| کد خبر: 156713 |

◄ جزئیات بزرگ‌ترین قرارداد ریلی مسافری از زبان مدیرعامل راه‌آهن

مدت مذاکرات قرارداد یک سال است و سهم این قرارداد برای طرف ایرانی نسبت به سهم قرارداد قبلی نیز ۱۵۰ دستگاه واگن بیشتر خواهد بود. ضمن اینکه شش ونیم سال، مدت زمان تعیین شده برای تحویل کامل ناوگان است که اولین ست آن تا یک سال ونیم دیگر تحویل راه‌آهن می‌شود.

تین نیوز

پس از برجام، امضای قراردادهایی نظیر قرارداد همکاری با گروه شرکت‌های هیوندای کره در زمینه تجهیز حمل‌ونقل دریایی و ریلی با حواشی مختلفی به‌ویژه از سوی شرکت‌های داخلیِ سازنده ناوگان همراه بوده است. مسئولان دولتی همواره بر این ادعا پافشاری کرده‌اند که ساخت ادوات تولیدیِ این صنعت از عهده شرکت‌های داخلی خارج است و بخش خصوصی نیز معتقد است که تولید بسیاری از قطعات و ناوگان حمل‌ونقلی در داخل کشور نیز ممکن است. شرایط فعلی صنایع حمل‌ونقلی اما، نشان می‌دهد که اگرچه توان داخل را نباید نادیده گرفت، رشد اکثر صنایع مادر به کمک خارجی نیازمند است.

به گزارش تین‌نیوز، در همین ارتباط بزرگ‌ترین قرارداد همکاری در حوزه ریلیِ مسافری به ارزش ۷۲۰ میلیون یورو منعقد شد که بر طبق آن تولید ۴۵۰واگن مسافری (ریل‌باس) بین راه‌آهن، شرکت واگن‌سازی ایریکو (به‌عنوان دارنده حق امتیاز این قرارداد) و شرکت کره‌ای هیوندایی روتم، با حضور وزیر راه‌و‌شهرسازی، مدیرعامل راه‌آهن و تعدادی از معاونان ایشان در محل ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی، در دستور کار قرار گرفت.

در این زمینه، گفت‌وگویی با سعید محمدزاده، مدیرعامل شرکت راه‌آهن داشتیم که شرح آن در ادامه خواهد آمد.

مدیرعامل راه‌آهن. درباره توانمندی شرکت‌های داخلی در زمینه تجهیز ناوگان ریلی مسافری به خبرنگار ما گفت: طبیعتا ما از توانمندی شرکت‌های داخلی مطمئن هستیم که شرکت ایریکو امتیاز این قرارداد را خواهد داشت اما تجربه نشان داده که قطعاً برای توسعه کیفی صنعت ریلی و همچنین تامین مالی پروژه‌ها به همکاری با شرکت‌های بزرگ خارجی نیازمندیم. حضور بخش خصوصی در این قرارداد نیز در بخش سیرو بهره‌برداری خواهد بود.

محمدزاده درباره شیوه مالکیت ناوگان در این قرارداد افزود: مالکیت شرکت قطارهای حومه‌ای که از شرکت‌های زیرمجموعه راه‌آهن خواهد بود ۱۰۰ درصد دولتی است و مالک اصلی تعداد ناوگان این قرارداد و همین ریل‌باس‌ها نیز دولت خواهد بود که ان‌شاالله در ماه جاری با امضای وزیر راه‌وشهرسازی و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه این شرکت کار خود را آغاز خواهد کرد و مالکیت همه موارد این قرارداد نیز به شرکت قطارهای حومه‌ای خواهد رسید.

این مقام مسئول همچنین آخرین مهلت تعیین شده برای انجام مذاکرات و اتمام این قرارداد را مشخص کرد و گفت: مدت مذاکرات قرارداد یک سال است و سهم این قرارداد برای طرف ایرانی نسبت به سهم قرارداد قبلی نیز ۱۵۰ دستگاه واگن بیشتر خواهد بود. ضمن اینکه شش ونیم سال، مدت زمان تعیین شده برای تحویل کامل ناوگان است که اولین ست آن تا یک سال ونیم دیگر تحویل راه‌آهن می‌شود.

محمدزاده درباره شکل تامین مالی و جزئیات بیشتر قرارداد نیز توضیح داد: این قرارداد به‌صورت فاینانس با کره‌جنوبی اجرا می‌شود و تامین مالی تماماً برعهده شرکت هیوندا روتم کره خواهد بود که شکل آن، به‌صورت مشارکت بین شرکت واگن‌ساز ایرانی و واگن‌ساز کره‌ای در جهت انتقال دانش فنی خواهد بود. ضمن اینکه با اجرای این قرارداد، در راستای اجرای سیاست‌های برنامه ششم توسعه، سالانه ۷۰ میلیون صندلی به ناوگان ریلی افزوده می‌شود. همچنین انتقال دانش فنی از سوی شرکت هیوندایی جزو مهم‌ترین مفاد این قرارداد است که به‌صورت اعطای لیسانس ساخت از طرف این شرکت کره‌ای به  شرکت ایریکو خواهد بود.

سعید محمدزاده اضافه کرد: این همکاری دوجانبه، بیش از ۱۷۰۰ شغل در زمان تولید و دو هزار شغل در زمان بهره‌برداری ایجاد خواهد کرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.