| کد خبر: 155657 |

در گردهمایی ایده‌های نوین حمل‌ونقل ریلی مسافری مطرح شد

◄ وضعیت کلی بخش ریلی مسافری قابل قبول نیست

در دهه های اخیر بخش ریلی نتوانسته حتی از ظرفیت‌های قانونی خود در جهت توسعه حمل‌ونقل ریلی استفاده کند. ضمن اینکه توان مدیریتی حمل‌ونقل ریلی کشور متناسب با انتظارات جامعه نیست.

تین نیوز

گردهمایی ایده‌های نوین حمل‌ونقل ریلی مسافری، صبح امروز در محل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. در این گردهمایی دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی به عنوان اولین سخنران به ارائه دیدگاه‌ها و نقدهای خود در بخش مسافری ریلی پرداخت و ایران را جزو کشورهای پیشرو در بکارگیری حمل‌ونقل ریلی در ادوار مختلف تاریخی دانست.

به گزارش تین‌نیوز، مجید بابایی در ادامه با انتقاد از اینکه در دهه‌های اخیر بخش ریلی نتوانسته حتی از ظرفیت‌های قانونی خود در جهت توسعه حمل‌ونقل ریلی استفاده کند، افزود: توان مدیریتی حمل‌ونقل ریلی کشور متناسب انتظارات جامعه نیست. درصورتی‌که طبق تجربه جهانیِ این صنعت، از دهه 50 میلادی دولت‌های پیشرو و صاحب فناوری دریافتند آینده حمل‌ونقل به شدت به توسعه زیرساخت‌های ریلی وابسته است که ایمنی بالا، مصرف بهینه انرژی، حمل انبوه و تأثیر مستقیم در کاهش قیمت تمام‌شده کالا و خدمات از جمله مواردی است که انگیزه دولت‌ها را همواره برای توسعه حمل‌ونقل ریلی افزایش داده است.

دبیر انجمن صنفی ریلی ضمن بیان این‌که توسعه حمل‌ونقل ریلی بدون توجه به عامل سرعت محرک مناسبی برای رشد و توسعه اقتصادی کشورها نمی‌تواند باشد، اضافه کرد: دولت‌ها نقش انکارناپذیری را در توسعه پایدار بر عهده دارند و با بهره‌گیری از ابزارهای قدرتمندی که در اختیار دارند می‌توانند مسیر توسعه را به‌خوبی ترسیم کنند، در این مسیر باید بسط نوآوری و کارآفرینی، افزایش فضای رقابتی، تسهیل حضور بخش خصوصی در دستور کار باشد.

بابایی افزود: اعمال هر سیاستی که مصرف‌کننده را در مصرف بی‌رویه منابع محدود کشور تشویق کند، نمی‌تواند اهداف توسعه پایدار را محقق کند و توسعه حمل‌ونقل ریلی جزو سیاست‌های مهم و حیاتی کشور است؛ ازاین‌رو سیاست‌گذاران کلان باید در این راستا حرکت کنند.

دبیر انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی در پاسخ به این پرسش که چرا سیاست‌گذاری‌های صورت‌گرفته نتوانسته بخش ریلی را در حق اهداف کمک کند، اظهار کرد:‌ توان و ساختار مدیریتی حمل‌ونقل ریلی کشور متناسب با انتظارات جامعه نیست.

بابایی از وضعیت رکودوار سهم بخش مسافری ریلی از مجموع حمل‌ونقل کشور در 12 سالی که از خصوصی‌سازی سپری شده گفت و ادامه داد: این وضعیت نه‌تنها بهتر نشده که در مقاطعی هم‌روند نزولی داشته است. ضمن اینکه سهم بنگاه‌های شبه‌دولتی در جابه‌جایی مسافر به‌مراتب بیشتر از ینگاه‌های خصوصی است.

مجید بابایی در پایان گفت: عمر ناوگان ریلی بالا است و میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تأمین ناوگان ریلی قابل‌توجه نیست.‌ همینطور پایین بودن سرعت در بخش ریلی عاملی بازدارنده و ضدرقابتی به‌ویژه در بخش مسافری ریلی است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.