| کد خبر: 159373 |

◄ آیا شرایط برای ورود استارت‌آپ‌های ریلی فراهم است؟

مقدمات کار برای ورود استارت آپ‌ها آماده نیست. آن‌ها بیشتر به‌عنوان بازوی کمکی شرکت‌های ریلی می‌توانند وارد این حوزه شوند که به لحاظ فناوری پیشرفته‌اند و با شرکت‌های ریلی موجود که از سطح بالاتری برخوردارند، در آینده همکاری کنند.

تین نیوز

مدتی است در حوزه ریلی و به‌ویژه در راه‌آهن ج.ا.ا زمزمه‌های تغییر رویکرد از سنتی به مدرن با ایجاد استارت‌آپ‌های نوین شنیده می‌شود. این تغییر رویکرد با تکیه بر تکنولوژی فضای مجازی در حوزه ریلی خواهد بود.

به گزارش تین‌نیوز،نکته‌ای که در تحلیل ورود به کسب‌وکارهای نوین نباید از آن غافل بود، توجه به بسترهای موجود است. اینکه تا چه میزان فضا برای ورود بخش ریلی به دنیای پرسرعت مجازی که مشتریان در آن انتظار ارائه خدمات در کمترین زمان ممکن، با بالاترین کیفیت را دارند فراهم است، پرسشی است که در گفت‌وگو با جبارعلی ذاکری، عضو انجمن مهندسی ریلی و معاون شرکت ساخت زیربناهای کشور به آن پرداخته‌ایم. قسمت اول از این گفت‌وگو را می‌خوانید.

عضو انجمن مهندسی ریلی درباره تغییر پارادایم و رویکرد فعالیت راه‌آهن گفت: استارت‌آپ‌ها شرکت‌هایی هستند که به‌صورت «چابک با پرسنل کمتر و استفاده از فناوری IT» وارد یک صنعت می‌شوند و سعی می‌کنند مشکلات صنعت را از راه‌های نوین آن حل کنند و قطعاً ورود آن‌ها بر آینده صنعت ریلی هم تاثیرگذار است اما ممکن است برای شروع، 100 شرکت با راهکار متفاوت وارد این کار شوند و تنها دو یا سه عدد از آن‌ها موفق شوند تا با راهکارهای نوین و علمی آینده صنعت را تغییر داده و آن را به سودآوری اقتصادی برسانند.

جبارعلی ذاکری درباره اینکه آیا زمینه لازم برای ورود استارت‌آپ‌ها فراهم است یا خیر ادامه داد: به نظر بنده، مقدمات کار برای ورود استارت آپ‌ها آماده نیست و آن‌ها برای ورود جایی در این صنعت ندارند و بیشتر می‌توانند به‌عنوان شرکت‌هایی وارد این حوزه شوند که به لحاظ فناوری پیشرفته‌اند و با شرکت‌های ریلی موجود که از سطح بالاتری برخوردارند، در آینده همکاری می‌کنند.

این مقام مسئول درباره صحبت‌های اخیر مدیرعامل راه‌آهن درباره ضرورت ورود استارت‌آپ‌ها به حوزه ریلی و زیان‌هایی که راه‌آهن در سیر نامتعادل هزینه-درآمد خود متحمل می‌شود، گفت: من برداشت کلی خود از وضعیت صنعت را می‌گویم. با توجه به اینکه هزینه‌های جاری حوزه حمل‌ونقل ریلی بالا است، صرفه اقتصادی برای ورود شرکت‌ها به بازار این صنعت وجود ندارد و از طرفی محدودیت‌هایی برای واقعی کردن نرخ سوخت هم وجود دارد. بنابراین دولت به فکر ایجاد این استارت‌آپ‌ها افتاده است. اما باید بدانیم که راهکار برون‌رفت از مشکلات، حل مشکل یارانه‌های سوخت است و تا زمانی‌که نرخ‌های واقعی را برای حمل‌ونقل عملیاتی نکرده‌ایم و سیسات‌های ما به این سمت حرکت نکرده ممکن است باز هم مشکلاتی به‌وجود آید.

ذاکری ادامه داد: مزیت اصلی ریل در رقابت با جاده به خاطر سیاست‌گذاری‌های غلط در این بخش مغفول مانده است. بهترین راه برون‌رفت از این مشکلات هم ارائه راهکار واقعی برای حل مشکل یارانه‌ها یا کم کردن یارانه‌های سوخت است تا نرخ‌های حمل بار به نرخ‌های واقعی تبدیل شوند. شاید استارت‌آپ‌ها در این زمینه و برای تغییر این شرایط بتوانند به حوزه ریلی ورود کنند.

این عضو انجمن مهندسی ریلی افزود: اما در حال حاضر ما با شرایط ایده‌آل برای حمل بار در راه‌آهن فاصله جدی داریم و فقط حدود 10درصد از حمل بار کل کشور را برعهده داریم. حال با توجه به اینکه هر روز توسعه صنعت و برنامه‌های ریلی در دستور کار دولت قرار می‌گیرد و امسال نیز نزدیک به 1000 کیلومتر شبکه ریلی به راه‌آهن کشور اضافه خواهد شد، طبیعتاً باید انگیزه استفاده از ریل برای جابه‌جایی بار را ایجاد کنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.