| کد خبر: 156662 |

مدیرعامل راه‌آهن در گفتگو با «حمل‌و‌نقل» خبر داد:

◄ خرید ۴۵۰ ریل‌باس برای شرکت قطارهای حومه‌ای

پس از برجام، امضای قراردادهایی نظیر قرارداد همکاری با گروه شرکت‌های هیوندای کره در زمینه تجهیز حمل‌ونقل دریایی و ریلی با حواشی مختلفی به‌ ویژه از سوی شرکت‌های داخلیِ سازنده ناوگان همراه بوده است.

تین نیوز

زهرا ایرانشاهی: پس از برجام، امضای قراردادهایی نظیر قرارداد همکاری با گروه شرکت‌های هیوندای کره در زمینه تجهیز حمل‌ونقل دریایی و ریلی با حواشی مختلفی به‌ ویژه از سوی شرکت‌های داخلیِ سازنده ناوگان همراه بوده است. 

مسئولان دولتی همواره بر این ادعا پافشاری کرده‌اند که ساخت ادوات تولیدیِ این صنعت از عهده شرکت‌های داخلی برنمی‌آید و بخش خصوصی نیز معتقد است که تولید بسیاری از قطعات و ناوگان حمل‌ونقلی در داخل کشور ممکن است. 

شرایط فعلی صنایع حمل‌ونقلی نشان می‌دهد که اگرچه توان داخل را نباید نادیده گرفت، رشد بیشتر صنایع مادر به کمک خارجی نیازمند است.

در این‌باره ابتدای هفته جاری، بزرگ‌ترین قرارداد همکاری در حوزه ریلیِ مسافری به ارزش ۷۲۰ میلیون یورو منعقد شد که طبق آن تولید ۴۵۰ واگن مسافری (ریل‌باس) بین راه‌آهن، شرکت واگن‌سازی ایریکو (به ‌عنوان دارنده حق امتیاز این قرارداد) و شرکت کره‌ای هیوندای روتم، با حضور وزیر راه‌و‌شهرسازی، مدیرعامل راه‌آهن و تعدادی از معاونان ایشان در محل ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی در دستور کار قرار گرفت.

در این زمینه، گفت‌وگویی با سعید محمدزاده، مدیرعامل شرکت راه‌آهن، داشتیم که در ادامه خواهد آمد.

توانمندی شرکت‌های داخلی در زمینه تجهیز ناوگان ریلی مسافری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ما از توانمندی شرکت‌های داخلی مطمئن هستیم؛ بنابراین شرکت ایریکو امتیاز این قرارداد را خواهد داشت، اما تجربه نشان داده است که قطعاً برای توسعه کیفی صنعت ریلی و همچنین تأمین مالی پروژه‌ها به همکاری با شرکت‌های بزرگ خارجی نیازمندیم. شایان ذکر است که حضور بخش خصوصی در این قرارداد در بخش سیر و بهره‌برداری خواهد بود.

با این تفسیر، مالکیت ناوگان این قرارداد دولتی خواهد بود؟

مالکیت شرکت قطارهای حومه‌ای که از شرکت‌های زیرمجموعه راه‌آهن خواهد بود، صددرصد دولتی است و مالک تعداد ناوگان این قرارداد و همین ریل‌باس‌ها نیز دولت خواهد بود که در ماه جاری، با امضای وزیر راه‌وشهرسازی و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه این شرکت کار خود را آغاز خواهد کرد و مالکیت همه موارد این قرارداد نیز به شرکت قطارهای حومه‌ای خواهد رسید.

تاریخ تعیین‌شده برای مذاکرات و اتمام قرارداد چقدر خواهد بود؟

مدت مذاکرات قرارداد یک سال است و سهم این قرارداد برای طرف ایرانی نسبت به سهم قرارداد قبلی نیز ۱۵۰ دستگاه واگن بیشتر خواهد بود. ضمن اینکه شش‌سال‌ونیم، مدت‌زمان تعیین‌شده برای تحویل کامل ناوگان است که اولین سری آن تا یک‌سال‌ونیم دیگر به راه‌آهن تحویل داده می‌شود.

درباره شکل تأمین مالی و جزئیات بیشتر قرارداد نیز توضیح دهید؟

این قرارداد به ‌صورت فاینانس با کره جنوبی اجرا می‌شود و تأمین مالی آن بر‌عهده شرکت هیوندای روتم کره خواهد بود که در قالب مشارکت بین شرکت واگن‌ساز ایرانی و واگن‌ساز کره‌ای برای انتقال دانش فنی خواهد بود. ضمن اینکه با اجرای این قرارداد، همسو با اجرای سیاست‌های برنامه ششم توسعه، سالانه ۷۰ میلیون ظرفیت صندلی به ناوگان ریلی افزوده می‌شود. شایان ذکر است که انتقال دانش فنی از سوی شرکت هیوندای از مهم‌ترین مفاد این قرارداد است که به ‌صورت اعطای لیسانس ساخت از طرف این شرکت کره‌ای به شرکت ایریکو خواهد بود.

این قرارداد چه تعداد شغل ایجاد خواهد کرد؟

این همکاری دوجانبه بیش از هزار و ۷۰۰ شغل در زمان تولید و ۲ هزار شغل در زمان بهره‌برداری ایجاد خواهد کرد.

لینک خبر

منبع: هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.