| کد خبر: 155325 |

فاینانس چینی برقی کردن راه‌آهن تهران-مشهد کلید خورد

بر اساس ابلاغیه معاون اول رئیس جمهوری وزارت اقتصاد مجاز است به مبلغ 10 میلیارد و ۷۹ میلیون یوآن چین، ضمانتنامه صادر کند

تین نیوز

 بر اساس ابلاغیه معاون اول رئیس جمهوری وزارت اقتصاد مجاز است به مبلغ 10 میلیارد و ۷۹ میلیون یوآن چین، ضمانتنامه صادر کند

به گزارش روزنامه ایران، فاینانس 1.7 میلیارد دلاری پروژه برقی کردن راه‌آهن تهران-مشهد توسط چینی‌ها به‌عنوان یکی از دستاوردهای برجام وارد مرحله اجرا شد.پس از آنکه قرارداد این فاینانس در اوایل مرداد ماه امسال توسط مسئولان دو کشور به امضا رسید، هیأت وزیران در تاریخ 21 آبان ماه جاری مجوز صدور ضمانتنامه موافقتنامه‌های مالی پروژه برقی کردن راه‌آهن تهران-مشهد توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی را صادر کرد.

بر اساس ابلاغیه معاون اول رئیس جمهوری که خطاب به‌ وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه است، وزارت اقتصاد مجاز شد به‌ نمایندگی از دولت ضمانتنامه موافقتنامه‌های مالی خارجی مربوط به‌ پروژه برقی کردن راه‌آهن تهران - مشهد را بین بانک صنعت و معدن و اگزیم بانک چین صادر کند.

براساس این مصوبه، وزارت امور اقتصادی و دارایی مجاز است به‌منظور تجهیز و تدارک منابع مالی خارجی مورد نیاز در چارچوب احکام برنامه‌های توسعه و قوانین بودجه سنواتی، به‌ نمایندگان از سوی دولت برای لازم الاجرا شدن موافقتنامه‌های مالی مربوط به‌ پروژه برقی کردن راه‌آهن تهران – مشهد بین بانک صنعت و معدن و اگزیم بانک چین (به‌صورت وام ترجیحی و وام تجاری) جمعاً به مبلغ 10 میلیارد و ۷۹ میلیون و ۱۲۷ هزار و ۵۳۹ و ۷۳ صدم یوآن چین، ضمانتنامه صادر کند.

جزئیات قرارداد ۱.۷ میلیارد دلاری برقی شدن راه‎آهن تهران-مشهد

زمانی که قرارداد فاینانس برقی کردن راه‌آهن تهران -مشهد میان اگزیم بانک چین و بانک صنعت و معدن ایران به امضا رسید این بزرگ‌ترین قرارداد فاینانس در دوره پسابرجام بود، اما پس از مدت کوتاهی اختصاص خط اعتباری 8 میلیارد یورویی (9.7 میلیارد دلاری) کره جنوبی برای پروژه‌های مختلف ایران رکورد جذب فاینانس را شکست، رکوردی  که پس از چند روز دوباره توسط چینی‌ها جابه جا شد، چرا که آنها در سفر رئیس کل بانک مرکزی کشورمان به پکن تفاهمنامه 10 میلیارد دلاری یک خط اعتباری با ایران به امضا رساندند. ارزش قرارداد برقی کردن راه‌آهن تهران - مشهد

 ۷. ۱ میلیارد دلار است که ۵. ۱ میلیارد دلار توسط اگزیم بانک چین و ۲۰۰ میلیون دلار توسط ایران تأمین می‌شود. برقی کردن خط آهن تهران- مشهد، اصلاح مسیر، افزایش سرعت، ضریب ایمنی بالا و رعایت ملاحظات زیست محیطی از جمله مزایای اجرای این قرارداد است.

این قرارداد از جمله قراردادهایی است که 60 درصد اجرای آن داخلی است و از توانمندی‌ها و امکانات داخلی برای اجرای طرح استفاده می‌شود. برقی‌سازی راه‌آهن تهران- مشهد برای کشور ما از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که هر ساله بیش از 35 میلیون نفر به شهر مشهد سفر می‌کنند.

قرارداد دیگری بین ایران و چین با 1میلیارد و 800 میلیون دلار تأمین مالی در حال اجراست که مربوط به تأمین مالی نخستین قطار سریع السیر تهران – قم – اصفهان است. همین طور ناوگان هوایی کشور (ایرباس ها)که به کمک بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی تأمین مالی شده است.

سفر ریلی به مشهد ۶ساعته می‌شود

طبق اعلام مسئولان شرکت راه‌آهن با اجرای این قرارداد ظرفیت حمل مسافر میان تهران و مشهد به ۲۵ میلیون نفر مسافر و ۱۰ میلیون تن ظرفیت بار خواهد رسید، ضمن اینکه مدت انجام سفر کوتاه خواهد شد و به ۶ ساعت کاهش خواهد یافت. پیش‌بینی می‌شود با تأمین واگن‌های جدید، در افق 15 ساله طرح بتوان به ظرفیت حمل 35 میلیون نفر مسافر در سال برسد. براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تمام مراحل طرح برقی کردن قطار مشهد-تهران در ۴۸ ماه به انجام می‌رسد.

پروژه برقی کردن قطار مشهد به تهران مربوط به امروز نیست و مطالعات آن از سال 56 آغاز شده بود اما بنا به دلایلی لغو شده بود. قطار مشهد- تهران و برقی کردن آن می‌تواند سبب تسهیل در حمل و نقل مسافران شود و با سرعت بیشتری مسافران را به تهران و بالعکس منتقل کند. محاسبات نشان می‌دهد این خط آهن برقی پس از اتمام سالانه صرفه‌جویی 626 میلیون لیتر سوخت را به همراه خواهد داشت.


 

منبع: روزنامه ایران

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.