| کد خبر: 158303 |

◄ با ارزش‌ترین شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی

در دنیای مدرن امروز حمل‌ونقل ریلی جایگاه ویژه‌ای دارد. ایمنی بالا، هزینه کم و ... باعث شده‌اند تا این روش حمل‌ونقل از اهمیت بالایی برخوردار باشد و توسعه آن نشان توسعه منطقه‌ها باشد.

تین نیوز

در دنیای مدرن امروز حمل‌ونقل ریلی جایگاه ویژه‌ای دارد. ایمنی بالا، هزینه کم و ... باعث شده‌اند تا این روش حمل‌ونقل از اهمیت بالایی برخوردار باشد و توسعه آن نشان توسعه منطقه‌ها باشد.

در میان ۱۰ شرکت بزرگی که براساس گزارشی که در سال ۲۰۱۷ منتشرشده است و در بازار سهام کشورهای مختلف جهان حضور دارند، بیشترین ارزش بازار در حمل‌ونقل ریلی در اختیار ۴ شرکت آمریکایی، ۳ شرکت ژاپنی، یک شرکت کانادایی، یک شرکت هنگ‌کنگی و یک شرکت چینی است.

شرکت یونیون پاسیفیک در این فهرست در صدر شرکت‌های دارای بیشترین ارزش بازار قرار دارد و توانسته است با 86/8 میلیارد دلار بیشترین ارزش بازار را در میان شرکت‌های راه‌آهن به خود اختصاص دهد. پس‌ازاین شرکت، راه‌آهن ملی کانادا قرار دارد که ارزش بازار آن ۹/ ۵۵ میلیارد دلار اعلام‌شده است. پس‌ازاین دو شرکت نیز «سی‌اس‌ایکس» از ایالات‌متحده با ۸/ ۴۳ میلیارد دلار در رده سوم قرار دارد. ارزش بازار شرکت «نورفولک سوثرن» که در رده چهارم این فهرست جای گرفته است، حدود ۳۶ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و این درحالی است که بهترین شرکت ژاپنی یعنی «راه‌آهن شرقی ژاپن» باارزش بازار ۲/ ۳۴ میلیارد دلار، جایگاه پنجم جهانی را کسب کرده است.

 در رتبه ششم این فهرست نام یک شرکت هنگ‌کنگی دیده می‌شود. شرکت «ام‌تی‌آر» توانسته است باارزش بازار ۳/ ۳۳ میلیارد دلار به این رتبه دست پیدا کند. پس‌ازاین شرکت نیز یک شرکت ریلی ژاپنی دیگر به نام «راه‌آهن مرکزی ژاپن» جای دارد که ارزش بازار آن در حدود ۶/ ۳۲ میلیارد دلار برآورد می‌شود. رتبه هشتم این فهرست متعلق به شرکت آمریکایی «راه‌آهن پاسیفیک کانادایی» است که ارزش بازار آن به ۲۲ میلیارد دلار می‌رسد و پس‌ازآن نیز شرکت راه‌آهن داکین از چین قرار دارد که ارزش بازار آن ۶/ ۱۶ میلیارد دلار است. در رتبه دهم این فهرست نیز نام شرکت «راه‌آهن غربی ژاپن» دیده می‌شود که ارزش بازار آن ۸/ ۱۲ میلیارد دلار است.

نگاهی به شرکت‌های برتر ریلی جهان

در بالا نام شرکت‌های دارای بیشترین ارزش بازار در جهان ذکر شد. در این قسمت به معرفی برخی از ویژگی‌های این شرکت‌ها می‌پردازیم. شرکت یونیون پاسیفیک که در فهرست ارائه‌شده در جایگاه نخست قرار دارد، درسال ۱۸۶۲ تأسیس‌شده و یکی از شرکت‌های قدیمی فعال در حوزه حمل‌ونقل ریلی است. این شرکت در عرصه حمل‌ونقل بار فعالیت می‌کند و در سال ۲۰۱۶ حدود ۴/ ۸ میلیون محموله از سوی این شرکت منتقل‌شده است. شرکت راه‌آهن ملی کانادا نیز که از سال ۱۹۱۸ فعالیت می‌کند، پیش‌تر درزمینهٔ ارائه خدمات حمل‌ونقل مسافر و بار فعالیت می‌کرد و این کار را تا دهه ۱۹۷۰ میلادی نیز ادامه داد اما اکنون تنها بر حوزه حمل‌ونقل بار متمرکزشده است. میزان باری که این شرکت در این کشور پهناور آمریکای‌شمالی جابه‌جا می‌کند بیش از ۵/ ۲ میلیارد تن-کیلومتر در هرسال است. تعداد کارکنان این شرکت در سال ۲۰۱۶ به بیش از ۲۲ هزار نفر می‌رسید و درآمد آن نیز بیش از ۱۲ میلیارد دلار کانادا در سال است.

شرکت سی‌اس‌ایکس از سال ۱۹۸۶ فعالیت می‌کند و بر حمل‌ونقل ریلی متمرکزشده است. درآمد آن از محل جابه‌جایی بار در سال ۲۰۱۶ به حدود ۱۱ میلیارد دلار می‌رسد. شرکت نورفولک سوثرن از سال ۱۹۸۲ به فعالیت مشغول شده است و درآمد آن نیز به حدود ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد. این شرکت نیز عمدتاً در حوزه حمل‌ونقل بار فعالیت می‌کند. راه‌آهن شرقی ژاپن ازجمله شرکت‌هایی است که هم درزمینهٔ بار و هم مسافر فعالیت می‌کند و تاریخ آغاز به‌کار آن سال ۱۹۸۷ است. درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۶ به حدود ۸۷/ ۲ تریلیون ین می‌رسید و حدود ۷۳ هزار نفر در آن مشغول به‌کار هستند. این شرکت سالانه ۱۷/ ۶ میلیارد نفر را جابه‌جا می‌کند و به‌طورکلی عملکرد آن ۵/ ۱۳۰ میلیارد نفرکیلومتر است. شرکت ام‌تی‌آر نیز که درزمینهٔ حمل‌ونقل مسافر فعال است و تاریخ آغاز به کار آن به سال ۱۹۱۰ بازمی‌گردد، در سال در حدود ۵ میلیون نفر را جابه‌جا می‌کند.

راه‌آهن مرکزی ژاپن از سال ۱۹۸۷ فعالیت عمده خود را آغاز کرده است و خدمات مسافری ارائه می‌کند. این شرکت هرساله در حدود ۵۲۸ میلیون نفر را جابه‌جا کرده و در هرسال ۸/ ۵۵ میلیارد نفر-کیلومتر را طی می‌کند. بیش از سه‌چهارم مسیری که این شرکت طی می‌کند، الکتریکی است و ۲۸ درصد آن نیز پرسرعت است. راه‌آهن پاسیفیک کانادایی که از سال ۱۸۸۱ مشغول به فعالیت است در سال ۲۰۱۶ حدود ۶ میلیارد دلار کانادا درآمد به‌دست آورده است. این شرکت سابقاً بر حمل‌ونقل بار و مسافر تأکید داشت اما در طول زمان به‌سوی حمل‌ونقل بار رفت. شرکت داکین که از سال ۲۰۰۴ آغاز به‌کار کرد، بیش از ۴۰ هزار نفر نیرو دارد و بیشتر با اهدافی مانند انتقال زغال‌سنگ توسعه‌یافته است. بااین‌وجود این شرکت بر فعالیت‌های حمل‌ونقل مسافر نیز تأکید دارد. به این منظور، این شرکت ۱۵ مسیر مسافری را در برنامه کاری خود دارد.  عمر راه‌آهن غربی ژاپن نیز به خصوصی‌سازی انجام‌شده در سال ۱۹۸۷ در این کشور برمی‌گردد. این شرکت نیز در عرصه حمل‌ونقل مسافر خدمت می‌کند و درآمد آن در سال ۲۰۱۳ به ۳/ ۱ تریلیون ین رسیده بود. این شرکت سالانه در حدود ۷۸/ ۱ میلیارد مسافر را جابه‌جا می‌کند و در کل حمل‌ونقل آن به ۶/ ۵۲ میلیارد نفرکیلومتر می‌رسد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.