| کد خبر: 158858 |

معاون فنی و زیربنایی راه آهن اعلام کرد:

◄ اجرای بیش از 2300 پروژه ریلی با هزینه 4 هزار میلیارد تومان

به گفته معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران بیش از 2300 پروژه با هزینه 4 هزار میلیارد تومان بدون استفاده از فاینانس(تامین مالی ) خارجی در سه حوزه ایمنی، درآمدزایی و جلوگیری از آلودگی هوا در راه آهن در دست اجراست.

تین نیوز
به گفته معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران بیش از 2300 پروژه با هزینه 4 هزار میلیارد تومان بدون استفاده از فاینانس (تامین مالی ) خارجی در سه حوزه ایمنی، درآمدزایی و جلوگیری از آلودگی هوا در راه آهن در دست اجراست.
 
از مهم‌ترین پروژه بزرگ راه‌آهن در شبکه ریلی کشور عملیات برقی کردن مسیر تهران - مشهد، ساخت خطوط ریلی قطارهای پرسرعت در مسیر تهران - قم - اصفهان و برقی کردن مسیر گرمسار - اینچه برون  است.
 
به گزارش تین‌نیوز قرارداد برقی کردن راه آهن گرمسار- ساری – گرگان – اینچه برون به ارزش یک میلیارد و 200 میلیون یورو میان شرکت راه آهن ایران و شرکت دولتی راه آهن روسیه منعقد شده است.

قرارداد برقی‌ کردن این خط ‌به طول 430 کیلومتر 4 ساله است و منابع مالی آن به‌ صورت فاینانس کم‌ بهره از محل منابع روسی تأمین می‌شود.

 
به اعتقاد مازیار یزدانی در صورتی که گشایش اعتبارات مالی توسط شبکه بانکی به موقع انجام شود، قطار سریع السیر تهران - قم - اصفهان در دولت دوازدهم قابل بهره برداری است.
 
 استفاده از سیستم‌های کنترل اتوماتیک قطار در شبکه ریلی کشور ضرورتی است که کارشناسان ریلی بر آن تاکید دارند.
 
یزدانی در ادامه با تاکید بر این موضوع افزود: با برنامه ریزی مناسب قرار است از ابتدای سال 97 بیش از 8 هزار کیلومتر از شبکه ریلی کشور به این سیستم مجهز شود که در افزایش میزان بهره وری قطارها در شبکه ریلی بسیار تاثیرگذار است و از این هفته استفاده از این سیستم در مسیر 700 کیلومتری بافق - مشهد آغاز می شود.

 ساخت تقاطع همسطح در مسیر ریلی کشور در دستور کار راه آهن بوده است.

یزدانی ادامه داد: هم اکنون ساخت 22 تقاطع هم سطح در شبکه ریلی کشور در دستور کار است و ساخت هر تقاطع بین 10 تا 15 میلیارد تومان برای راه آهن هزینه دارد.

 
یزدانی با اشاره به اهمیت انتقال بخشی از بار کشور از جاده به ریل اظهارداشت: در این راستا با تهیه فهرستی از چشمه های بار در سطح کشور به خصوص بار معادن ساخت 450 کیلومتر خط آهن پیش بینی شده که برآورد اولیه هزینه آن یک هزار میلیارد تومان است و تاکنون شبکه ریلی کشور به 12 چشمه بار متصل شده و این مساله در افزایش درآمدهای راه آهن تاثیرگذار است.
 
وی با بیان اینکه انتقال بخشی از بارهای کشور از جاده به ریل تکلیف راه آهن است، گفت: برای همین منظور دو خطه شدن بخش بار شبکه ریلی کشور در دستور کار قرار گرفته که دوخطه شدن خط آهن بافق - سرخس و سنگان - تربت حیدریه از مهم ترین برنامه های راه آهن در این بخش است و با دو شرکت ایرانی و دو شرکت خارجی برای سرمایه گذاری در این زمینه در حال مذاکره هستیم.
 
معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران در باره توسعه خطوط قطارهای حومه‌ای در اطراف کلانشهرها، افزود: روزانه 700 هزار خودرو که عموما فرسوده هستند وارد تهران و یا از آن خارج می شوند و این در آلودگی هوای تهران نیز بسیار تاثیرگذار است، لذا توسعه شبکه قطارهای حومه ای در اطراف تهران در دستور کار راه آهن است.
 
یزدانی افزود: ساخت ایستگاه ری و جوانمرد قصاب در مسیر تهران - مشهد و اتصال آن به مترو در این ایستگاه ها برای پیاده شدن مسافران قبل از ایستگاه تهران در دستور کار است، تا مسافرانی که قصد عزیمت به شمال و یا جنوب تهران را دارند، بتوانند از این ایستگاه ها سوار مترو شوند تا به مقاصد خود برسند.
 
این مقام مسئول در شرکت راه‌آهن با اشاره به اهمیت تولید ریل ملی در ذوب آهن اظهارداشت: تولید انبوه ریل ملی در کشور برای ما اهمیت زیادی دارد و در این راستا برای پیشرفت امور یک شرکت هندی به ذوب آهن معرفی شد تا با تحویل مواد اولیه و شمش به ذوب آهن تولید ریل ملی کشور به تولید انبوه برسد و هرچه ذوب آهن ریل بومی تولید کند در شبکه ریلی و خطوط مترو مورد استفاده قرار گیرد.
 
یزدانی درباره احداث خط آهن خواف -هرات اظهارداشت: این خط آهن از ایستگاه «غوریان» تا ایستگاه «جنو» در افغانستان به طول 20 کیلومتر در دست احداث است و علت کندی این پروژه سختگیری‌های مسائل مرزی ایران با افغانستان برای تردد ماشین‌آلات مورد نیاز برای ساخت این قطعه است.
 
معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران در پایان بیان کرد: خوشبختانه تمام شرایط مورد نیاز برای افتتاح خط آهن آستارا - آستارا (کشور آذربایجان) آماده شده است و انتظار داریم این خط آهن نیز در همین ماه به بهره برداری برسد.
 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.