| کد خبر: 157631 |

◄ راه‌آهن چین-قرقیزستان-ازبکستان از 2018 ساخته می‌شود

روز گذشته سند ساخت خط آهن چین-قرقیزستان-ازبکستان در سال 2018 توسط مقامات قرقیز و ازبک امضاء شد.

تین نیوز

روز گذشته سند ساخت خط آهن چین-قرقیزستان-ازبکستان در سال 2018 توسط مقامات قرقیزستان و ازبکستان امضاء شد.

این خط آهن علاوه بر توسعه اقتصادی در منطقه به چین کمک می‌کند تا محصولات خود را با سهولت بیشتری به آسیای میانه، خاورمیانه و اروپای شرقی انتقال دهد.

«مرت مورسالیف» کارشناس مسائل اقتصادی قرقیزستان با اشاره به اینکه بازرگانان جنوب قرقیزستان به دلیل مشکلات حمل‌ونقلی با شمال کشور، علاقه‌مند به توسعه مبادلات تجاری با ازبک‌ها هستند، گفت: راه‌آهن چین- قرقیزستان- ازبکستان دسترسی محصولات تولیدی چین و آسیای مرکزی به بندرهای بین‌المللی ایران و ترکیه را باز می‌کند.

این کارشناس گفت: راه‌آهن ازبکستان و قرقیزستان با استانداردهای شوروی با سایز 1520 میلی‌متر ساخته‌شده و در راه‌آهن ایران و چین استانداردهای اروپایی با سایز 1435 میلی‌متر به‌کاربرده شده است.

وی افزود: در مرزهای چین و قرقیزستان محصولات به واگن‌های دیگر بارگذاری می‌شوند و در مرزهای ترکمنستان و ایران بازهم این پروسه تکرار می‌گردد.

مورسالیف افزود: در مرحله اول این راه‌آهن به نفع طرف چین، پس‌ازآن به نفع ازبکستان و در آخر به نفع قرقیزستان است که باوجود زیرساخت‌های توسعه‌نیافته داخلی اجرای این‌گونه پروژه‌ها در چارچوب منافع «بیش کک» قرار ندارد.

«بختیار ارگشیف» کارشناس مسائل اقتصادی ازبکستان معتقد است که راه‌آهن چین- قرقیزستان- ازبکستان مسیر مناسبی برای حمل‌ونقل خواهد بود.

وی دراین‌باره گفت: محصولات چینی که با استفاده از راه‌آهن از طریق قزاقستان، روسیه، اروپای شرقی به دیگر کشورها صادر می‌شوند به دلیل اختلاف سایز راه‌آهن واگن‌ها یا چرخ‌ها، چندین بار عوض می‌شوند اما همه طرف‌های این مسیر از این شرایط راضی هستند.

ارگشیف افزود: علاوه بر این عوض کردن واگن‌ها و چرخ‌ها اجباری نیست و در مرزهای چین و قزاقستان تنها کانتینرها را عوض می‌کنند و این پروسه 30 تا 40 دقیقه بیشتر زمان نمی‌خواهد.

این کارشناس اظهار کرد: در حال حاضر راه‌آهن قفقاز جنوبی «باکو-تفلیس-قارص» فعال است و تا پایان سال 2017 مسیرهای جدیدی باز می‌شود و همچنین ترکمنستان با اختصاص میلیاردها دلار به عملیات بازسازی بندر «ترکمن باشی» پرداخته است.

وی تصریح کرد: در سال 2016 ازبکستان ساخت‌وساز راه‌آهن «اندیجان»- «تاشکند» را تمام کرد و پس از بهره‌برداری از آن دسترسی به قفقاز جنوبی، ترکیه، اروپای جنوبی و آفریقای شمالی باز می‌شود.

این کارشناس ازبک عنوان کرد: راه‌آهن تنها برای انتقال محصولات نیست بلکه باعث توسعه شهرهای نزدیک نیز می‌شود.

وی افزود: نتایج فعالیت دولت ازبکستان نشان می‌دهد که چنین مکانیزم‌هایی انگیزه جدیدی برای توسعه صنعتی مناطق مختلف هست.

ارگشیف در پایان گفت: همچنین رشد قاچاق محصولات بی‌کیفیت چین هم یکی از تهدیدات جدی این پروژه برای صنعت ازبکستان است.

به نظر می‌رسد با توجه به همکاری ایران و هند در کریدور شمال-جنوب که باعث ارسال راحت‌تر، سریع‌تر و ارزان‌تر محصولات هندوستان به آسیای مرکزی و قفقاز می‌شود، چین درصدد راهی برای رقابت با این کریدور است تا بتواند از تصرف بازارهای این منطقه توسط هندوستان جلوگیری کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 2 0

    با سلام.
    عدم حضور ایران باعث تاسف هست .سرمایه گذاری چین در راه اهن هرات مزار شریف باعث گشایش های زیادی بنفع ایران میشد . بطور نمونه ایران وابستگی اش به ترکمنستان را میکاست .توازن ایجاد میکرد. مسیر باکو قارص بیش از پیش تضعیف میکرد.ترکمنستان دور میزد. و نکته بعد برای ایران سالها بعد امکان اتصال به تاجیکستان را هم فراهم میکرد. چرا که مرز مزار شریف به مرز تاجیکستان نزدیک است با چند ده کیلومتر ادامه ان امکان ارتباط با تاجیکستان هم فراهم میشد. کاش این اجلاس پنج جانبه بود ایران افغانستان هم میبودند. ما اگر راه اهن بصره بسازیم پیش روی کشور های آسیا مرکزی میتوانیم بازار کشورهای عربی بگشاییم برای صادرات مواد خام و غذایی ریلی . با توجه به نیاز چند صد میلیارد دلار این کشور ها . همینطور مسیر تهران بصره یا خسروی لاذقیه برای صادرات به اروپا گشایش میابد.
    بنظر بنده با دیپلماسی فعال باید وزارت راه و وزارت خارجه کشورهای ازبکستان و چین متقاعد سرمایه گذاری بر ریل هرات مزار شریف کنند. چون اتکا بیش از حد ما به ترکمنستان خطرناک هست و لینک جدید ترانزیتی ایران توازن و امنیت تداوم انرا محقق میبخشد.
    البته بنظر بنظر بنده برنامه ریزی بلند مدت ما باید اتصال مستقیم از طریق افغانستان به چین باشد که کوتاه ترین راه اهن ابریشم هست. ولی فعلا با وضع امنیتی و همینطور موقعیت کوهستانی و هزینه سرسام اور بسیار بالا فعلا تحقق در دسترس نیست اما فعلا لینک مزار شریف هرات نیمی از ان میسر میسازد. منافع کشورمان در گرو اینست که مسیر های متعدد ترانزیتی بگشاییم تا از منافع حداکثری برخوردار شویم