| کد خبر: 157179 |

رییس هیئت‌مدیره کمیته ترانزیت راه‌آهن اعلام کرد

◄ تحولات ترانزیت ریلی در نیمه اول سال

ترانزیت ریلی حدود 700هزار تن بوده که امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، رشد 60درصدی را تجربه کرده است.

تین نیوز

ترانزیت و حمل‌ونقل کالا از طریق شبکه ریلی، به‌ویژه در مسیرهای بین‌المللی، از بهترین، مقرون به‌صرفه‌ترین، امن‌ترین و سریع‌ترین نوع حمل‌ونقل محسوب می‌شود. اما دستیابی به این نوع ترانزیت قطعا مستلزم حصول پیشرفت‌هایی است که در ایران همچون کشورهای توسعه‌یافته باید حاصل شود. طبق آمار موجود، رقم ترانزیت ریلی در سال گذشته رشد قابل توجهی را تجربه کرده است.

به گزارش تین‌نیوز، در همین ارتباط حسین عاشوری عضو هیئت‌مدیره و رییس هیئت‌مدیره کمیته ترانزیت راه‌آهن درباره میزان ترانزیت ریلی در نیمه نخست امسال گفت: ترانزیت ریلی حدود 700هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 60درصدی را تجربه کرده است.

رییس هیات مدیره کمیته ترانزیت راه‌آهن، ضمن تفکیک اقلام ترانزیت‌شده در نیمه نخست امسال گفت: کود، گوگرد و مازوت از ترکمنستان به بنادر جنوبی ایران ترانزیت می‌شود و همین اقلام نیز از ایران به پاکستان ترانزیت می‌شوند. پنبه و کود از ازبکستان از طریق ایران به بنادر جنوبی و ترکیه ترانزیت شده؛ ورق‌های چوبی از کشور ترکیه به نخجوان در آذربایجان ترانزیت شده است و میزان کمی کالای ترانزیتی از پاکستان به قزاقستان ترانزیت شده است. به همین ترتیب، کالاهایی نیز به‌صورت ترکیبی از طریق ایران به افغانستان، پاکستان و عراق ترانزیت شده است. همچنین در نیمه نخست سال، کالاهای کشاورزی به کشورهای آسیای میانه، سیمان به آسیای میانه و پاکستان، کالاهایی مثل قیر به پاکستان، کالاهایی مثل ذغال سنگ به ترکیه صادر شده است.

عاشوری در ادامه، به مقایسه آمار ترانزیت در ایران با کشورهای همسایه پرداخت و گفت: اگر بخواهیم مقایسه‌ای با سایر کشورها از نظر وضعیت ترانزیت در منطقه خود داشته باشیم، می‌توانیم به اجلاس یک ماه پیش در لتونی که با حضور 18 عدد از کشورها برگزار شد اشاره کنیم. طبق این آمار، در کل کشورهای منطقه سی آی اس و اروپای شرقی ¾ درصد رشد ترانزیت وجود داشته است که در مقایسه با رشد ترانزیت در ایران که 60درصد بوده رشد کمی را تجربه کرده‌اند. این عضو هیات مدیره راه‌آهن افزود: دلایل این رشد و موفقیت چشم‌گیر برای ایران موارد بسیاری هستند: اول اینکه رفع تحریم‌ها و گشایشی که بعد از برجام رخ داد، شرکت‌های تجاری را که حمل بارهای عبوری‌شان از مسیر ایران قطع شده بود، دوباره به مسیر برگشته‌ است. دلیل دیگر این است که ما در کل به سمت جذب بارهای جدید رفته‌ایم. در گذشته بارهایی نظیر گوگرد و کود ندرتا از مسیر ایران عبور می‌کرد یا اگر هم عبور می‌کرد حجم‌شان بسیار کم بودند، اما در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است.

عاشوری عمده کالای ترانزیت‌شده به تاجیکستان را شمش آلومینیوم عنوان کرده که از طریق ایران به بنادر جنوبی کشور می‌رسد. وی دراین‌باره  ادامه داد: همین شمش آلومینیوم در زمان تحریم به‌جای گذر از مسیر ایران از ترکمنستان به دریای خزر و از آنجا به آذربایجان و از گرجستان به اروپا می‌رفته است.

حسین عاشوری میزان رشد آماری ترانزیت را عنوان کرد و در این‌باره گفت: ما در طول این چند ماه، رشد 160درصدی را تجربه کرده‌ایم. با کشوری مثل ترکیه رشد 55درصدی ترانزیت را تجربه کرده‌ایم. در بحث‌های صادراتی رشد 12درصدی و در حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی نیز- علاوه بر ترانزیت- در واردات و صادرات هم رشد قابل توجهی را تجربه کرده‌ایم.

این مقام مسئول ضمن بیان این نکته که برای حمایت از صادرات نیز اقدامات خوبی انجام داده‌ایم، گفت: ما ضمن اینکه از ترانزیت حمایت می‌کنیم، علاقه‌مندیم که روابط خود با کشورهای همسایه را باز هم ادامه دهیم. به ویژه اینکه مساله صادرات و ترانزیت از اهداف اقتصاد مقاومتی هم هستند و معتقدیم راه‌آهن در این حوزه باید اقداماتش را توسعه دهد و علاوه‌بر تعامل با صاحبان بار، فعا‌ل‌سازی کریدورهای ریلی را به جد دنبال کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.