| کد خبر: 158367 |

◄ تاثیر استفاده از حمل‌ونقل ریلی در زمان زمین‌لرزه

امکان امدادرسانی در کوی و کوچه‌های هفت یا هشت متری به‌سختی صورت خواهد گرفت. در این شرایط برای بیرون رفتن مردم از شهر، ترافیک سنگینی ایجاد خواهد شد که بر شدت بحران خواهد افزود. حال اگر سیستم حمل‌ونقلی از خودرومحور بودن به سمت ریل‌محور بودن چه در حمل‌ونقل شهری و چه برون‌شهری می رفت، تا حد زیادی می‌توانست در مدیریت بحران موثر افتد.

تین نیوز

همزمان با بالا گرفتن احتمال وقوع زلزله در تهران صحبت‌هایی از این دست که اگر زیرساخت‌های شهرسازی و حمل‌ونقلی تهران وضعیت بهتری داشت احتمالِ تخمین میزان تخریب زلزله کمتر بود، بیشتر شده است.

به گزارش تین‌نیوز، در گفت‌وگو با گیتی اعتماد، مدیرعامل مهندسین مشاور طرح‌ومعماری به همین موضوع پرداخته شد. اعتماد که استاد معماری و شهرسازی دانشگاه تهران نیز هست در توضیح بهترین شیوه حمل‌ونقل در زمان وقوع زلزله گفت: در تحلیل این موضوع فقط باید شرایط فعلی را سنجید و در مورد شرایط ایده‌آلی که نیست، نباید صحبت کنیم.در حال حاضر باید مسئولیت‌ها برای انتخاب بهترین شیوه برخورد با بحران، آن هم در شرایطی که تمهیدات قبلی‌ای اندیشیده نشده تقسیم شوند. دولت، شهرداری، استانداری‌ها، پژوهشکده‌های زلزله و مسئولان حمل‌ونقل شهری باید مسئولیت‌های خود را بشناسند و از همین حالا که اتفاقاً دیر هم هست آماده باشند.

اعتماد ادامه داد: امکان امدادرسانی در کوی و کوچه‌های هفت یا هشت متری به‌سختی صورت خواهد گرفت. در این شرایط برای بیرون رفتن مردم از شهر، ترافیک سنگینی ایجاد خواهد شد که بر شدت بحران خواهد افزود. حال اگر سیستم حمل‌ونقلی از خودرومحور بودن به سمت ریل‌محور بودن چه در حمل‌ونقل شهری و چه برون‌شهری می رفت، تا حد زیادی می‌توانست در مدیریت بحران موثر افتد. این مهم، تاثیر غیرقابل انکار استفاده از حمل ونقل ریلی بر مدیریت بحران زلزله در کلان شهرها را نشان می‌دهد.

این استاد دانشگاه توضیح داد: امروز حتی در مبحث آلودگی هوا، که مدیریت کردنش آسان‌تر از وقوع بلایای طبیعی‌ای همچون زلزله است هم مدیریت سازمان‌مندی وجود ندارد. ماشین‌های سواری، مینی‌بوس‌های قدیمی و موتورسیکلت‌ها هرروز شهر را آلوده‌تر می‌کنند، در حالی‌که حرکت به سمت استفاده از حمل‌ونقل عمومی و دستیابی به سوخت باکیفیت‌تر ضرورت فوری کشور است.

گیتی اعتماد اضافه کرد: اساساً حمل‌ونقل خصوصی و شخصی در تهران باید از بین برود وگرنه معضل آلودگی در زمان وقوع زلزله با توجه به اینکه نفس کشیدن را در گردوغبار حاصل از ویرانه‌ها سخت‌تر می‌کند و در خیابان‌ها خودروهای سراسیمه نیز به کلافی سردرگم شبیه می‌شوند، عملاً امکان امدادرسانی وجود نخواهد داشت. اینجاست که ضرورت استفاده از حمل‌ونقل سبز یعنی قطار شهری و برون‌شهری برای شهری مثل تهران که معابر و مبادی داخلی و ورودی و خروجی‌اش در شرایط عادی پر از ترافیک است خودش را نشان می‌دهد.

اعتماد اضافه کرد: چند سال قبل مهندس معین‌فر و مهندس نادرزاده دو تن از متخصصان زلزله کشور به‌همراه متخصصان ژاپنی مطالعات بسیار دقیقی در مورد زلزله احتمالی تهران را انجام دادند که قرار شد مرحله دوم در مورد تمهیدات بعد از زلزله تهران، انجام شود که به دلایل واهی این پروژه از دست آن متخصصان به‌نام گرفته شد که اگر آن کار انجام می‌شد کشور ما هم می‌توانست تجربه‌ای مشابه کشور ژاپن یا کشورهای اروپایی را در زمان وقوع زلزله داشته باشد. اما با وجود سودای شهرفروشی نمی‌توان امید اصلاح و بهبود داشت. در این شرایط هرقدر هم که در شبکه‌های مجازی مشکلات مطرح شوند مهم نیست.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.