| کد خبر: 157727 |

◄ کاهش 28 درصدی اعتبارات ریلی در بودجه97

در برنامه توسعه حمل‌ونقل ریلی، اعتبارات مربوط به دو قسمت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور و شرکت راه‌آهن، مجموعاً حدود 40درصد نسبت به سال گذشته کاهش را تجربه کرده‌ایم. به صورت جزئی تر می توان گفت اعتبارات راه‌آهن حدود 28 درصد کاهش و اعتبارات مربوط به شرکت ساخت 55 درصد کاهش داشته است.

تین نیوز

سعید رسولی، عضو هیات مدیره شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و کارشناس مسائل بودجه درباره میزان اعتبار تخصیص یافته به پروژه‌های ریلی کشور در بودجه‌بندی 1397 و ترتیب اولویت پروژه‌های ریلی به خبرنگار ما گفت:

به گزارش تین‌نیوز، رسولی افزود: خوشبختانه لایحه بودجه 97 در موعد مقرر تقدیم مجلس شده است و فرآیند رسیدگی به آن در مجلس در حال انجام است. این لایحه واجد ویژگی‌های مهم و تغییرات کلانی نسبت به سال‌های گذشته است که آقای نوبخت به تفصیل این ویژگی‌ها را به اطلاع مردم رسانده‌اند.

این مقام مسئول ادامه داد: نظام «بودجه‌ریزی عملیاتی» در لایحه بودجه 97 پررنگ شده و قرار است براساس عملکرد دستگاه‌ها به آنها اعتبار واگذار شود و می‌توان این نکته را از مهم‌ترین اتفاقات در بودجه 97 می‌توان برشمرد.

وی خاطرنشان کرد" از طرف دیگر اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در لایحه بودجه سال 97 نسبت به سال گذشته کاهش یافته و البته این کاهش با توجه به اولویت‌ها در طرح‌های مختلف شدت و ضعف دارد.

رسولی ضمن تاکید بر این‌که بودجه شرکت راه‌آهن در دو بخش دسته‌بندی می‌شود، گفت: بخش اول، بودجه شرکتی راه‌آهن که بر اساس نظام درآمد-هزینه از محل درآمدهای شرکت تأمین و صرف هزینه‌های جاری از جمله حقوق و دستمزد و سایر هزینه‌های اجتناب ناپذیر و البته بخشی صرف هزینه نگهداری تاسیسات و ساختمانهای راه آهن می‌شود و بخش اعتبارات هم، مربوط به طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای است که ما از محل بودجه عمومی کشور دریافت می‌کنیم؛ این اعتبارات صرف توسعه زیربناهای حمل‌ونقل ریلی می‌شود و مربوط به سرمایه‌گذاری‌های دولتی می‌شود. به این ترتیب که شرکت راه‌آهن به‌عنوان کارگزار دولت، این اعتبارات را دریافت می‌کند و با آن زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی را توسعه می‌دهد که به لحاظ حسابداری این دارایی‌های ایجاد شده بعداً به دولت منتقل می‌شود.

رسولی افزود:  امسال با نگاه به لایحه بودجه در فصل حمل‌ونقل به‌عنوان زیربخش امور اقتصادی که یکی از امور ده‌گانه قانون بودجه کشور است، ملاحظه می‌کنیم بودجه تملک دارایی‌های سال 97 یا اصطلاحاً بودجه عمرانی کشور در لایحه پیشنهادی کاهش پیدا کرده است، این کاهش در امور اقتصادی حدود 33 درصد است.

وی ادامه داد: رقم دقیق کاهش بودجه 97 در بخش ریلی مشخص است. بودجه فصل حمل‌ونقل که ما مشمول آن می‌شویم، بر اساس ارقام مندرج در لایحه نسبت به سال گذشته 35.3 درصد کاهش اعتبار را تجربه خواهد کرد. این فصل شامل برنامه‌هایی نظیر برنامه ارائه خدمات هواشناسی، برنامه توسعه حمل‌ونقل هوایی، جاده‌ای، دریایی و ریلی را شامل می‌شود.

رسولی در توضیح این مطلب بیان کرد: در برنامه توسعه حمل‌ونقل ریلی، اعتبارات مربوط به دو قسمت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور و شرکت راه‌آهن، مجموعاً حدود 40 درصد نسبت به سال گذشته کاهش را تجربه کرده‌ایم. به صورت جزئی‌تر می‌توان گفت اعتبارات راه‌آهن حدود 28 درصد کاهش و اعتبارات مربوط به شرکت ساخت 55 درصد کاهش داشته است. ما سال گذشته 2 هزارو 757 میلیارد تومان اعتبار مصوب داشتیم. که این اعتبار اعم از اعتبارات مربوط به طرح‌های مندرج در پیوست یک قانون و طرح‌های متفرقه بود. امسال این عدد 1982 میلیارد تومان شده است. پس با این حساب حدود 28 درصد نسبت به سال گذشته کاهش اعتبار داشته‌ایم.

عضو هیئت‌مدیره شرکت راه‌آهن ادامه داد: امسال در تبصره‌های بودجه و ردیف درآمد-هزینه جدول اعتبارات متفرقه معادل ریالی مبلغ 350 میلیون دلار برای توسعه حمل‌ونقل ریلی درج کرده‌اند و قید نشده که این رقم به کدام دستگاه تخصیص داده خواهد شد و این کار به این دلیل است که بعداً برای صَرف این مبلغ براساس میزان نیاز آن قسمت و اولویت کشور هدف‌گذاری خواهد شد. این مبلغ با رقمی که در لایحه بودجه برای نرخ تبدیل ارز قرار داده‌اند، که در ازای یک دلار، 3 هزارو 500 تومان است، حدود 1225 میلیارد تومان می‌شود که از این مبلغ اعتباری به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ می‌کنند و با این اعتبار متفرقه، آن رقم اعتبار ثابت که نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، اصلاح می‌شود. به این معنی که میزان کاهش در اعتبار مصوب، کمتر می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.