرد کاری‌شان را تغییر ندهند، مؤثر باشند. تنها شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌هایی که در زمینه حمل‌ونقل ریلی اطلاعات کاملی دارند و در عین حال، گلوگاه‌های کشور را نیز می‌شناسند، می‌توانند در این زمینه ورود کنند.

جبارعلی ذاکری درباره انتظار شرکت‌ها از ایجاد بسترهای لازم توسط دولت گفت: در دنیا هیچ‌کدام از استارت‌آپ‌ها به بسترها توجه نکردند و در جهت رفع مشکلات با ایده‌های نوین کار را شروع کردند. آن‌ها وقتی‌که راهکار عملیاتی را یافتند، تبدیل به یک استارت‌آپ قوی شدند. حال، شرایط برای ورود استارت‌آپ‌ها به حوزه ریلی ساده نیست اما قرار است که 100 نفر فکر کنند و تعداد معدودی به نتیجه مطلوب برسند.

این مقام مسئول همچنین درباره مشکلات مالی بزرگی که دامن‌گیر شرکت‌هایی همچون راه‌آهن با آن بدنه سنگین است، گفت: امید است که شرکت‌های دانش‌بنیان برای برون‌رفت از این مشکلات بیایند و کار را دست بگیرند. اینکه آیا موفق شوند به راهکارهای منسجم و عملیاتی آن‌ها در جهت کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدها بستگی دارد.

جبارعلی ذاکری در پایان توضیح داد: سیستم R&E شرکت‌ها یعنی بخش تحقیق و توسعه آن‌ها، مغز متفکر مجموعه هستند که راه‌آهن و 90 درصد شرکت‌های فورواردری- به‌ویژه در شرکت‌های دولتی- در ایران اصلاً این بخش را ندارند. پس مشخص است که از شرکت‌هایی که تنها به وظایف جاری‌شان می‌پردازند، انتظار اتخاذ تصمیمات کارشناسانه نمی‌رود. بنابراین هرچند انتظار ظهور شرکت‌های دانش‌بنیان با تجهیزات به‌روز کم‌رنگ است اما متخصصان IT در کشور هستند که می‌توانند با همکاری شرکت‌های موجود و موفق ریلی، تحول را در این بخش از صنعت درآمدزای کشور ممکن کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • رازقی 0 0

    بر اساس ادبیات مدیریت – و نه معنای رواج یافته – هر نوع فعالیت نوپا را استارت آپ می نامند.
    تعریف استارت آپ به عنوان یک واژه انگلیسی در دیکشنری وبستر
    استارت آپ یک کسب و کار جدید است (A New Business) (منبع)

    تعریف استارت آپ توسط مرکز کسب و کارهای کوچک آمریکا (USSBA)
    کسب و کاری که عموماً حول محور تکنولوژی شکل گرفته و پتانسیل رشد بالایی دارد.

    تعریف استارت آپ توسط استیو بلنک
    سازمانی که در جستجوی یک مدل کسب و کار که قابل تکرار و مقیاس پذیر باشد شکل گرفته است.

    تعریف استارت آپ توسط اریک ریس
    استارت آپ یک نهاد انسانی است که برای ارائه یک محصول یا خدمت جدید در شرایطی که ابهام بالایی وجود دارد به وجود آمده است.

    لذا محدود کردن مفهوم استارتاپ صرفا به انجام فعالیت در فضای مجازی موجب نادیده گرفتن بسیاری از فعالیتهای جدید میشود.