| کد خبر: 157102 |

آمادگی شرکت‌های تجاری آسیای میانه و شرق اروپا برای استفاده از راه‌آهن آستارا

اقبال حسین‌اف قائم‌مقام رئیس راه‌آهن جمهوری آذربایجان از آمادگی شرکت‌های تجاری کشورهای اوکراین، گرجستان، روسیه، بلاروس و فنلاند جهت استفاده از خط ریلی آستارا-آستارا خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی برای استفاده از این خط ریلی از عملیات اجرایی جلوتر است.

تین نیوز

اقبال حسین‌اف قائم‌مقام رئیس راه‌آهن جمهوری آذربایجان از آمادگی شرکت‌های تجاری کشورهای اوکراین، گرجستان، روسیه، بلاروس و فنلاند جهت استفاده از خط ریلی آستارا-آستارا خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی برای استفاده از این خط ریلی از عملیات اجرایی جلوتر است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اقبال حسین‌اف امروز دوشنبه در بازدید از مراحل اجرایی خط ریلی و بارانداز آستارا - آستارا و در نشست بررسی موانع اجرایی آن در هتل اسپیناس شهرستان آستارای استان گیلان اظهار کرد: کشور‌ها برای استفاده بیشتر از راه‌آهن رقابت می‌کنند و خط ریلی آستارا - آستارا برای ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی گفت: شرکت‌های تجاری بزرگ منطقه را برای استفاده از خط ریلی آستارا - آستارا ترغیب و راضی کرده‌ایم و هرروز تأخیر در تکمیل و بهره‌برداری آن، به ضرر ایران و جمهوری آذربایجان است.

قائم‌مقام رئیس راه‌آهن جمهوری آذربایجان بیان کرد: روسای جمهوری ایران، روسیه و آذربایجان همواره بر توسعه روابط تأکید داشته‌اند و این خط آهن در تعمیق روابط و مناسبات اقتصادی و اجتماعی ما مؤثر خواهد بود.

حسین‌اف ادامه داد: با بهره‌برداری از خط ریلی آستارا - آستارا ماهانه ۸۰۰ هزار تن کالا از بندرعباس به آستارا حمل و از این شهرستان به خارج از ایران، منتقل خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان نیز در این جلسه بیان کرد: کریدور شمال- جنوب ایران برای دنیا مهم است و طرح ریلی آستارا - آستارا، مهم‌ترین طرح استانداری گیلان محسوب می‌شود.

حجت شعبان‌پور افزود: مشکل برداشت مصالح کوهی و رودخانه‌ای با حضور مدیران کل مربوطه در این نشست حل می‌شود و پیمانکار طرح ریلی آستارا - آستارا در این رابطه مانعی نخواهد داشت.

وی از پیمانکار طرح خواست فردی آشنا به ضوابط اداری و قوانین جاری را برای پیگیری امور کاری واداری طرح، به دستگاه‌های اجرایی استان گیلان و شهرستان آستارا معرفی کند.

فرهاد دلق‌پوش رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان نیز در این جلسه گفت: در ایران برای برداشت مصالح از کوه و رودخانه، ضوابط خاصی وجود دارد، اما با دستور استاندار گیلان و برای تأمین مصالح و تسریع اجرای راه‌آهن، مقررات جاری و ضوابط را تسهیل کرده‌ایم و مجوز‌های لازم را در کمترین زمان صادر می‌کنیم.

یونس رنج‌کش فرماندار آستارا نیز در این نشست بیان کرد: برای برداشت مصالح کوهی در آستارا مشکلی وجود ندارد و برداشت مصالح از رودخانه مرزی آستارا چای از ناحیه مرزبانی این شهرستان پیگیری می‌شود و با توجه به توافق مرزبانی‌های ایران و جمهوری آذربایجان قابل‌حل است.

نوری پیمانکار طرح ریلی نیز در این نشست، با اذعان به همکاری و تعامل سازنده مدیران کل و مسئولان شهرستان آستارا در اجرای این طرح، سنگ‌اندازی‌ها، کاغذبازی‌ها و مانع‌تراشی‌های ریز در اداره‌های جزء را مانع تسریع کار اعلام کرد.

کلنگ احداث خط آهن ایران و جمهوری آذربایجان در ابتدای سال ۹۵ با حضور مسئولان عالی‌رتبه این کشور‌ها در شهرستان مرزی بندر آستارا به زمین زده شد و با تکمیل این خط و پل آن بر فراز رودخانه مرزی آستارا چای، قطار جمهوری آذربایجان در سال جاری به‌طور آزمایشی از آن عبور کرد و به بارانداز آستارا وارد شد.

بااتصال خط ریلی آستارا - آستارا به راه‌آهن در حال اجرای رشت- قزوین، کریدور ریلی شمال- جنوب ایران برای توسعه مناسبات تجاری بندر‌های جنوب با بندر آستارا و کشور‌های حوزه قفقاز، روسیه و جمهوری آذربایجان تکمیل خواهد شد.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان واقع‌شده و با جمهوری آذربایجان ۳۸ کیلومتر مرز خاکی و ۱۵ کیلومتر مرز آبی دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.