| کد خبر: 157983 |

استاد دانشکده راه‌آهن تشریح کرد:

◄ راهکار جایگزین فاینانس برای تامین مالی پروژه‌های ریلی

برای پیشبرد پروژه‌های عمرانی، برداشت از حساب صندوق ذخیره ارزی و از محل سپرده‌های ارزی دولت نیز راهکار مهم دیگری است که اگر دولت بتواند مجوز برداشت از آن در حدود سه چهار میلیارد دلار را بگیرد، می‌توان در ایجاد تحول در اقتصاد کشور، پیشرفت آن و ایجاد اشتغال نقش مثبتی را ایفا کرد.

تین نیوز

با توجه به سنگ‌اندازی‌های امریکا، فاینانس تنها راه‌حل سرمایه‌گذاری در اجرای پروژه‌های ریلی نیست و امکان اجرای پروژه‌های زیربنایی ریلی با استفاده از منابع داخلی وجود دارد.

به گزارش تین‌نیوز حمیدرضا احدی، استاد دانشکده راه‌آهن درباره تامین اعتبار پروژه‌های ریلی از طریق فاینانس خارجی گفت: من در مجموع از تامین مالی پروژه‌ها از طریق فاینانس خوشبین نیستم چون در همین سال‌های بعد از برجام هم می‌توانستیم از فاینانس استفاده کنیم اما مشکلاتی بر سر گشایش اعتبار مالی برای فاینانس وجود دارد.

احدی در توضیح این مطلب ادامه داد: متاثر از تهدیدها و موانعی که دولت ترامپ بر سر راه مراودات اقتصادی و تجاری با کشور ما ایجاد خواهد کرد، ممکن است شرایط سخت‌تر هم بشود. من خیلی امیدوار نیستم که تامین مالی پروژه‌های ریلی ما بدون مشکل امکان‌پذیر باشد.

حمیدرضا احدی بعضی از کشورها نظیر روسیه و چین را درباره بحث فاینانس مناسب دانست و گفت: تا الان هم همین‌طور بوده اما در حوزه ساخت ناوگان ریلی، نه در حوزه زیربنا.

این کارشناس حوزه ریلی ادامه داد: پروژه‌هایی که برای ساخت واگن‌های باری، مسافری و مترو انجام می‌شوند، معمولا از طریق فاینانس تامین مالی می‌شوند. اما تامین مالی پروژه‌های عمرانی مثل قطار تهران-مشهد تا موعد عملیاتی شدن، زمان زیادی می‌برد. ضمن اینکه در حال حاضر پروژه‌های عمرانی و زیربنایی مثل پروژه تهران-اهواز را هم اگر بخواهیم برقی کنیم هزینه آن از طریق فاینانس برای هرکیلومتر، دو میلیون دلار می‌شود که انجام 1000 کیلومتر از آن، رقمی نزدیک به دو میلیارد یورو برای کشور آب می‌خورد.

احدی توضیح داد: همه پروژه‌های بزرگ بندری و ریلی به این ترتیب هستند و بعید است که از نگاه نهادهای بین‌المللی و ابرقدرت‌های سیاسی و اقتصادی نیز این سطح بالای قراردادها دور بماند. به این ترتیب است که کشورهای مقابل ما نیز معمولا از تهدید ثانویه ایران می‌ترسند و در آخرین مرحله از همکاری با ایران صرف‌نظر می‌کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: دولت ترامپ ظرف یک سال آینده درمورد برجام باید تعیین‌تکلیف کند و مسئولان ما نیز بهتر است که برای تامین مالی پروژه‌های بزرگ، راهکاری داخلی پیدا کنند و تامین مالی بدون نیاز به تامین مالی خارجی انجام شود.

او توضیح داد: برای این هدف، تا زمانی که گره فاینانس بین‌المللی باز نشده، باید مدیریتی قوی و یکپارچه برای اولویت‌بندی پروژه‌های عمرانی‌ که بیش‌ترین اثر را در آینده اقتصادی کشور دارند، داشته باشیم. چراکه امکان پشرفت صنایع در بخش زیرساخت بدون کمک خارجی هم وجود دارد و اگر تا الان هم نتوانستیم به نتیجه خاصی در بحث توسعه زیرساخت برسیم، به‌دلیل تحریم‌های اقتصادی و تحریم‌ها در بحث فروش نفت بوده است.

احدی ادامه داد: بعد از تحریم‌ها وضعیت فروش نفت بهتر شده است؛ بنابراین می‌توانیم از درآمد حاصل از آن، پروژه‌های عمرانی را از طریق سرمایه‌گذاری داخلی پیگیری کنیم که منجربه ایجاد اشتغال هم بشود. همه چیز بستگی به میزان مصمم بودن دولت دارد.

حمیدرضا احدی  گفت: برای پیشبرد پروژه‌های عمرانی، برداشت از حساب صندوق ذخیره ارزی و از محل سپرده‌های ارزی دولت نیز راهکار مهم دیگری است که اگر دولت بتواند مجوز برداشت از آن در حدود سه چهار میلیارد دلار را بگیرد، می‌توان در ایجاد تحول در اقتصاد کشور، پیشرفت آن و ایجاد اشتغال نقش مثبتی را ایفا کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    فاینانس ناوگان به این دلیل ارزشمند برای چین روسیه دارد که درامد ارزش افزوده خدمات پس از فروش و قطعات یدکی دارد . بهمین دلیل برای انها پرسود تر هست