| کد خبر: 158536 |

مشاور مدیرعامل راه‌آهن تشریح کرد:

◄ شرط موفقیت استارت‌آپ‌ها در حمل‌ونقل ریلی

استارت‌آپ‌ها علاوه‌بر اینکه سازمان موقتی هستند برای تبیین شکل جدیدی از مدل‌های کسب‌وکار به میدان می‌آیند و دیگر از شیوه‌های قبلی برای کسب درآمد استفاده نمی‌کنند.

تین نیوز

امروزه مشخص شده که آینده هر فعالیت اقتصادی بیش از هرچیز به اتخاذ روش نوین و کاربردی کسب‌وکار در آن حوزه اقتصادی بستگی دارد. به این ترتیب برای داشتن روش‌های نوین کسب‌وکار نیز به دانش، علم و تجربه کافی برای انجام آن نیازمندیم.

به گزارش تین‌نیوز، در ارتباط حوزه حمل‌ونقل ریلی با کسب‌وکارهای نوین موسوم به استارت‌آپ‌ها و مطالعه در این مورد که آیا زیرساخت‌های لازم برای این استارت‌آپ‌ها وجود دارد یا خیر، با ابراهیم محمدی، مشاور مدیرعامل راه‌آهن ج.ا.ا و کارشناس آینده‌پژوهی گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه خواهد آمد.

محمدی در این‌باره به خبرنگار ما گفت: برای به‌منصه‌ظهور رساندن هر ایده‌ای، نخست باید تعریف درستی از آن ایده ارائه دهیم. در بحث استارت آپ‌ها هم باید اول بدانیم که استارت‌آپ چیست. برای تعریف استارت آپ تعاریف زیادی وجود دارد که فصل مشترک همه آن تعاریف، این است که استارت‌آپ‌ها سازمان دائم نیستند بلکه سازمان موقتی‌ای هستند که زمینه را برای ایجاد یک سازمان دائمی فراهم می‌کنند. این کارشناس ریلی افزود: در مرحله بعد، وظایف و مسئولیت‌های این نهاد موقت باید شناخته شوند. گاهی یک سایت دانشگاهی ساده با ظاهری بی‌پیرایه با ورود به بحث تبلیغات به درآمدزایی در سطحی کلان دست پیدا می‌کند. اسنپ هم با همین رویکرد به کشور ما وارد شد.

قطار در ایستگاه همدان

مشاور مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: درواقع استارت آپ‌ها علاوه‌بر اینکه سازمان موقتی هستند برای تبیین شکل جدیدی از مدلهای کسب و کار به میدان می‌آیند و دیگر از شیوه‌های قبلی برای کسب درآمد استفاده نمی‌کنند. سومین وجه مشخصه این فعالیت نوین این است که استارت آپ‌ها باید تکرارپذیر و مقیاس پذیر باشند. با این تعاریف، ورود استارت آپ‌ها یک الزام است اما باید زمینه‌های ورود آن را فراهم کنیم.

ابراهیم محمدی اضافه کرد: نکته مهم این است که ممکن است استارت آپی که به صنعت ریلی ورود پیدا می‌کند الزاماً و فوراً به سوددهی نرسد اما با امتحان کردن مدلهای مختلف نوین، به یک مدل نهایی خواهد رسید. پس عدم قطعیت ویژگی دیگر ایجاد این استارت آپ‌ها است. علم آینده‌پژوهی هم همین را می‌گوید که با سخن از آینده درواقع از عدم قطعیت سخن میگوییم. حال با شناسایی فاکتورهای کلیدی می‌توان این عدم قطعیت را به صفر رسانید و سازمان استارت‌آپ را از این رهگذر به یک سازمان دائمی تبدیل کرد.

این کارشناس آینده‌پژوهی در ادامه گفت: در حوزه حمل ونقل ریلی هم بهتر است که در مباحث مربوط به بارنامه، حمل ونقل درب به درب، بازار خرده‌بار و توسعه ترانزیت ریلی استارت آپ‌ها وارد شوند اما از سوی دیگر فضا هم باید از طرف ما که بخش دولتی هستیم برای ورود بخش خصوصی آماده شود. حال این فضاسازی چگونه میسر می‌شود؟ به نظر بنده با واقعی کردن قیمت حمل ونقل ریلی همگام با قیمت حمل ونقل جاده‌ای یا حتی کمتر از آن می‌توان این کار را انجام داد.

محمدی در توضیح این مطلب ادامه داد: قیمت‌های حمل ونقل ریلی در عرصه ترانزیت ریلی و در سطح بین المللی واقعی است اما در حوزه داخلی چنین نیست. بنابراین استارت آپ‌ها با روشهای جدید و ایجاد سازمانهای موقت، مدل‌هایی را ارائه می‌دهند که براساس آن‌ها می‌توانیم هزینه‌های حمل ونقل را تا حد زیادی کاهش دهیم. آن‌ها هزینه‌هایی همچون هزینه تأمین ناوگان، هزینه ایجاد- تعمیر و نگهداری زیربنا، هزینه تأمین و تعمیر ناوگان و هزینه‌های اپراتوری را کاهش می‌دهند.

ابراهیم محمدی ضمن بیان این نکته که باید بیاییم فضای بسته و غیررقابتی حمل ونقل ریلی را تغییر دهیم، افزود: استارت آپ‌ها باید یک نوع موفقیت مالی و فناورانه برای سازمان موجود باشند و هزینه‌ها را کاهش دهند. حال این فضای رقابتی نیازمند قوانین حمایتی است. ضمن اینکه برای ورود بخش خصوصی باید نگاه تازه‌ای به حوزه مدیریتی این صنعت داشته باشیم. بر همه ما فرض است که پذیرش نوآوریها در بخش خصوصیِ ریلی و بخش دولتیِ وجود داشته باشد تا استارت آپ‌ها بتوانند رشد و توسعه پیدا کنند.

با رویکردهایی که راه‌آهن در سالهای اخیر ایجاد کرده، رویکردهایی مثل جوان‌سازی بدنه نیروی انسانی در راه‌آهن و بهره مندی آن‌ها از ابزار روز می‌توان به آینده این صنعت و ورود استارت آپ‌ها امیدوار بود اما نقطه ضعف این است که کمتر در حوزه آینده پژوهی، برای تخمین میزان عدم قطعیت در احکام این مشاغل جدید، مطالعه صورت می‌گیرد چراکه یا ظهور استانداردها، امکان این عدم قطعیت نیز به صفر خواهد رسید. باید آینده این صنعت را همه فعالان صنعت ریلی خلق کنند تا مداخله گرها امکان ایجاد مشکل را نداشته باشند.

قطار لوکس فدک

محمدی همچنین ادامه داد: تجربه نه چندان مثبتی که در این زمینه وجود دارد این است که در حال حاضر 12 سال از خصوصی سازی می‌گذرد و بیشتر خصولتی سازی انجام شده است. استارت آپ‌ها سازمان‌های موقتی هستند که هزینه‌های صنعت را کاهش می‌دهند پس ورودشان به نفع صنعت است و باید از بخش خصوصی واقعی و کارآمد در جهت پیشبرد اهداف آن استفاده کرد.

 به لحاظ مقرراتی و به دلیل فضاسازی نامطلوب فعلی نیز بخش ریلی برای ورود سرمایه گذار بخش خصوصی رغبت‌انگیز نیست چراکه سرمایه گذار باید از برگشت سرمایه‌اش مطمئن شود تا به آن جوزه اقتصادیِ خاص ورود پیدا کند.

مشاور مدیرعامل راه‌آهن در پایان گفت: خوشبختانه امروز با حمایت‌های بی‌دریغ راه‌آهن از حضور بخش خصوصی در حوزه خرید واگن، بدون کمک این شرکت دولتی، امکان ظهور استارت آپ‌ها ایجاد شده است. این نظام جدید اقتصادی در بخش خصوصی، درواقع شرکت‌های دانش‌بنیانی هستند که با کمک قوانین حمایتی دولت و بانک‌ها می‌توانند به ایجاد استارت آپ‌های خود اقدام کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.