| کد خبر: 153616 |

◄ سه شرط تأسیس شرکت قطارهای حومه‌ای

ساماندهی قطارهای حومه‌ای باید زیر نظر دولت باشد و این بخش مانند همه کشورهای دنیا باید در حمایت کامل دولت باشد. اتفاقی که هنوز در ایران رخ نداده است. بحث سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از قطارهای حومه‌ای هم تماماً باید تحت حمایت دولت باشد چون بخش خصوصی حتی در حد بهره‌برداری هم نمی‌تواند هزینه‌های این بخش را پوشش دهد.

تین نیوز

از زمانی که مسئولان به اهمیت حمل‌ونقل ریلی با توجه به مزایای رقابتی آن پی بردند، برآن شدند که هر قسمت از این صنعت گسترده‌  را به‌طور تخصصی بررسی کنند تا به پیشرفت حداکثری در بهره‌وری از حمل‌ونقل ریلی در حوزه‌های باری، مسافری و ترانزیت دست یابند.

در ادامه این توجه‌ها به حمل‌ونقل ریلی، سال گذشته مسئولان راه‌آهن به فکر تاسیس شرکت قطارهای حومه‌ای به‌منظور توسعه این قطارها در اطراف کلان شهرها افتادند. با این توضیحات، لازم است که پیش از شروع هر مبحثی نقاط ضعف و قوت آن حوزه بررسی شود. در همین زمینه نظر یکی از کارشناسان حوزه ریلی را جویا شدیم.

به گزارش تین‌نیوز، عبادالله فروزش عضو هیئت‌مدیره انجمن صنفی ریلی که سال‌ها است در حوزه ریلی به‌عنوان مدیرعامل شرکت راه‌آهن حمل‌ونقل نیز فعالیت می‌کند، درباره ضرورت تاسیس شرکت قطارهای حومه‌ای به خبرنگار ما گفت: پیش از اینکه بخواهم درباره مسائل مطرح شده صحبت کنم، لازم است که نکاتی را درباره وضعیت قطارهای حومه‌ای در ایران یادآور شوم. بحث قطارهای حومه‌ای با مباحث مربوط به قطارهای بین شهری بسیار متفاوت است. بحث قطارهای حومه‌ای مثل مترو است. دولت به مترو اعتباراتی را اختصاص می‌دهد، وزیر راه هم به آن تاکید می‌کند. با توجه به حجم تردد در اطراف کلان‌شهرهای کشور و ضرورت حمل انبوه به خاطر آسیب‌های زیست محیطی که متعاقب استفاده از خودرو به وجود می‌آید، مسئله قطارهای حومه‌ای نیز باید به همین ترتیب باشد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن حمل‌ونقل در ادامه افزود: به این ترتیب، ساماندهی قطارهای حومه‌ای باید زیر نظر دولت باشد و این بخش مانند همه کشورهای دنیا باید در حمایت کامل دولت باشد. اتفاقی که هنوز در ایران رخ نداده است. بحث سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از قطارهای حومه‌ای هم تماماً باید تحت حمایت دولت باشد چون بخش خصوصی حتی در حد بهره‌برداری هم نمی‌تواند هزینه‌های این بخش را پوشش دهد.

عباداله فروزش ادامه داد: راه‌آهن باید سازوکاری مشخص برای تأمین ناوگان و تدوین مسیرهای قطارهای حومه‌ای در کل کشور داشته باشد و پس از تدوین و اجرای این مراحل، بخش خصوصی برای بهره‌برداری حاضر شود. چراکه در حال حاضر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای این بخش اقتصادی نیست.

او اضافه کرد: به نظر ما که در انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی فعالیت می‌کنیم، «مدل اقتصادی» قطارهای حومه‌ای باید پیاده شود، بالانس هزینه و درآمد این شرکت مشخص شود و بعد از آن، در مرحله بهره‌برداری، نقشی برای بخش خصوصی در نظر گرفته شود.

این عضو هیئت‌مدیره انجمن صنفی ریلی اضافه کرد: تأسیس چنین شرکتی می‌تواند به سیستماتیک شدن مباحث قطارهای حومه‌ای کمک کند. ضمن اینکه با ایجاد این شرکت، کاملاً مشخص می‌شود که بودجه این بخش (قطارهای حومه‌ای) چقدر است و بر اساس آن، می‌توان به صورت مشخص گفت که کدام‌یک از کلان‌شهرها بیشتر به توسعه قطارهای حومه‌ای نیازمندند. شهرک‌های اقماری در اطراف شهرهایی مثل تهران، شیراز، اراک ایجاد شده و این نشان می‌دهد که سیل مهاجرت روزانه از اطراف این شهرها بالا است. تأسیس شرکت قطارهای حومه‌ای اتفاق مبارکی است که می‌تواند به همه این مباحث رسیدگی کند.

فروزش  یادآور شد: ناگفته نماند که راه‌آهن برای ساماندهی این بخش، در حال تلاش است. همین مسئله تأسیس شرکت قطارهای حومه‌ای نیز از این سنخ است. در حال حاضر نیز بحث تأسیس این شرکت نهایی شده است و تا پایان سال، ان‌شاالله تأسیس می‌شود.

 در حال حاضر از میان شرکت‌های بخش خصوصی و به غیر از خودِ راه‌آهن، تأمین ناوگان قطارهای حومه‌ای برعهده شرکت رجا است و میزان درآمد حاصل از فروش بلیت‌ها حتی هزینه‌های جاری‌اش را هم پوشش نمی‌دهد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.